handdator

Visa fullständig version : avgasvarningslampa?



Micke_GTi
2008-05-10, 12:45
Den lampan började lysa på min Golf V6a igår när jag startade den. Har aldrig sett den förut, men har bara ägt bilen i snart 2 dygn =/
Kan det vara något stort fel?

Falcor
2008-05-10, 13:37
Åk till närmaste verkstad och läs ut felkoderna. Kan vara många saker...

mt4base
2008-05-11, 00:23
Den lampan började lysa på min Golf V6a igår när jag startade den. Har aldrig sett den förut, men har bara ägt bilen i snart 2 dygn =/
Kan det vara något stort fel?

Har fått detta fel på min Golf IV två gånger. Första gången var vi på semester och då åkte jag in på VAG som kollade lite snabb med VAG-com. Då fick jag ett protokoll och fanns det att läsa att "tryckfall i tryckslang" samt nått annat mumbojumbo. Han släckte lampan åt mig och sen tog det ett tag innan den tände sig igen. Ok tänkte jag, det är väl samma fel igen MEN, jag förvånades över att den dagen jag skulle köra till verkstaden så hade lampan släckt sig av sig själv? Hiskeligt underligt och tack vare det tror jag inte längre det är en slang som är kass utan en givare som inte mår bra och lever sitt egna liv. Min bil går inte dåligt och drar inte mer bensin än vanligt osv.

Det du ska göra är att åka och ta felkod och se efter så det verkligen inte är något allvarligt fel. Be dem att släcka lampan och se om felet kommer igen om inte bilen går dåligt eller har andra fel som gör att man kan misstänka att bilen inte är helt frisk. Jag hade ingen aning om min bil förrän den "självsläckte sig" vilket de ju normalt knappast ska göra????

Nåja, hoppas du hittar felet.

Mini_me
2008-05-11, 08:31
den har inte självsläckt sig på så sätt att felet är raderat.
Den anser att den aktuella felkoden inte längre är ett hot/påverkar avgasreningen och släcker då lampan.
Felet ligger kvar som ett "Sporadiskt fel".

Lampan är bara till för att du ska haja att nåt är fel...dvs du som helt novis person på bilar ska inte kunna åka omkring med en "miljö" farlig bil.

Om du inte märker att bilen går sämre (effekt , bränsle ekonomi mm) så skulle jag inte oroa mig.

Åk och kolla koderna och be dom bedöma vad som kan tänkas vara fel.
Om du inte vill betala massa felsökning be att få ut ett protokoll och sen skriver du upp dom här så kan vi säkert lista ut vad som är fel.

MvH // Lars Höstner

Micke_GTi
2008-05-11, 21:42
Okej, tack för alla svar, men idag när jag skulle hem från jobbet så hade lampan slocknat, betyder det som mini_me säger att den aktuella felkoden inte är något "hot" längre?
Får ta o åka ner till VAG nu i veckan ändå.

Tycker dock att bilen går på lite höga varv när jag startat den. Ligger på ca 1200, men sjunker när jag kört en stund och motorn blivit varm. Är det normalt för en V6a?