handdator

Visa fullständig version : 0:a PG/g60 motorn



Player
2008-05-08, 06:30
Hejsan, Jag och en polare har försökt att nolla min motor efter lite tips och bilder vi hittat här. Men jag fick alldrig igång den, så jag tröttnade och ställde in kamdrevet helt fel enligt dom beskrivningar jag har =) Ja den startade då

Så nu vill jag veta hur man nolla min motor för att kolla om det jag sökte fram va fel eller om jag har något fel på min bil =)

Mvh Thomas

Player
2008-05-08, 08:12
När jag sökte fick jag fram deta. finns även en länk i inlägget jag och polaren har båda läst båda noga och gjort som det stog med bilen startade inte så.
Är det rätt som det beskrivs i länken eller?

http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?t=5271&highlight=nolla+g60

Mvh Thomas

JRJ
2008-05-08, 11:39
Det där med att kamdrevets märkning på insidan, mot ventilkåpan, ska vara i jämnhöjd med toppens övre kant ha jag aldrig fattat. Blir helt fel på de bilar jag har fipplat med.

Jag ställer kamdrevet så att toppens övre kant bildar en linje som går mitt emellan de två märkena som finns på utsidan av kamdrevet.

Sn00k
2008-05-08, 16:06
två märken? på utsidan?
lite osäker på hur märkningen ser ut på ett G60 kamdrev.. nu när du skriver det.. har nog joxxat för mycke me andra 8v:s nu på sistone.. men nog är det väl samma/lika i övrigt.

Player
2008-05-08, 16:09
Jag kan säja att min bil inte startade hur än jag ställde mina markeringar efter toppen plan yta. Provade alla 3. Men när jag stälde den rakt upp mitt för ventilkåpan så startade bilen.
Några komentarer om det skulle inte sitta fel =) Så kamdrevet markering ska stå i våg med höger kanten på toppen övre plan yta eller?

Thomas

Player
2008-05-08, 16:10
två märken? på utsidan?
lite osäker på hur märkningen ser ut på ett G60 kamdrev.. nu när du skriver det.. har nog joxxat för mycke me andra 8v:s nu på sistone.. men nog är det väl samma/lika i övrigt.

Det sitter ju två på baksidan ner i kuggen vill säja. och en mitt för uppe på kuggen på frmasidan

Player
2008-05-08, 16:17
Här kommer en lite dum fråga men som jag skrev så har jag båda markeringana på insidan och bara en på utsidan. Mendan JRJ skriver att han har två på utsidan. Tidigare ägare hade haft bilen på renovering av toppen. så frågan är går det att montera kamdrevet åt fel håll så det centrerar med kamremen?

D_Stenlund
2008-05-08, 17:16
ja håller på emd samma sak, du har ju en prick på baksidan av kamdrevet, den ska vara i linje med toppen, utan ventilkåpan på. Sedan märker du att dina två prickar på framsidan är mitt emellan toppen, du hajar när du ser.

Sedan ska du nolla svänghjulet, de är enkelt.

ja ska själv ta tag i att nolla rotorn, men har man lepra i händerna kommer man ingenvart hahah

Player
2008-05-08, 17:36
Som jag skrivit så har jag nollat vevaxelen, även kollat så 1:ans cylinder står i övre dödläge. Rotorn är nollad och när jag sätter kamdrevet som i beskrivet så startar inte min bil. Men nollar jag allt igen och ställer kamdrevet ca:90grader tillbaka så pilarna står rakt upp på samma sätt som vevaxelmarkeringen så startar min bil. det är det jag inte förstår varför den gör=) ska fan kolla så att det finns en kil mellan kamen och drevet.

Manny
2008-05-08, 17:48
http://www.youtube.com/watch?v=kmg-EAoh3vU

Sä här går bilen om man sätter märket på UTSIDAN av kamdrevet mot toppen.

Sn00k
2008-05-08, 18:10
Player: låter ytterst konstigt.. dock är det inte helt onormalt att krysskilen som sitter i veven, dvs den nedersta remskivan, spricker å snurrar med.. rätt känt fel på en G60.

Player
2008-05-08, 18:44
Player: låter ytterst konstigt.. dock är det inte helt onormalt att krysskilen som sitter i veven, dvs den nedersta remskivan, spricker å snurrar med.. rätt känt fel på en G60.

Tanken slog mig. Men jag kollade så att ettans cylinder låg i övre dödläge när markeringen va för pilen på vevaxelen. Så felet måste ju vara vid kamaxelen eftersom vevaxelen är nollad rätt eller tänker jag fel endå?

Joda
2008-05-08, 19:10
Lossa ventilkåpan.

När kamaxeln är nollad så står avgasnocken åt ett håll och insugsnocken åt ett annat. BÅDA ventilerna är stängda i detta läget. Nockarna pekar alltså "ifrån" varandra på ett symetriskt sätt.
Inte lätt att få det exakt på detta sätt, men DÅ ska man kunna identifiera vilken markering som gäller!!


Aningen svårt att förklara utan bild.

Detta är ju relativt enkel 4-taktsteori. Man nollar ju motorn i det läget när gasen är komprimerad i ettans cylinder. Dvs kolven är i övre dödläge... Bägge ventilerna är stängda och fördelaren står redo att leverera en gnista till ettans tändstift. Kaaboom!!!!!!!!

/Johan

JRJ
2008-05-08, 20:27
http://www.youtube.com/watch?v=kmg-EAoh3vU

Sä här går bilen om man sätter märket på UTSIDAN av kamdrevet mot toppen.
Så går min bil om jag ställer kammen efter märket på insidan. =)

Ställer jag den efter de två märken på utsidan så står kammen precis som Joda beskriver.
Står även i "Corradobibeln", Bentelys official factory repair manual, att den ska stå så.

D_Stenlund
2008-05-08, 20:36
men dom där två märkarna på utsidan, ställer du dom rätt så har du märket på baksidan ( en prick . ) precis så som de ska vara ändå, hajade inte va dom där två var till för, men när vi stälde kamen rätt så såg vi att man kunde kolla på dom två framtill, för dom gick mitt emellan toppen så de funkade de me.

Player
2008-05-08, 22:18
Det va som jag mistänkte. mitt kamdrev satt åt fel håll vilket då blev att markeringana inte stämde alls. nu är motorn nollad och går fint, bara ställa tädningen nu så.