handdator

Visa fullständig version : Ang. Motorval till Golf?



wezterlund
2008-05-05, 20:20
Tjena alla vw-åkare!

En fundersam 18-åring undrar vilken motor man ska välja på sin Golf. Hade tänkt mig modellen som är från 98-03 som jag tycker är snygg.

Jag vill höra lite från er vad ni tycker är smart att ha som första bil, ska man slå till med en GTI eller räcker det med 1.6:an?

Hur är det med dom här motorerna håller grejorna eller har ni haft mycket problem?


Vill höra era erfarenheter!

Marcus
2008-05-05, 20:44
Köp så mycket motor du har råd med, ungefär. Håller till vad? Vardagskörning eller tvåhundra varv runt Mantorp? :-) 1,6 fungerar bra till vardagskörning men är du mer intresserad av att köra bil än att åka bil så tycker jag att 1,8T, TDI eller VR5 är bättre val. Hur ska bilen användas?

wezterlund
2008-05-05, 20:58
Det är sant det du säger, Det kommer ju bli vardagskörning men man vill ju gärna orka upp för farmars uppfart så man undrar ju om 1.6 är lite seg med sina dryga 100 häst?

TDI har jag inte ens tittat på, den verkar väldigt seg? Har jag fel?
Den får kosta runt 50-80 000 så det är där det kommer landa.

Dave the brave
2008-05-05, 21:04
Kolla även upp vad det kostar att äga de olika bilarna. Speciellt försäkringen kan skilja väldigt mycket om man jämför en GTI mot en 1,6:a. Om man inte bryr sig så mycket vad som sitter under huven kanske det är roligare att lägga de extra pengarna på fälgar mm.

Med en GTI får man iofs mycket utrustning "på köpet" tex snyggare inredning.

Åk till en VW-handlare och provkör de olika modellerna, det är det bästa sättet att ta reda på vilken modell man tycker är mest prisvärd.

Marcus
2008-05-05, 21:11
1,6 100hk klarar som sagt all sorts vardagskörning, du behöver inte oroa dig. De senare TDI-modellerna är mycket snabbare än 1,6 i alla vardags sammanhang. Exempelvis 1,9 TDI 115hk har ett vridmoment på 285 Nm vid cirka 1 900 varv. 1,6:an har väl ca 145 Nm…någonstans i mellanregistret… Ska du hänga på en TDI med 1,6:an så får du växla och varva. Ordentligt.

För mellan 50-80 000 kr får du det mesta. En VR5 har fin utrustning och är prisvärd, precis som GTI. Det skiljer en hel del i inredningen mellan dessa och snikvarianterna. Alternativet är en 1,6 med Highline-paket. Då ser den ut som en VR5/GTI (liten skillnad på sportstolarna dock) men har ekonomin hos 1,6:an. Dessa finns endast som direktimport.

För mig skiljer det några hundralappar mellan 1,6 och GTI när det gäller försäkringen. Men det är högst individuellt så kolla upp vad som gäller för dig.

wezterlund
2008-05-05, 21:20
Mycket bra tips, tack!
Ska ta kontakt med dom olika försäkringsbolagen och höra med dom, kan tänka mej att för en 18-åring i stockholm kan en 1,8t bli rätt dyr, men jag tror det är värt att lägga ner lite extra på försäkringen eftersom man får en väldigt mycket roligare motor (inte sant?).

http://www.blocket.se/vi/16245844.htm?ca=11_s den där blev jag lite kär i när jag sökte på blocket, dock är nog v6 4-hjulsdrift ganska dyr i drift med tanke på att den kan nog dra uppemot 1.3-1.5 liter kanske?

Marcus
2008-05-05, 21:30
Utseendemässigt ser en V6 4motion Highline ut ungefär som en 1,6 Highline, minus fälgarna. Personligen skulle jag hoppa över V6 4motion – kan bli dyrt av flera skäl.
Om du ska kontakta försäkringsbolagen så är det bra om du skriver upp registreringsnummer på lite olika modeller som du är intresserad av. Du får oftast bättre svar då. Tänk på att försäkringen kan skilja mellan två fordon av samma typ.

1,8T är inget lyckopiller i originalutförande men frågar du mig så är det ändå en betydligt trevligare, mer sofistikerad motor än 1,6. Det känns som mer bil helt enkelt. 1,6 är ingen dålig motor, den fixar det den ska och den är bränslesnål. Men inte så mycket mer.

Marcus
2008-05-05, 21:35
Glömde: tänk på att TDI-modellerna även har trimpotential och dessutom ofta är Highline-utrustade. De starkare modellerna har också en ny trevlig 6-växlad låda.

Dock, fordonsskatten är högre än för motsvarande bensinmodell så frågan är hur bilen ska användas och vad du har för förutsättningar.

wezterlund
2008-05-05, 23:31
Tack igen,
Jo ja tittade lite fort bara på ifs hemsida och de var en väldig skillnad på om jag skulle ställa den på mig själv eller på min pappa. Tycker det där är väldigt luddigt.
Försäkringen kostade ca 10500kr halvförsäkring/år om jag skulle teckna försäkringen och då var de en "random gti " på blocket som var en 01 som hade gått drygt 8000mil.
Om jag sätter den på pappa skulle den kosta 3100kr/år och då får jag fortfarande köra den eftersom vi klickade i att 18år eller över skulle få köra den.

Är det olagligt att göra så, verkar lite skumt, tjänar ju 7000kr på det å det vill man ju verkligen inte skänka bort till ett försäkringsbolag!

danne-_-
2008-05-06, 07:41
Se till att kolla med olika försäkringsbolag. Testa även atava.se - brukar vara hyffsat billiga för nyblivna körkortsägare.

Mvh, Daniel

P-plats.se
2008-05-06, 08:04
Jag kör Bora med 1.6:a och är supernöjd!
Den har även fått smaka bankörning och jag tog mitg runt Bilsports Superstage på 1,40!?

Ska du ha bilen till att köra med till vardags och inte dra tunga släp eller ligga och sträckköra på motorväg så ska du helt klart välja den lilla motorn.
Jag skulle doch välja dom senare motorena då det gjordes en förändring -01 tror jag...

Marcus
2008-05-06, 10:08
Nya motorn från omkring 2001 har 4-ventilstopp och 105hk.

Golf-power
2008-05-06, 10:33
Hej! Jag har haft en 1,6 -98 med AKL motor vilket betyder 8 ventiler och 101hk ( 74kw ) hade den i 5år utan några bekymmer alls hyfsat pigg istadskörning lite seg vid omkörningar får växla mycket så funkar det. Den är billig att äga snål på bränsle m.m Det är en perfekt bil att börja med håller med att det går ju att lägga pengar på typ fälgar sänkning m.m istället.
Sen är det ju inte fel att köpa en GTI senare kanske men avråder att köpa V5a de är betydligt mer svår sålda Köp en svart 1,6a då smällter lister in bättre med karros färgen om du inte hittar en highline då är det i regel samma färg på lister som övrig lack Lycka Till

Jos
2008-05-06, 10:58
Det hade varit kul o veta hur bränsleförbrukningen skiljer sig mellan 1,6 1,8t och V5.

..Börjar väl bli dags för en MKIV här med..

wezterlund
2008-05-06, 11:46
Tack för svaren,

Mmm snackat me farsan å han säger att 1.6:an duger att köra med, så de kanske får bli en sån, har sett att i stort sett att gti har så kallade "recaro-stolar", och hört att dom ska väldigt sköna, men det går väll säkert att sätta in i en 1,6 också, dock vet jag inte hur dyrt de är för stolar, men kanske inte allt för dyrt.
Men då ska man alltså tänka på att köpa en som är senare än 01.
Bränsleförbrukningen på 1,6 och 1,8t är inte så stor skillnad på har jag sett, någon dl hit och dit.

Marcus
2008-05-06, 12:10
Här kan ni läsa er till det mesta angående bränsleförbrukning, utrustning med mera. http://personbilar.volkswagen.se/vwcms_publish/vwcms/master_public/virtualmaster/sv_se/modeller/broschyrer/arkiv.htx

P-plats.se
2008-05-06, 16:09
Tack för svaren,

Mmm snackat me farsan å han säger att 1.6:an duger att köra med, så de kanske får bli en sån, har sett att i stort sett att gti har så kallade "recaro-stolar", och hört att dom ska väldigt sköna, men det går väll säkert att sätta in i en 1,6 också, dock vet jag inte hur dyrt de är för stolar, men kanske inte allt för dyrt.
Men då ska man alltså tänka på att köpa en som är senare än 01.
Bränsleförbrukningen på 1,6 och 1,8t är inte så stor skillnad på har jag sett, någon dl hit och dit.

Köp en Trendline eller Highline så får du goa säten, kör själv Trendline och dom är supernajs...

Vad det gäller bränsleförbrukningen så kanske inte det skiljer så mycket på pappret men man gasar betydligt mer med en större motor och därav blir förbrukningen missvisande. Nu kanske andra har mer pli på sig själva och kan hålla igen men inte jag i alla fall! ;)

gtd_stefan
2008-05-07, 02:13
min brorsa har en 1,6 fsi och han snittar 0,65 blandad körning då han kör lugnt. gasar han på drar det betydligt mer. Jag tycker den är ganska pigg med. bränsle ekonomin är ju ganska viktig (på en vardags bil) tycker jag.
Mvh. Stefan

Crille82
2008-05-07, 09:18
Se till att kolla med olika försäkringsbolag. Testa även atava.se - brukar vara hyffsat billiga för nyblivna körkortsägare.

Mvh, Daniel


Atava var inte billiga på mig och mina bilar iaf...

Audi A4 Avant 1,8T -99: 9500:-
Porsche 996 C2 -98: 29700:-
Golf MK1 Cab -93: Den kunde de inte försäkra..?
Audi 100 2,0 -91: 5425:- för halvförsäkring
VW Passat -75: 2069:- för halvförsäkring

Jag är 26 år, har haft körkort i 8 år och bor i en liten håla...

Har Vesta på alla mina bilar, ingen har varigt billigare på någon bil jag kollat...

Marcus
2008-05-07, 17:12
Man kan nog inte säga att något speciellt försäkringsbolag är "billigast" generellt. Det är väldigt olika beroende på en herrans massa parameter.

Crille82
2008-05-07, 17:19
Man kan nog inte säga att något speciellt försäkringsbolag är "billigast" generellt. Det är väldigt olika beroende på en herrans massa parameter.

Visst, det är väldigt individuellt. Men av de bilar jag, min familj och vänner kollat så är Vesta billigast 9 ggr av 10...