handdator

Visa fullständig version : Vevaxel PL vs 9A



Borbos
2008-05-05, 18:21
Någon som har en aning om man kan använda veven från en PL i en 9A ?

magoo
2008-05-05, 19:20
det kan du göra men då måste du ha andra kolvar som kompenserar för den minskade slaglängden alternativt längre vevstakar. Slöagvolymen minskar med pl vev..

Borbos
2008-05-07, 13:15
Man kanske kan ta PL stakarna med, om dem kan bo ihp med 9A kolvarna.

Ja detta är får att få ihop en motor till BR....

magoo
2008-05-07, 20:26
pl och 9a har lika långa stakar (144 mm).
Jag vet inte vad du har i dina gömmor men vev från 6a, abf, 2e, 3a ... funkar åxå å då slpper du micklet med kolvar med specialmått eller special vevstakar

Borbos
2008-05-11, 02:01
Tack för all info , du verkar ha koll på motorer verkligen.
Själv lyckas jag alltid veta en massa annat vwrelateradet onödigt:-)

Har kollat lite vidare idag , har ett renoverat RP block , där stämde med alla kyl o oljekanaler , får ju en del lägre komp pga av kolvarna , men kan ju ta Pl:ns kolvar

magoo
2008-05-11, 16:29
Jag vet inte riktigt vidden av ditt förråd av motordelar men du kan ju använda ett RP block om du har ett sådant ( med vev etc) och sätta i PL kolvarna i den. Jag tror dock att du mister oljesprutet på kolvarna men känner man för sånt är det åxå lösbart...

För att få ihop motorn så enkelt som möjligt bör du ragga tag på en mellanaxel ( med oljepumpsdrev och oljepump samt täcklock) från en PL/KR. Man kan smida ihop en alternativ lösning med befintlig fördelare ( som sitter i blocket på RP motorn) men då behöver du såga/svarva av lite på mellanaxeln samt byta kamremsdrevet som sitter på mellanaxeln till ett sådant som sitter på avgaskammen till en 16v motor (finns passande från 1.8t 20v motorer med)