handdator

Visa fullständig version : Original sidokjolar Golf V GTI



Motin
2008-05-04, 22:13
Hej

Någon som vet hur sidokjolarna på Golf V GTI sitter fast ? Ja förutom med 1-2 skruv i vardera ände vid hjulhusen bak och fram som jag redan sett.. Sitter de med klips eller lim någonstans ? Jag har en 05:a om det nu är någon skillnad på de nyare årsmodellerna...

Ska montera av dem och lämna in för nerlackning nämligen.

Tacksam för snabba svar från någon som vet !

/Motin

wolfbane1967
2008-05-04, 22:16
Dubbel häftande tejp åxå längs sidorna

Motin
2008-05-04, 22:24
Dubbel häftande tejp åxå längs sidorna

Tackar så mycket för svaret !

Motin
2008-05-05, 12:28
En sak till...

Nåt bra medel att ta bort limresterna med ? För att sen kunna sätta på nya sidokjolarna.

JWO
2008-05-05, 14:24
En sak till...

Nåt bra medel att ta bort limresterna med ? För att sen kunna sätta på nya sidokjolarna.

Det finns en grej som är riktigt bra. Hittar inte namnet på den men det är en gummi trissa som man sätter på en skruvdragare och sedan tar bort limmet. Fungerar klockrent!

bcr
2008-05-08, 12:02
Funderar också på att lacka nederdelen av frontspoilern (bak+fram) samt sidolisterna.
Frågan är; hur bra håller lackeringen mot slitage t.ex. stenskott och dylikt.
Antar att det beror på hur bra jobbet utförs, någon som kan rekommendera en bra lackfirma i skåne??

/Håkan

JWO
2008-05-08, 12:21
Funderar också på att lacka nederdelen av frontspoilern (bak+fram) samt sidolisterna.
Frågan är; hur bra håller lackeringen mot slitage t.ex. stenskott och dylikt.
Antar att det beror på hur bra jobbet utförs, någon som kan rekommendera en bra lackfirma i skåne??

/Håkan

Jag har lackat mina grejer i Helsingborg hos JSA. Prata med Johan där, de utför riktigt bra arbete med ett mycket gott resultat.

Fredrix
2008-05-08, 21:50
Monterings tips, tejpen på kjolarna dras av sist av allt.
Dvs, haka i kjolen i listen och kolla så allt sitter som det ska, sen dra bort tejpen.
Köpte nya 30ed för 478:- st, men de har visst gått upp i pris nu ??
Ligger de kvar på den pengen så e de mer värt att köpa sådana istället för att lacka om sina gamla.

"Det finns en grej som är riktigt bra. Hittar inte namnet på den men det är en gummi trissa som man sätter på en skruvdragare och sedan tar bort limmet."

det lämnade jag bort till en kompis som är lackerare/plåtslagare, kännde inte att jag vill e ge mig på och testköra på bilen....

Motin
2008-05-09, 08:16
Supertack för alla tips och svar !

Var förbi Normans (VAG) igår o skulle kolla pris på originalkjolarna... 3200kr för bägge sidor tyckte jag lät vääääldigt dyrt.. Men då kanske det var lackade ED 30 kjolar.. Glömde kolla det ! Ska kollas i eftermiddag..

JWO
2008-05-09, 09:04
Supertack för alla tips och svar !

Var förbi Normans (VAG) igår o skulle kolla pris på originalkjolarna... 3200kr för bägge sidor tyckte jag lät vääääldigt dyrt.. Men då kanske det var lackade ED 30 kjolar.. Glömde kolla det ! Ska kollas i eftermiddag..

Dom du kollade upp var antaligen Edition30 grundlackerade sidokjolarna (Låter som de på priset). Dom är bara grundade från fabrik, det ska bara lack på! Dom kostade lika mycket som vanliga gti sidokjolar förra sommaren då jag bytte dom. Antaligen gjorde dom en prishöjning vid årsskiftet då folk började köpa ED30 och monterade...

Motin
2008-05-09, 09:06
Attans.. aja går väl lika bra att montera av de gamla och slänga på färg på dem.. Det enda som är oroande är väl den dubbelhäftande tejpen då.. Hitta nåt som fäster lika bra/bättre än original..

JWO
2008-05-09, 10:25
Attans.. aja går väl lika bra att montera av de gamla och slänga på färg på dem.. Det enda som är oroande är väl den dubbelhäftande tejpen då.. Hitta nåt som fäster lika bra/bättre än original..

Finns orginal tejp på VAG, sådan tejp som sitter på dom från fabrik! Har dock inte testat själv men har hört från många att det funkar bra!

Motin
2008-05-09, 11:06
Topp då köper jag dem !

JWO
2008-05-09, 13:47
Topp då köper jag dem !

Gör du rätt i! Lycka till

Motin
2008-05-09, 19:13
ändrade planer ! Det var ED 30 kjolarna som kostade 3360:- pg.a grundlackering.. Beställde obehandlade för ca 500kr/st .. Och så filler och lack på det så kommer jag billigare undan än att köpa grundlackade ED 30 kjolar... SJUKT !

JWO
2008-05-09, 20:36
ändrade planer ! Det var ED 30 kjolarna som kostade 3360:- pg.a grundlackering.. Beställde obehandlade för ca 500kr/st .. Och så filler och lack på det så kommer jag billigare undan än att köpa grundlackade ED 30 kjolar... SJUKT !

Jo jag vet, vet en till som ville byta till lackade sidokjolar men så kom chocken att dom tokhöjt priserna..

axel
2008-05-09, 22:40
ja dem höjde priset för nån månad sedan precis efter jag köpt mina om nån e intresserad så har jag komplett paket med grundade delar (nya)

Motin
2008-05-10, 10:30
Fattar bara inte hur de kan sätta SÅ sjukt högt pris på dem....

JWO
2008-05-10, 16:01
Fattar bara inte hur de kan sätta SÅ sjukt högt pris på dem....

Dom vill antaligen hålla ed30 lite special...

Manny
2008-05-10, 16:09
Eller tjäna pengar helt enkelt :P

JWO
2008-05-11, 02:09
Eller tjäna pengar helt enkelt :P

Det också! :)