handdator

Visa fullständig version : Lufttryck i 18"



Holmgren
2008-05-03, 23:29
Vad ligger ni på för lufttryck på era 18"??
Vill ha mina ganska hårt för att minska bensinförbrukningen lite. Att det blir något stötigare får man ta. Men vad brukar ni ligga på för tryck?

Henrik.M
2008-05-03, 23:34
2,8 bar kör jag i mina 225/40-18

Barbapappa
2008-05-04, 00:01
2,8 tycker jag låter mycket, men jag har å andra sidan aldrig kört med 18". ;-)
Vad står det för ett maxtryck på däcket? Blir slitaget bra och jämt?

danne-_-
2008-05-04, 01:57
Vet inte hur det är med VW generellt men till min Saab så rekommenderar Saabs verkstadsgubbar ett tryck mellan 2.7 till 3 bar på allt över 16" om man vill ha ett bra slitage och förbrukning. Däremot om du vill åka med comfort så är det 2.2 som gäller. (Enligt vad både boken säger och gubbarna. :))

tjipp
2008-05-04, 02:20
2,8a är väl inte så mycket.. kör på det eller kanske 2,7 i mina 16" å dem slits jämnt och fint..
Klarar även pågasningar utan att krulla sig av fälgarna..

Så jag rekomenderar att testa 2,7-3bar och håll koll på hur däcket betersig och ser ut!

ThomasT
2008-05-04, 13:20
Nu är ju Johan ute efter att spara bensin, så mitt svar är: testa dig fram...

Till alla andra så är det som vanligt, att viljan att pumpa i mycket lyft i däcken håller i sig värre än tuggummi i håret...

Här är en bra förklaring från ett annat forum som Magnus på Goodyear skrev om hur däck funkar och hur de ska fyllas.




Hej

När en bil utvecklas så sker detta I samarbete med däcktillverkare och chassitekniker. Däcktillverkaren är
med under de sista 2-3 åren innan bilen lanseras.
Det lufttryck som anges är noga utprovat för att ge en viss prestanda, comfort, ljudnivå, livslängd etc. Självklart kan man laborera med ett par hekto upp eller ner (nu pratar jag olastad bil) men inga stora förändringar.

Det är framförallt luften som bär lasten och inte däckets konstruktion i sig. Bilen är också godkänd med däck som har ett visst Li (load index) för att säkerställa att däcksutrustningen klarar att bära bilens totalvikt m.m.

I detta fallet så är standardutrustningen på BMW 120d 195/55R16 med Li87.
Ändrar man som i det här fallet dimension kan man räkna enligt följande:
225/35R19 är ca 3,4% större i rullomkrets jämfört med 195/55R16 har har Li88 (dvs något kraftigare konstruktion)
255/30R19 är ca 2,7% större i rullomkrets jämfört med 195/55R16 har har Li91 (dvs ganska mycket kraftigare konstruktion)

Eftersom dessa däck har någorlunda rullomkrets (lite större) fast med lägre profil men bredare sektionsbredd jämfört med orginal så betyder det att man har ungefär samma luftvolym som ska bära upp lasten.

Samma luftvolym och samma Li = samma tryck oavsett om det är 16” eller 19”
Samma luftvolym med lägre Li = höj lufttrycket med lika många hekto som ”snäpp” du gått ner i Loadindex
Samma luftvolym med högre Li = sänk lufttrycket med lika många hekto som ”snäpp” du gått upp i Loadindex

Detta är en tumregel som är mycket bra att använda.

Det många inte vet (inklusive däckverkstäder) är att däcken utvecklas för att i grundläget jobba med 20-25% kompression. Pumpar man i för mycket eller för lite luft så jobbar däcket i fel ”spann” och de egenskaper som tekniker jobbat hårt för att få in i däcket går lätt förlorade. Tyvärr har folk och däckverkstäder en dålig vana att slentrianmässigt pumpa i för mycket luft i däcken
och framförallt i lågprofildäck.
Det är inge problem att förstöra väghållningen genom att ha för mycket luft i däcket, det är lätt hänt att man tappar bla. följsamheten.

Min rekomendation i detta fall skulle se ut ungefär såhär i detta fall(olastad bil):


Dimension Li lufttryck
195/55R16 87 2,3 bar (fram), 2,7 bar (bak)
225/35R19 88 (fram) 2,3-2-4 bar
255/30R19 91 (bak) 2,3-2-4 bar


Hoppas att det detta kastar lite ljus över lufttrycksdiskussionerna!

Ps. Ovan gäller för gatdäck körda på gatan Ds.

Mvh
Magnus Arenander

Holmgren
2008-05-04, 20:12
Ingen dålig utläggning han gjorde. Men mycket bra.
Känns som man ska sänka lite istället. Ligger på 2.7 idag.
Måste kolla upp vad som är rekomenderat för just mina däck..

ThomasT
2008-05-04, 22:09
Ingen dålig utläggning han gjorde. Men mycket bra.
Känns som man ska sänka lite istället. Ligger på 2.7 idag.
Måste kolla upp vad som är rekomenderat för just mina däck..

Det handlar inte så mycket om däcken, utan mest om hur mycket du ska ha till bilen!


.

Crille82
2008-05-04, 23:40
Det handlar inte så mycket om däcken, utan mest om hur mycket du ska ha till bilen!


.

Det är klart att det skiljer en del på 185/65-15 och 215/35-18...

ThomasT
2008-05-04, 23:43
Det är klart att det skiljer en del på 185/65-15 och 215/35-18...Last index då?



.

Crille82
2008-05-05, 09:56
Last index då?



.

Ju lägre profil ju mer luft skall man ha, generellt sett... Alltid trevligt med runda fälgar vettu... =)

ThomasT
2008-05-05, 10:03
Ju lägre profil ju mer luft skall man ha, generellt sett... Alltid trevligt med runda fälgar vettu... =)

Det är ju det tänket som är helt fel!

Läste du inte Magnus förklaring hur däckstryck fungerar?

Kolla bara på det exemplet som diskuterades... de går från 55 till 30 profil och samtidigt sänker trycket från 2.7 till 2.4 bar...


Man MÅSTE ta hansyn till:

1. Bilens orginal däckstryck
2. Volymen luft i däcken
3. Last index på däcken

innan man kan veta vilket däckstryck det ska vara!!!


.

Wolfen
2008-05-05, 14:49
Jättebra skrivet och förklarat. Det är just LI som avgör, så förklarade en på Michelin när jag skickade ett mail till honom. Jag har aldrig fattat det att folk inte förstår att däck förlorar sina viktigaste egenskaper när man går i överdrift med att pumpa i hur mycket luft som helst?! Det är logiskt! Okej om man eventuellt gör som med vinterdäck (+ 0.2) men absolut inte mer:)

Premis
2008-05-06, 20:24
Mycket bra utlägg det där! Stämmer fint.

Kör med 2.3 bar nu i mina 17" .. rek. ligger på 2.4 (2.38 egentligen) men jag upplever bättre komfort på lägre tryck och ingen direkt skillnad i performance.

Lilla_Vargen
2008-05-07, 01:10
Frågan är ju lite vad man är ute efter oxå...

Grepp? Rullmotstånd? Ekonomi? Komfort?

Tittar men rent ekonomiskt så håller nog de flesta med på högt däckstryck för att minska rullmotståndet...men kompenserar det för felslitaget ????

Man kan ju vinkla denna fråga hur man vill men Magnus har en väldigt bra förklaring hur man bör hålla däcktrycken.

ThomasT
2008-05-07, 09:45
Tittar men rent ekonomiskt så håller nog de flesta med på högt däckstryck för att minska rullmotståndet...

Självklart, men alla andra egenskaper blir sämre då man avviker från korrekt lufttryck.

Men vill man ha bra ekonomi så är det bättre att byta ner till ett smalt däck. Vad är det Lupo 3L kör på 155/14 ?
.

Premis
2008-05-07, 12:30
Vi var inne på ämnet nyss i en annan tråd. Man kan konstatera att korrekt tryck Aldrig kommer infinna sig då trycket varierar väldigt mycket beroende på temperatur. Med vanlig luft så kommer du få rätt stor spridning i tryck beroende på körsätt/hastighet/omgivningstemperatur/hjulinställning och alla rekommenderade tryck blir en kompromiss. Rätt tryck för rätt körsituation är mer intressant då men man kan ju inte hålla på och ställa om trycket stup i kvarten.

En lösning är som det nämns att köra med en gas som inte uppvisar samma beteende som luft vad gäller tryckexpansion vs. temperatur.

Men detta är väl överkurs .. kör med rekommenderat tryck :)

ThomasT
2008-05-07, 12:45
Undrar hur mycket det varierar igentligen vid gatkörning... Jag antar att motorvägsfart är det som bygger mest värme vid gatkörning.

Jag gissar på 0.1-0.3bar men har aldrig mätt.

Vid bankörning har jag fått ökningar på upp till 0.5bar.


(Sedan ska vi inte glömma de dåliga mätarna på mackarna....) ;)

Premis
2008-05-07, 21:54
Undrar hur mycket det varierar igentligen vid gatkörning... Jag antar att motorvägsfart är det som bygger mest värme vid gatkörning.

Jag gissar på 0.1-0.3bar men har aldrig mätt.

Vid bankörning har jag fått ökningar på upp till 0.5bar.


(Sedan ska vi inte glömma de dåliga mätarna på mackarna....) ;)

Man brukar säga +/-0.1bar/10 grader C ökning/minskning, men den stämmer väl sådär :).

Motorvägsfart dra ju upp tempen ordentligt, men det går ju självklart att provocera upp högre.

Som exempel gjorde jag ett test häromdagen påväg till jobbet. På morgonen var tempen ~ 10 grader i däcken och trycket låg på 2.5 bar. Vid ankomst till jobbet (2.4 mil @ ~ 70km/h) låg trycket på 2.85 bar, så då drevs rätt bra temp upp. Motorvägsfart hade troligen dragit upp trycket till 3.0 bar i det fallet.

Hade det däremot regnat så hade tempen säkerligen varit lägre. Har bättre siffror på anteckningsblocket i bilen :).

Rekommenderat kalltryck i mina däck är 2.4 bar enl. VW. Det skulle innebära att trycket ligger på nästan 3.0 bar i motorvägsfart vilket är rätt mycket. Hade vi haft högre dagstemp så hade det varit ännu högre.

Däcktryckssättning är m.a.o. en halvt omöjlig ekvation.

ps. tempmätning i däck är en gammal yrkesskada :) ds.