handdator

Visa fullständig version : frihjulsnav på hjulet till vattenpumpen?



Svedda
2008-05-03, 04:13
Hittade ett frihjulsnav på hjulet till vattenpumpen på min 16v 2.0 (passat -89), nån som vet om det är bättre att använda sig av än det hjulet som sitter på kr motorn 16v 1.8(mk2 -86)?

Manny
2008-05-03, 17:37
det skulle jag vilja se en bild på! har inte sett nåt sånt på vattenpumpen nångång...

ypzilon
2008-05-03, 19:55
Det hjulet är jättebra, jag körde omkring med en skuren vattenpump och alldeles för lite kylarvatten i tre månader utan att märka ngt. =)
Det var först när jag fyllde på vatten som den kokade, efter det bytte jag pump och pumphjul...

Svedda
2008-05-05, 00:59
hmms kanske kan fixa en bild då, men jag förstod inte sista inlägget riktig. Var frihjulsnavet dåligt, var d därför du bytte remhjul?

ypzilon
2008-05-05, 12:40
Om det var dåligt vet jag inte, men med ett vanligt hjul hade jag märkt när vattenpumpen skar. Jag har inte riktigt lyckats komma fram till vilken nytta frihjulet skulle göra.

Svedda
2008-05-05, 23:44
nä precis då är vi överens om den saken, för jag begriper heller inte nyttan med det hela

mellowd
2008-05-06, 14:45
exakt vad är ett frihjulsnav? =)

Mini_me
2008-05-06, 15:33
är oxå lite confused på denna punkt...har aldrig sett ett frihjuls nav på nån bil jag skruvat med.

Mini_me
2008-05-06, 15:34
exakt vad är ett frihjulsnav? =)

Ett frihjulsnav = du kan snurra hjulet åt ett håll men den låser sig åt andra hållet och drar då med sig axeln som är sitter ihop med tex generator lindningen...som en cykel (bak hjuls nav ,MTB) typ...

Manny
2008-05-06, 15:38
är oxå lite confused på denna punkt...har aldrig sett ett frihjuls nav på nån bil jag skruvat med.

Samma här, hittar inget i etka heller. Så en bild hade varit på plats :D

Svedda
2008-05-07, 00:41
kom precis hem från garaget har missat bild idag igen, ska göra ett försök igen. dock kanske det var fel av mig att kalla det för frihjulsnavm ned själva remskivan sitter på typ en glidbana så drar man åt skruvarna som ska hålla skivan så står skivan still medan själva glidbanan snurrar runt. Så i princip kan remskivan snurra runt utan att vattenpumpen går ett enda varv för att remhjulet bara snurrar runt glidbanan som i sin tur sitter i vattenpumpen. Kanske vart en knasig förklaring men jag försöker ordna en bild oxå

Mini_me
2008-05-07, 08:19
...Que? =) Inte för att vara sån men jag hajar nada...

GTI-nissen
2008-05-07, 08:36
Det är inte så att det sitter en ring i något vibrationsdämpande material mellan centrum och själva remskivan som har släppt?
Remskivan är trasig med andra ord...

Mini_me
2008-05-07, 08:51
Allså det har jag oxå tänkt på men...det är en vattenpump vi pratar om.

En gummi upphängd remskiva brukar ju sitta på vevaxeln för att ta bort svängningar och dämpa vibrationer.

Svedda
2008-05-07, 10:15
Grabbar jag fixar en bild så kanske det löser alla frågetecken

Mini_me
2008-05-07, 14:11
Danke=)

Finn
2008-05-07, 22:33
På förklaringen med glidbanan som snurrar runt så får iaf jag upp en bild av en AC-kompressors magnetkoppling i huvet. D här ska bli intressant att se en bild på.

Mini_me
2008-05-22, 14:00
Väntar fortfarande på bild=)

Manny
2008-06-02, 22:12
jag med :P

Bastard66
2008-06-02, 23:24
jag har oxå det fenomenet på min gti 16V med PL motor. det sitter dubbla remskivor på vattenpumpen och det yttersta snurrar "fritt" dvs man kan snurra på skivan utan att vattenpumpen går runt. Men när jag tog isär remskivan för att byta kamremm så såg jag att det satt en bricka bak som skulle låsa den yttersta skivan..

Svedda
2008-06-03, 00:43
sorry grabbar att ni inte fått nån bild än, jag sliter dag som natt för att hinna få bilen klar till bug run så det är inte prio ett. dyker hjulet upp nu när jag är i garaget ska jag ta en bild, annars får d bli efter bug run det är ju inte alltför långt borta. men ni vet väl att "den som väntar på något gott" :)

T08R
2008-06-03, 01:02
är oxå lite confused på denna punkt...har aldrig sett ett frihjuls nav på nån bil jag skruvat med.

Nu har du fel =)
Det sitter frihjulsnav på flera av VAG modellerna men inte på vattenpumpen.
Så jag tror nog du har sett ett frihjulsnav på någon bil du skruvat med. Kanske inte tänkt på det bara.

Sitter på alla(?) PD motorer på generatorn.

Men förstår inte varför man skulle sätta det på vattenpumpen på en bensinmotor.

razer
2008-06-03, 11:44
Här kommer en förklaring...

På jetta/golf 16v med servo sitter det en rem som går via vattenpumpen upp till generatorn. Den remmens remskiva på vattenpumpen har ett "frihjul" i sig.

Jag har för mig att det inte var något annat än ett glidlager, frihjul är inte rätt ord eftersom det inte greppar åt något håll...

Vattenpumpen drivs av den yttre remmen som också driver servopumpen.

Mini_me
2008-06-03, 13:34
Nu har du fel =)
Det sitter frihjulsnav på flera av VAG modellerna men inte på vattenpumpen.
Så jag tror nog du har sett ett frihjulsnav på någon bil du skruvat med. Kanske inte tänkt på det bara.

Sitter på alla(?) PD motorer på generatorn.

Men förstår inte varför man skulle sätta det på vattenpumpen på en bensinmotor.



Jag har aldrig fel....vi pratar ju enbart om en vatten pump (I denna tråd) här så jag tyckte inte att jag behövde förklara det mer ingående.

Men ja jag har sett frihjuls nav...ser om dagligen pga att jag mekar T5=)