handdator

Visa fullständig version : porta toppen



D_Stenlund
2008-05-01, 19:11
Hur är de med att slipa ner lite på avgas/insugs sidan på toppen, väldigt små utblås. Kan de ge några porblem med att de blir bättre flöde, tänkte på allt annat som har med luften att göra så de blir rätt överallt. Eller är de bara att slipa ner lite, men inte så mkt så att packningarna blir för små.

D_Stenlund
2008-05-01, 21:13
ingen ?

Janne.M
2008-05-01, 23:00
Det finns tunngare avgaspackningar att köpa (kanske till och med på VAG?), men även original är väl lite större än utloppskanalerna så öppna upp till packningens storlekt (både i toppen och i grenröret) gör det en bit in så att det inte blir någon "skarp" vinkel, men inte för långt. Och börja slipa ner avgaspackningar skulle jag nog inte göra på en vanlig bil (kanske rally).

Hur det är med tunnare insugspackningar vet jag inte men jag vill nog inte börja göra packningen mindre genom att slipa, speciellt inte när du har en överladdad motor. Men gör samma även här (portmatchning) till packningens storlek, men en riktig portning av toppen gör ju självklart mer.

D_Stenlund
2008-05-01, 23:50
precis. tackar.

Sn00k
2008-05-02, 01:45
jag hade nog sagt.. gräv så lite som möjligt inne i kanalerna i toppen.. men du kan alltid runda av dom längst ut lite snyggt så skarpa kanter försvinner emot insug/avgas.

är precis klar med portningen av min egen topp.. 1kg+ med alu-spån blev resultatet.. med snudd på bibehållen kanal-area både på insug och avgas.. dock flödesoptimerad utformning på allt.. så nu är jag bra nyfiken på å se resultatet när snurran hoppar igång för sommaren.. ;)
tänkte kasta upp lite bilder när jag format om och putsat till förbränningsrummen lite mer.. samt pressat i styrningarna.. =)

Mr dOhC
2008-05-03, 01:54
Det borde göras fler "for dummies" böcker ;-)

En annan är inte heller ultra-super-teori-vetenskaps-tekniker :-P

jooeell
2008-05-03, 10:40
jag brukar bara runda kanterna precis vid tallriken och sen putsa till det lite utåt men du skulle ju haft ett dubbelvinklat säte och sen kan man svarva ner diametern på styrningarna lite så de smalnar av lite kraftigare! men kanten (rundningen) precis innan tallriken där kan man vinna endel den brukar vara onödigt vass!

jooeell
2008-05-03, 10:55
vid den blåla pilen den kanten kan man ta o runda till lite sen vid den röda så gå uppåt o tabort kanter det är här efter ventiltallriken som är viktigast där avgaserna är som störst(varmast) sen en viktig grej är att inte ta för mycket ner mot förbränningsrum för där går vattenkanaler o grejer utan bättre o ta uppåt, men jag skulle nog mest rundat till kanterna o sen matchportat resten!

http://i307.photobucket.com/albums/nn317/jooeell85/P1015867.jpg

detta är en 16v topp men du förstår väl principen ;P