handdator

Visa fullständig version : Passar en AKL topp på ett 2E block?



Mini_me
2008-05-01, 13:51
Passar en AKL (Golf Mk4 1.6 99-) på ett 2E block (2L passat mfl)?
Om inte...vilken topp vill man ha om man vill ha en x-flow topp?

Danke schön =)

Norpan
2008-05-01, 14:47
Den passar rakt på så när som på en oljeretur kanal som gärna vill hamna till hälften utanför blocket. Detta är då lätt avhälpt med en Tig-svets och lite alu.

Den toppen du vill ha tag i om du ska åka 8v crossflow är en tidig ABA topp som satt på t.ex. golf 3 cab i californien men den såldes även av Volkswagen till rallyåkare med licens i sverige. Hitar man en till salu så är dom dock ganska dyra.

Golf666 här på forumet åker med en portad AKL topp på sin mk1 turbo och den går väldigt bra, min bror Sn00ken åker med en äkta oportad ABA topp på sin turbo motor och den går kanonbra och flödar mer orginal än än en portad AKL.
Bild på AKL toppen : http://golf666.hopto.org/mina%20golfar/75a/maj07/6.jpg

Kanalen i fråga som svetsas till hälften till vänster i bild:http://golf666.hopto.org/mina%20golfar/75a/feb07/5.jpg

Mini_me
2008-05-01, 16:40
Norpan! Mannen , myten...såna här svar gillar vi..bilder och allt=)

Jo jag misstänkte att ABA toppen is the shit men att den oxå kostar där efter.

AKL toppen borde ju vara betydligare lättare att få tag i...iaf om man , som jag , jobbar på VAG.

Men då kanske jag ska ställa en följd fråga...Går det (utan att bygga om hela toppen) monter förknasare på en AKL topp?

Sn00k
2008-05-01, 16:44
självklart går det att montera förgasare.. det finns ganska gott om plats för sådant på framsidan av motorn.. =)

Mini_me
2008-05-01, 16:48
Strålande..ond planer smidds i Sthlm området >;-D

Sn00k
2008-05-01, 17:33
http://www.stahlmotor.se/Golf1.htm

hade för mig ja såg nå bilder på en 8v crossflow me förgasare, men det var visst separata spjällhus.. det syns ju iaf att det finns plats.. =)

Mini_me
2008-05-01, 18:01
Det där var ju trevlig läsning.
Tackar!

forsberg
2008-05-01, 21:47
Slinkar in med en liten följdfråga, måste man svesta oljereturkanalen på ABA toppen också eller är den toppen bolt-on. ?

mvh/ Mathïas

Norpan
2008-05-02, 01:45
Japp den måste svetsas på ABA toppen också.

Är det 4 x Mikuni RS måntro som är på G!?

forsberg
2008-05-02, 03:54
Ser att det sitter 5 överfall på toppen på bilderna. Det sitter väl hydrauliska lyftare i dessa, tänkte då på vanliga gti toppen med hyd.lyftare den har juh 4 överfall. Till dessa finns ju roliga eftermarknadskammar, men kan man montera en sådan i en ABA/AKL topp då., kan man köra ett överfall mindre eller ?

Eller får man skaffa anpassade kammar till AKL/ABA ?

mvh/ Mathias

Sn00k
2008-05-02, 13:03
funkar att stoppa i vilken 8v kam som helst för hydrauliska tryckare.. nästan alla eftermarknads är gjorda för att passa både dom med 4 och 5 överfall iom att många 2l maskiner har 5, även G60 har jag för mig.

vet att vi körde en gti II 8v kam i min första säsongen, som var en orginalkam gjord för 4 överfall, då fick vi svarva ner det 4:e överfallet ett par mm så det gick fritt, samt gänga i en plugg i oljehålet i det överfallet, sen vare bara tuta å köra.

Joda
2008-05-02, 13:18
vet att vi körde en gti II 8v kam i min första säsongen, som var en orginalkam gjord för 4 överfall, då fick vi svarva ner det 4:e överfallet ett par mm så det gick fritt, samt gänga i en plugg i oljehålet i det överfallet, sen vare bara tuta å köra.

Vad fegt att inte svarva kammen till rätt dimension och INTE plugga smörjningen. ;)

Rolig läsning det här med 8V Crossflow

/Johan