handdator

Visa fullständig version : Svårstartad gti special



Fahlgren
2008-04-30, 11:30
Min bil har ett konstigt problem när det gäller att starta den. Den startar klockrent när den är kall, och den startar klockrent när den är varm. Däremot om den är lite sådär lagomt mittemellan så vill den inte alls starta. Någon som har ett bra tips på vart man ska börja felsöka?

Detta har ju inte varit något problem nu i vinter då den blir kall direkt i den arktiska kylan här uppe i norr, men nu när sommarvärmen börjar komma så går inte bilen starta på ett par timmar efter att jag stängt av den.

1,8liters motorn (JJ) ifall ni undrar också=)

Sebbe
2008-05-01, 13:21
Är det så att startmotorn går runt med den inte vill starta och när den väl startar så går den lite bluddrigt en stund och sen som vanligt? Isåfall är det "troligen" tryckackumulatorn som är dålig eller trasig. Sök på tryckackumulator här eller i gamla forumet så finns det lite trådar där folk haft liknande problem.

Fahlgren
2008-05-03, 21:35
Precis så är det. Den går runt men vill inte tända riktigt. Sen när den startar så går den på 3 cylindrar och "bluddrar" som fan tills jag får upp den i 4k rpm och den fjärde cylindern går igång.. Ska ta en titt på det imorgon, just nu står bilen ändå stilla då jag haft problem att få tag i hjulbultar till sommardäcken. Så nu blir det in i dimman iställen (surt som fan då det är cruising i stan ikväll, och jag skulle vilja sicksacka mellan alla v8monster och tokstylade jappsare=) )

Tack för tipset :D

EDIT: Läste nu om tryckackumulatorn och ifall det är den så borde ju problemet uppstå även när den är kall och varm, men mitt problem uppdagar sig bara när bilen har varit igång ett längre tag, och sen stått en timme eller två.. Vet inte ifall det fortfarande kan vara den som bråkar eller?

tjipp
2008-05-04, 02:24
dina spridare kanske inte stänger helt!?
Så det sipprar ut lite sås när du har stängt av!?
Något jag kan tänka mig på symtomen som beskrivs!

Fahlgren
2008-05-04, 13:24
Men då borde den väl vara svårstartad även några minuter efter att jag stängt av den också? Blir iaf totalgenomgång av bilen nästa lediga helg, så vi får väl se vad jag hittar, men tack för era tips:)

Putte_70
2008-05-04, 13:40
Har samma strul med min Gti -85.

Frågan är ju då... Vad går en sån där tryckackumulator på ny?? Värt att plocka en beg. på en skrot?