handdator

Visa fullständig version : Dämpning Jetta mk2



JettaGTS
2008-04-29, 23:01
Hej!
Har skithögtalare(fram+hatthylla), men när jag drar upp volymen så kan det ibland gnissla lite.
Eftersom jag skall uppgradera till nya högtalare samt baslåda o steg, så vill jag inte att allt skall förstöras pga gnissel.
Så till min fråga.
Var skall man dämpa extra mycket?
Har funderat på att dämpa dörrar och bagageutrymme med skumplast, men det dämpar ju bara själva ljudnivån, och inte gnisslet.
Områden där jag vill dämpa(plåt) är:
1. Hatthyllan
2. Bagagelucka
3. Taket?
4. Dörrar

Hur har ni gjort?

onk
2008-04-30, 00:17
Hur har ni gjort?


Insett att de skramlar och lever om en mkII..

Vill du slippa det, köp en BMW 5 serie eller liknande autobahnpråm:)

mejn
2008-04-30, 17:10
Ja det går inte att få tyst om man inte vill lägga på väldigt mycke vikt på bilen, men använd inte skumplast för det kommer förmodligen inte hjälpa alls.
Använd bitumen mattor istället om du ska ha nått. Finns att köpa 3mm självhäftande som dämpar vibrationer mm. Det värsta med ljuddämpning är att det kommer fram andra ljud som man inte hörde innan så man kan få hålla på väldigt länge, och när man tror att det är klart tycker man att det är väldigt mycke vindljud i dörrar mm....
Jag vet för jag har tok dämpat en MK1 en gång i tiden.. ett ändlöst arbete =) men vill man så går det kanske men bilen blir väl 200kg tyngre.

JettaGTS
2008-05-01, 17:12
Jag vill inte uppnå en perfekt ljudlös kupé, det jag är ute efter, är att få bort all skrammel/gnissel iom eventuell kraftfull ljudanläggning(högtalare fram+dörrar fram+hatthylla+baslåda i bagageutrymme)

Är nästan säker på att man kan fixa till vissa svaga punkter, som finns på de flesta mk2..

Golf-Vicke
2008-05-02, 15:37
Jag vill inte uppnå en perfekt ljudlös kupé, det jag är ute efter, är att få bort all skrammel/gnissel iom eventuell kraftfull ljudanläggning(högtalare fram+dörrar fram+hatthylla+baslåda i bagageutrymme)

Är nästan säker på att man kan fixa till vissa svaga punkter, som finns på de flesta mk2..

Ljuddämpa dörrar & bagage, det fick bort rätt mycket skrammel för mig+bättre ljud.