handdator

Visa fullständig version : Backade på annan bil idag...



Eddy
2008-04-28, 19:38
Ja otur som man har...

Skulle backa ut ur min P-plats för att sedan köra ut.. Plötsligt smäller det! "Grannen" kom körande med sin bil bakom mig och hann inte reagera.. Jag såg honom aldrig komma... Jag backade på honom med högra hörnet på min kofångare (bak) och träffade mellan framskärmen och dörren på hans bil, vänster sida.

Visst jag bode ha varit mer uppmärksam.. Men jag är säker på att han i god tid såg att jag börjat backa men han hoppades nog att jag skulle se honom och stanna istället för att själv stanna eller tuta.. Själva grejen att jag träffade honom så pass långt fram på bilen tyder på att jag redan hunnit komma ut minst 2 meter... och det hade jag!

Vad gäller på parkeringsplatsen?? Är det helt o hållet mitt fel??

Skador: Hans bil framskärmen+dörren helt åt skogen, intryckta!
På min bil sprack kofångaren, den biten som jag träffade med..själva hörnet. Min bil är golf V. Undrar om det är värt att låta VW fixa... Har hög självrisk, 6000 kr.. Kommer de byta den helt eller laga och lacka, vad tror ni?

mt4base
2008-04-28, 19:41
Tyvärr är det nog ditt fel. Du körde ut från parkering, då har du väjningsplikt.

PassatGT16v
2008-04-28, 19:42
Ut från parkeringsplats(ficka)= väjningsplikt tyvärr.

Ola
2008-04-28, 19:43
Man ska alltid vara uppmärksam på bilar som backar de säger dom tom på trafikskolan så jag tycker att han får ta med ansvar för han har ju inte ens haft uppmärksamhet framåt.. Tycker inte att du ska bära ansvar för detta.

Henrik.M
2008-04-28, 19:46
Vad gäller på parkeringsplatsen?? Är det helt o hållet mitt fel??

Tolka själv.

Utfartsregel samt höger regel.

http://www.trafiksakerhet.se/Trafikregler_lamna_%20foretrade.htm

Henrik.M
2008-04-28, 19:49
Utfartsregel gäller på bla parkeringsplats = du blir vålllande om du backar på någon.

P.Hagel
2008-04-28, 19:50
Det är du som åker på det.
Har precis gjort det med min tjänstebil.
Enl.mitt försäkrings bolag och skade reglerare.

Surt men sant.

Ola
2008-04-28, 19:53
Tolka själv.

Utfartsregel samt höger regel.

http://www.trafiksakerhet.se/Trafikregler_lamna_%20foretrade.htm

Bra sida dedär Henrik.. Tycker att de e en tolkningsfråga när man backar ut från en parkeringsplats... Jaja jag hoppas de löser sig iallafall.

tjipp
2008-04-28, 19:55
oxå råkat ut för en liknande grej, backade ut lungt och försiktigt, då en dåre kommer blåsandes i minst 70 (inom ett 20 skyltat område) och tutchar hörnet på min kofångare..
Detta att han körde som en galnin högt över gällande hastighet var inget försäkringsbolaget brydde sig om dem på stod att han kunde köra i 200 om det var så.. ändå mitt fel efter som jag backade!
Detta löste sig till slut så att puckot som körde stoll tog på sig skulden (efter viss övertalning)
Men som sagt verkar det som det kan gå till hur som hels, den som backar får endå skulden.,. surt med troligtvis sant!

Lillen
2008-04-28, 19:56
Precis praxis säger att den som backar blir automatiskt vållande.

Henrik.M
2008-04-28, 20:03
Jag vet en ännu värre grej.

En bekant till mig råkade trycka dörren på en bil som just när han backade ut körde upp bakom och ställde sig på trotoaren rakt bakom bilen....där det tom är parkeringsförbud.

Han som blev påbackad blev vansinnig och den bekante blev också rätt irriiterad över situationen.

Slutade med att polis tillkallades till platsen pga av oenighet i vållande fråga....och trots att bilen som blev påbackad stod parkerad uppe på trotarkanten där det är total parkeringsförbud så blev det den andra som var vållande. (Den stod kvar på trotoaren när farbror blå kom till platsen)

Polisen hävdade att han hade varit ouppmärksam och att det då inte spelade någon roll att den andra parten brutit mot parkeringsförbudet.

Jävligt surt med sant & dessutom en aning korkat.

Ungefär samma sak som att om du kör på någon bakifrån så är du automatiskt vållande oavsett situation.

Jag lyckades för många år sedan trycka dragkroken på en idiot som först körde om mig som en tornado , för att i nästa sekund inse att det var en rondell framför.
Han tvärnitar rakt framför min bil varav följden blir att jag utan att blinka åker in i röven på honom.

Jag ansåg att polis skulle tas till platsen (han gormade som en apa efteråt) eftersom det var han som orsakat hela situationen.
Dessutom hade jag ett vittne som sett hela händelseförloppet eftersom han var på vippen att själv bli avprejad av samma dåre.

Iaf för att göra en lång historia kort så beklagade polisen sig å mina vägnar och sa att jag tyvärr var vållande..man ska hålla ett sådant avstånd att man i en ev nödsituatin inte kör på framförvarande. (Vilket inte var lätt just vid detta tillfälle).
Det roliga i den historien var att dåren fortsatte i samma körstil in till stan , där han glömde bort högerregeln och smällde rejält med en bil som kom just från höger....så rejält att hans bil löstes in och han åkte dit för det.

Förmodligen revs "mitt ärende" i den stunden.....för jag hörde aldrig något från hans försäkringsbolag.

Mr dOhC
2008-04-28, 22:20
Man kanske ska börja backa in på p-platsen lite oftare så man kan köra ut istället ;-)

Är det högerregeln då tro :-P, för den gäller som sagt på parkerings område

Eddy
2008-04-29, 13:55
Ja otur som man har...

På min bil sprack kofångaren, den biten som jag träffade med..själva hörnet. Min bil är golf V. Undrar om det är värt att låta VW fixa... Har hög självrisk, 6000 kr.. Kommer de byta den helt eller laga och lacka, vad tror ni?

Måste lyfta tråden... Vad tror ni om den skadade kofångaren??

Mini_me
2008-04-29, 13:58
Troligen byta ut hela+lacka...men det beror lite på olika ställen.
Du borde ju kunna kräva att dom ska byta den och att du ska ha den gamla tillbaka (kan du modda med 11 utblås och lite nät i).

Hoppas att det löser sig=)