handdator

Visa fullständig version : Byte fjädrar Passat -02 V6



psc Olsen
2008-04-27, 22:33
hejsan igen, jag har införskaffat mig en uppsättning sänkfjädrar till min passat och undrar nu lite grejjor.

*är det något särskilt jag behöver tänka på när jag byter fram (förutom att lossa hela fjäderbenet)

*är det något särskilt jag behöver tänka å bak, tips/trix mottages tacksamt..

har bra kunskap allmänt dovck aldrig gjort detta på en vw..

olleson84
2008-04-27, 23:04
Tjenare!
När jag bytte fram på min så var ena bulten som håller 2st länkarmar ihop kass. Vet ej vad den bulten heter men den kostade typ 60kr på VAG. Så det kan vara bra att köpa 2st för säkerhets skull. Jag gjorde inte det så min bil fick stå i 3dagar pga det.

MVH
Fredrik

psc Olsen
2008-04-27, 23:40
ok, då fixa jag det, var det nått klabb att göra bak?

GTI-nissen
2008-04-28, 08:57
Jag fixade bytet fram på min själv, men när jag skulle byta bak så fattade jag faktiskt inte hur jag skulle få isär det...
Och helt plötsligt kände jag att det skulle vara skönt att köpa sig fri, så jag lämnade in den till en verkstad. Enkelt och hyfsat billigt... :-)

psc Olsen
2008-04-28, 11:02
hmm det hjälpte faktiskt inte så mkt, dusåg inte hur han gjorde?

Manny
2008-04-28, 11:03
är det en 4 motion?

psc Olsen
2008-04-28, 11:18
nej tyvärr inte, eller skönt i detta falle har jag en känsla av...;)

Manny
2008-04-28, 11:39
japp. det är lika lätt som att byta hjul där bak.
lossa stötdämparna (en bult per sida) i nederkant, då trillar axeln ner och fjädrarna hoppar ut av sig själv.

Fram så ska det få att byta utan att ta loss den "jobbiga" bulten. Sök i forumt då p.hagel har skrivt om det innan.

GTI-nissen
2008-04-28, 12:29
Nä, det var tyvärr inte så mycket hjälp och tyvärr så var jag inte heller med och tittade, men jag ville bara förbereda dig på att det nog är lite knepigare bak.

Men har du en V6 utan 4-Motion? Njae, det tror jag inte riktigt på...

psc Olsen
2008-04-28, 12:34
det ska jag göra, kollar direkt!

v6 med 2-krafs... jag har det...

Mini_me
2008-04-28, 14:05
Om nu inte vill lossa den "jobbiga bulten" kan man göra på ett mkt enklare sätt.

1:Uppe under huven (på tornet) sitter det 2 st plastlock.
2:Pilla lossa dessa.
3:Lossa dom 2 13mm muttrarna du finner där.
4:Lossa nedre bulten som håller stötdämparen i länkarmen (denna får man massera ut liite)
5:Lirka ut fjäder benet
6:Byt fjäder alt. hela paketet.

Skulle reka att byta ev muttrar och skruvar mot nya men det funkar att sätta ihop med det gamla.

Smörj allt innan ni börjar lossa så slipper ni paja nåt.
Ser det för rostigt/ärjat ut så hoppa detta och plocka ut allt , med dom övre länkarmarna.

Detta sätt är så man ska göra när man byter fjädrar/dämpare.

Det andra är ett "höfftat" sätt =)

Manny
2008-04-28, 14:08
Lysande, där kom en bra beskrivning på det!

GTI-nissen
2008-04-28, 15:29
v6 med 2-krafs... jag har det...

Å nej, nu fortsätter han den där att tjata om sin 4-Motion... ;-)

Är det en Diesel du har? Isåfall kan det stämma med att du har 2wd. Eller så kan inte jag min historia.

Hjälp mig så jag kan återfå mitt lugn! ;-)

Henrik.M
2008-04-28, 21:26
Ni glömmer en viktig grej!!!

Se till så att övre fjädertallriken hamnar i den positionen den var från början.
Annars blir det jobbigt att få fast stötdämparen mot länkarmen.

Vissa skiter i detta och bryter stötdämparen i position mot länkarmen = Förkotar livslängden på nedre länkaremn pga av att stötdämparen sitter i fel läger och vrider på länkarmen.

För att få det rätt så gör man följande.

På nedre fjädrebensgummit finns en ugröpning/hål.
Detta skall vara vridet mot hålet på baksidan av fjäderbenet , dvs mot vattenavrinningen på nedre fjäderbenstallriken.
Vattenavrinningen på fjäderbenstallriken ska i sin tur vara vänd mot hjulhuset.

När du monterar den nya fjädern ser du till att gummit ligger enligt ovanstående beskrivning , sen vrider du fjädern mot stoppet.

När du nu vrider fjädern mot stoppet på övre gummit har du rätt läge för de övre länkarmarna i förhållande till stötdämtagaffeln.


För dom som tror jag svammlar....kolla upp det i ELSA dvs VW replitteratur. ;-)

Ett annat sätt är att märka upp övre fjädertallriken hur den satt i förhållande till allt annat innan man plockar isär.

Marcus
2008-04-28, 22:34
Står V6 TDI i profilen ;-)

GTI-nissen
2008-04-29, 09:58
Tack Marcus!

Så, nu är det äntligen slut på min sabbning av tråden!