handdator

Visa fullständig version : Demontera 90'ans stötis fram mk2



JettaGTS
2008-04-27, 15:09
Hej!
Hur får jag bort stötisen på enklaste sättet?
Vill bara ha bort själva skalet, har hört att om man vill lossa allt så påverkar det motorupphängningen eller vad det var, men det vill jag undvika.

Sen har jag en stötfångare bak(JETTA), som jag är osäker på om den nu är komplett.
Min förra var intryckt, så det var bara att kasta "plasten" innanför, undrar nu om det är balk, plast och skal det som behövs?
Hur monterar jag den nya bakstötisen på enklaste sätt?
"Plasten" sitter redan monterad i "skalet".

Dave the brave
2008-04-27, 15:23
Kofångaren sitter med 4 st skruv underifrån. Du behöver en hylsa med storlek 17. Främre motorbalken sitter även fast med dessa skruvarna. Den sitter även med 2 andra skruv, en på varje sida, så det är inte så att den lossar. Däremot ska du inte köra bilen utan de 4 skruvarna som du tar bort för att lossa kofångaren.

Själva plasten på kofångaren sitter skruvad bakifrån så du måste ta bort hela kofångaren för att ta bort plasten. Samma sak gäller där bak.

JettaGTS
2008-04-27, 15:41
Den sitter även med 2 andra skruv, en på varje sida, så det är inte så att den lossar. Däremot ska du inte köra bilen utan de 4 skruvarna som du tar bort för att lossa kofångaren.

Så man kan sätta dit bultarna utan att ha på nån kofångare.?


Själva plasten på kofångaren sitter skruvad bakifrån så du måste ta bort hela kofångaren för att ta bort plasten. Samma sak gäller där bak.

Hur är det på samma sätt där bak?
Bortsett från de 2 skruvarna som håller den på plats i underkant på varje sida, sitter det med 17" bultar också eller??

Dave the brave
2008-04-27, 16:54
Fram; De 4 skruvarna fäster i kofångarbalken. Om du vill köra utan kofångaren kan du istället fästa skruvarna med muttrar innuti rambenet.

Bak; Kommer inte ihåg exakt hur det ser ut men har för mig att kofångaren sitter på samma sätt i karossen som fram, dvs med skruvar där du behöver en hylsa i storlek 17.

När du har lossat skruvarna som kofångarna sitter med så ska det gå att dra dem rakt ut. Se till att koppla ut blinkersen i den främre kofångaren först.

Evolver
2008-04-28, 17:51
Fram; De 4 skruvarna fäster i kofångarbalken. Om du vill köra utan kofångaren kan du istället fästa skruvarna med muttrar innuti rambenet.

Bak; Kommer inte ihåg exakt hur det ser ut men har för mig att kofångaren sitter på samma sätt i karossen som fram, dvs med skruvar där du behöver en hylsa i storlek 17.

När du har lossat skruvarna som kofångarna sitter med så ska det gå att dra dem rakt ut. Se till att koppla ut blinkersen i den främre kofångaren först.

Japp det stämmer som DaveTB säger. 2st 17mm på var sida. De bak är enklare att demontera tack vare inga blinkersdemontage.

Mvh A

Fireball
2008-04-28, 18:36
De bak är enklare att demontera tack vare inga blinkersdemontage.




Ej heller några spolarslangar... :-)

Evolver
2008-04-28, 21:40
Ej heller några spolarslangar... :-)

Hehe, nä det har du rätt i! Fast mina var inte anslutna upptäckte jag när jag plockade ned fångarna, hade inte tänkt på att de inte fungerade :-)