handdator

Visa fullständig version : Golf 2 började ryka på motorvägen...



Eddy
2008-04-25, 10:57
Brorsans Golf 2 -92 började ryka från motorn på motorvägen.. Därefter dog motorn och går nu inte igång... Den går runt men startar inte..

Strax innan det började ryka tändes temp lampan... Vi har nu konstaterat ett stort hål i kylsystemet och att det inte fanns något kylvatten då bilen stannade. Vi misstänker nu att motorn har "kokat" och att den är kaputt.. Några tips?? Han vill gärna inte behöva byta motorn...

mt4base
2008-04-26, 09:53
Gjorde PRECIS samma sak på min Mk2 förra hösten. Bilen hade stått avställd ett tag och när jag tog den i bruk så var det ganska stressat och jag glömde att kylet hade en läcka. När jag använde bilen innan avställningen hade jag konstant koll på problemet men eftersom den varit oanvänd i 6 mån så hade man inte så bra koll. Jag kom 5 mil en morgon till jobbet och sen gjorde min bil samma manöver som din brorsas men min blev så varm att den "nöp", dvs stannade av hög värme. Då tänkte jag samma som dig, "måste jag byta motor nu?".

Topplockspackningen hade skjutit all världens väg men när bilen kallnat kunde jag faktiskt köra den igen men den RYKTE massivt. Oljan var alledes krämig då vatten kommit ner i den.

Åtgärden blev att lyfta toppen, plana den (ett måste men kostar inte mycket) och sen köpte jag en packningssats på Biltema för 300:- och sen olja och filter (samt inte minst ett nytt KYL -640:- på Autodelar i Gbg). Totalt tror jag att det blev en kostnad på c:a 1500:- inkl allt. Dock gjorde jag ju mekjobbet själv och det tog ju ett tag. Bilen stod still några veckor men nu är det nog den bilen som går bäst och startar bäst av alla gamla bilar jag ägt. Då när man stod i eländet ville man ju bara köra bilen i sjön men nu är jag glad att jag lade pengarna och besväret på den. Idag märks inga men av det som hände då.

Exakt vad som är fel på din brorsas bil är svårt att säga men jag tror att du tappat mycket av kompressionen och därmed startar inte bilen. I min hade jag "bara" blåst en cylinder och då kanske motorn startar. Är fler cylindrar på packningen kassa kan det blir svårt kan jag tänka mig.

Jag tror din brors bil går att laga men måste han leja bort jobbet till en verkstad som tar 1000:- + moms i timmen kan han nog glömma det. Då blir det dyrt för det tar ju en stund att fixa. Egen tid kostar ju inte, den satsar man för sin egen del så att säga.

Lycka till!