handdator

Visa fullständig version : Problem med nox-sensor/lambdasond. Tankat fel?



masse
2008-04-25, 03:01
Hur många här har en 04 golf 1.6 med problem med sin knox sensor eller den bakre lambdasonden. Får avgas lampan att lysa titt som tätt. Har kollat med wv och dom hänvisar att jag har tankat med fel bensin (95oktan).Jag ringde återförsäljaren där jag hade köppt den och dom skulle kolla om det gick att hjälpa till, men fick till svar att bilenvar för gammal. Så en ny skulle kosta ca5500kr med jobb. Bilen har bara gått 8200 mil så jag tycker att jag inte ska betala detta utan att gå på garanti.Så finns det någon annan som har eller haft detta problem med era bilar tacksam för svar om vad man ska göra?
Mvh
masse

Eddy
2008-04-25, 12:13
Hur många här har en 04 golf 1.6 med problem med sin knox sensor eller den bakre lambdasonden. Får avgas lampan att lysa titt som tätt. Har kollat med wv och dom hänvisar att jag har tankat med fel bensin (95oktan).Jag ringde återförsäljaren där jag hade köppt den och dom skulle kolla om det gick att hjälpa till, men fick till svar att bilenvar för gammal. Så en ny skulle kosta ca5500kr med jobb. Bilen har bara gått 8200 mil så jag tycker att jag inte ska betala detta utan att gå på garanti.Så finns det någon annan som har eller haft detta problem med era bilar tacksam för svar om vad man ska göra?
Mvh
masse

På min bil har det gått på garantin... Garatin gäller bara om du servat bilen enligt boken och den inte gått mer än 8000 mil.. Synd för de 200 milen i ditt fall.. Stå på dig.. den borde gå tycker man.

masse
2008-04-26, 00:30
det skulle va noxsensor inte knoxsensor. men om det inte har nån betydelse så är det 8000 mil som gränsen går alltså på denna jäkla givare, jösses vilken tur man har.hur är det med den, är det bensinens fel eller vad beror det på att den går sönder. tacksam för svar
Mvh masse

Finn
2008-04-26, 12:26
Det är kondensen i avgassystemet som gör att nox-sensorn packar ihop. Sen om 98 oktanigt gör att minde kondens släpps ut i avgassystemet har jag ingen aning. Känns ju som att d ksk skulle kunna vara så me tanke på att d e renare förbränning me 98.

masse
2008-04-27, 01:10
Hur vanligt är detta problem och är det bara 04 an som har detta problem
Mvh masse

masse
2008-04-28, 22:47
är vi bara tre st som har detta problem

Kerstin
2009-04-30, 14:23
Hej!

Nej vi är flera med samma problem... också en Golf 1.6 FSI -04. Vår gav upp efter 10 000 mil. Läste i en annan tråd om att det finns ngn typ av miljögaranti. Är det någon som vet om den garantin nu förnyas och att den nya sensorn ska hålla minst 8 000 mil?

Lindahl
2009-04-30, 16:15
Hej

Jag har också haft prblemet på min 1.6FSI -04, gått 7600mil, upptäckte vid diagnoskontroll att NOX givare larmar - ingen lampa på panelen lös samt bilen gick bra.

Lämnade in den där jag köpt den en vecka tidigare(ej VW firma) och dom böt nox-givaren.
Har alltid tankat 95 oktan utan problem (vad jag vet iallafall).

//Håkan

nypa
2009-05-01, 01:03
min främre lambda sond gick vid runt 9k-10k... köpte en "ny" på skroten och den har funkat finfint nu i snart 6k mil i min bil ...... och jag har enbart tankat 95 oktan hela tiden....

Lindahl
2009-05-09, 17:44
Hej

Jag har också haft prblemet på min 1.6FSI -04, gått 7600mil, upptäckte vid diagnoskontroll att NOX givare larmar - ingen lampa på panelen lös samt bilen gick bra.

Lämnade in den där jag köpt den en vecka tidigare(ej VW firma) och dom böt nox-givaren.
Har alltid tankat 95 oktan utan problem (vad jag vet iallafall).

//Håkan

Höll 1 vecka så tändes motorlampan - samma fel igen! Kan dom ha satt dit en begagnad måntro?, blir till att lämna in den igen på måndag....

//Håkan

Lindahl
2010-01-03, 18:31
Hej igen!

Nu har min NOx givare på min Golf V - 04 BAG motor sagt upp sig helt.

Nu undrar jag om man kan byta den själv?
Behöver den nya lambdan inkl boxen kodas in i bilen på något sätt?

Vet någon numret på den nya uppdaterade versionen på lambda?(så att man får rätt)

Kostar ju över 5000:- att byta på VAG.

//Håkan

ture
2010-01-03, 19:14
det skulle va noxsensor inte knoxsensor. men om det inte har nån betydelse så är det 8000 mil som gränsen går alltså på denna jäkla givare, jösses vilken tur man har.hur är det med den, är det bensinens fel eller vad beror det på att den går sönder. tacksam för svar
Mvh masse

om det nu har med avgasreningen att göra,så är nog inte bara milen som räknas utan även tiden

TILLVERKARENS ÅTAGANDEN FÖR KATALYSATORBILAR

Vid anmärkning på avgasreningen på 1989 års modeller och senare skall tillverkare svara för reparation av fel utan kostnad för bilägaren. Åtagandet gäller upp till 5 år eller 8000 mil beroende på vilket som först uppstår.

mvh
t

VWGolIV
2010-01-03, 19:18
Jag har precis bytat noxsensorn på en Golf V 05a

Inga problem, fick lossa på avgasröret lite så det hängde ner för att få kraft att lossa sensorn från avgasröret.

Den ser ut som en lamdasond.
Sen montera.

Tog en timme allt som allt, fick hämta verktyg då jag glömt några.

Lindahl
2010-01-03, 19:50
Jag har precis bytat noxsensorn på en Golf V 05a

Inga problem, fick lossa på avgasröret lite så det hängde ner för att få kraft att lossa sensorn från avgasröret.

Den ser ut som en lamdasond.
Sen montera.

Tog en timme allt som allt, fick hämta verktyg då jag glömt några.

Bytte du även elektronikboxen?

//Håkan

VWGolIV
2010-01-03, 21:59
Bytte även elektronikboxen. Den sitter ihop med sonden.

Jag tog bort + och - kabel på batteriet.
Hissade upp bilen, lossade plastkåpan under bilen där kablen går till elektronikboxen.
Sen lossa jag klämman som håller tanken och dämparen bak, går säkert att bara ta av gummit men ja lossa hela.

Sen sänkte jag ner, klippte kabeln så jag fick på rätt hylsa till sonden.
Fick ta i som bara den, men till sist lossna den.
Av med den, på med den nya.

Elektronikboxen satt med 3 skruvar och en kontakt, loss med de och på med den nya.

Sen montera allt igen, ner med bilen.
Koppla batteriet, nolla felkoderna med VAG-COM och så starta, gick som en klocka direkt.