handdator

Visa fullständig version : Byta kaross mk1?



SundH
2008-04-24, 12:48
Har en golf gti 1800 - 83 som jag håller på att rostlaga som jag sedan ska garagelacka. Hittar bara mer och mer rost och är mycket spackeljobb kvar sen. Finns en i närheten som har en golf - 76 som är garagelackad. rätt så fin lack ändå. Dock en buckla i bakluckan. Varit och kollat på den och är bara två pyttesmå hål i golvet. Ingen inredning osv. tänkte köpa den och flytta över allt från min 83. Känns som det går fortare och är billigare än att lacka min innan jag sätter ihop den. Han vill 2500 kr för den. Tanken är att skifta chassinummer på dem med och låtsas att det är en 83a för att slippa regga den med motorn osv. Vad tycker ni?

Mini_me
2008-04-24, 13:49
Att det är olagligt.

Lindström
2008-04-24, 14:15
Finns garanterat dom som gjort så ja, och om du tänker göra det är ju upp till dig men som föregående sa så är det olagligt! Jag skulle nog inte diskutera det på ett forum på internet om jag var du oavsett hur du väljer att göra.

Holmgren
2008-04-24, 14:28
Tänk OM olykan skulle vara framme. Inte säkert att du kör på någon men att du blir påkörd. Vad händer då om dom märker att du bytt. Kan ju bli skadestånd så du ligger illa till hele livet. Ja chansen är liten men den finns och frågan är om du vill ta den.
Jag hade INTE gjort det.
Fått förfrågan att göra likadant men tackade nej.

Johan99
2008-04-24, 15:28
Nån som kan förklara varför det är olagligt att byta kaross? Skillnad tycker jag om man bara byter över GTI grejerna till en typ LS för att få billigare förs etc. Men flyttar man över alla identitet handlingar på den nya bilen så den blir en GTI så ser inte jag nåt farligt med det.

pekka kiiskilä
2008-04-24, 18:39
Nån som kan förklara varför det är olagligt att byta kaross? Skillnad tycker jag om man bara byter över GTI grejerna till en typ LS för att få billigare förs etc. Men flyttar man över alla identitet handlingar på den nya bilen så den blir en GTI så ser inte jag nåt farligt med det.

Är 76an utan papper? för det är inte dyrt att regga om bilen till en gti utrustad
LS samt att bilen blir skattefri och besiktning vartannat år.

Jocke_M
2008-04-24, 18:44
Då är min fråga, hur mycket får man byta ut då innan det är olagligt?

pekka kiiskilä
2008-04-24, 18:46
Då är min fråga, hur mycket får man byta ut då innan det är olagligt?

På vilken bil samt årsmodell?

Jocke_M
2008-04-24, 19:05
På vilken bil samt årsmodell?

Men tex som i SundH´s fall.. Det är ju exakt samma kaross? Hur mycket av karossen får man byta ut innan det är olagligt? Är ju itne olagligt att byta ut massa karossdelar? Men hela karossen är olaglig?

Finn
2008-04-24, 19:31
D e väl själva grejjen me chassinumret som e olagligt att flytta över.

Gullideckel
2008-04-24, 19:37
Hittade denna länk(iofs gammal..från 1990).

http://www.riksdagen.se/webbnav/?nid=410&typ=mot&rm=1990/91&bet=T439


Iallafall kan man läsa:

Trots chassinumrets centrala roll är det exv inte otillåtet
att förfalska eller helt enkelt stansa in ett nytt
chassinummer. Det kan alltså vem som helst göra genom att
inköpa en sifferstanssats i en järnaffär. Ej heller är det
otillåtet att ändra bilens motornummer. Detta är den
centrala utgångspunkten för denna kriminalitet, fordons
identitet kan helt legalt ändras och därmed kan man
varaktigt frånhända målsägaren hans rätt.


Detta är alltså en motion till riksdagen som föreslår att det ska bli olagligt...så då vet iallafall vem det är som har bestämt att de ska bli olagligt...


;-)

Jocke_M
2008-04-24, 20:09
D e väl själva grejjen me chassinumret som e olagligt att flytta över.

Men om man behåller delen med chassinummret å flyttar över en ny kaross till den så är det alltså inte olagligt? :)

SundH
2008-04-24, 22:50
76an är med papper. Med en 1,6 l motor i. Om jag flyttar över allt och vill ha kvar den som en 76a hur går jag då tillväga? Kostnad?

pekka kiiskilä
2008-04-24, 23:05
76an är med papper. Med en 1,6 l motor i. Om jag flyttar över allt och vill ha kvar den som en 76a hur går jag då tillväga? Kostnad?

Du ska klara dig med en vanlig regg bes på den 800kr om jag minns rätt samt vägning någon hundring men du får skicka över bakaxeln med krängningshämnaren, bromsar, tanken som inte är samma som på en förgasar modell, lite el till bränslepump mm,

Ja den kommer att vara som en 76a sålänge du inte bygger om den till rörhög eller dyligt.

SundH
2008-04-24, 23:12
Okej. Jo det du skrev är jag medveten om. Kan man regga med sänkfjädrar tros? Bara att boka tid hos SBP direkt när man bytt allt eller måste man kontakta VAG?

Lillen
2008-04-24, 23:15
Reggning skall innefatta orginaldelar.
Gör du om till GTi så ska du ha GTi-orginaldelar.

MEN det kan nog slippa igenom om det inte är toksänkt.
Ser det bra ut och du säger att det är rätt grejor så ok.
Måste du göra en komponentkontroll blir det värre då måste du styrka vart delarna kommer från!

SundH
2008-04-25, 12:23
Men jag kan väl hävda det genom att det inte säljs fjädrar orginal längre. 35 mm fjädrar har jag. Likadant eftersom jag har 2" simons sportsystem. Vad avgör om jag behöver göra komponent kontroll?

pekka kiiskilä
2008-04-25, 12:50
Men jag kan väl hävda det genom att det inte säljs fjädrar orginal längre. 35 mm fjädrar har jag. Likadant eftersom jag har 2" simons sportsystem. Vad avgör om jag behöver göra komponent kontroll?


Du får snällt prata med bilprovningen och VAG Södertälje för vissa slipper komponentkontrollen om man håller sig till orginal delar eller likvärdiga.