handdator

Visa fullständig version : lastavkännande/bromsreduceringsventil gti mk2



David.S
2008-04-24, 08:30
Hejsan!

Har problem med att bakbromsarna nyper mycket fortare än fram.
Har sökt lite på forumet och nog kommit fram till att det är "lastkännarventilen" som spökar, gick under bilen och kollade och då visar det sig att förra ägaren har monterat bort den och ersatt med slang istället.

Då till min fråga: Är det möjligt att bilen "tror" att det är maxlast bak fast ventilen inte finns, att den liksom har fastnat i det läget när den plockades bort.

(bakbromsarna + handbromsen är precis genomgångna)

Tacksam för svar!

//David

Evolver
2008-04-24, 09:03
Tjena David!

Ja att bara ersätta med slang är väl ingen bra idé. Dessutom kan den väl inte gå igenom besiktning utan lastavkänningsventilen? Ska man ta bort ventilen bör man nog fixa en bromsvåg så att man kan ställa lite mellan fram/bakhjulen. Men det godkänns nog heller inte rätt av av besiktningen.

Nej den kommer nog alltid att nypa först bak såvidare du inte sätter dit ventilen igen. Ca 1200:- på mekonomen, eller kanske en bättre beg?

Mvh André

David.S
2008-04-24, 09:26
Det blir nog till att skaffa fram en då, är det några konstigheter att montera dit tro?

Mvh David

Manny
2008-04-24, 15:00
OM det fortfarnde nyper för hårt med ventilen monterad (tex om bilen är för sänkt), så kan jag rekomendera att demontera fjädern till bakaxeln helt. Det gjorde underverk på min bil.
Visserligen så vill nog besiktningen att den sitter kvar, så att sätta tillbaks den då är lämpligt.

GTI-nissen
2008-04-24, 22:28
Man kan också justera längden så att fjädern har samma spänning på en sänkt bil som den har på en originalhög bil.

Fast jag har plockat bort min och bara en gång har de sagt något på besiktningen om detta. Den gången pratade jag omkull dem. ;-)
Njae, men jag förklarade varför jag hade gjort det och det köpte dom.

David.S
2008-04-25, 06:19
Tack för svaren!

Har fått fatt i en helt ny idag, ska montera dit den i eftermiddag.
Lätt jobb eller?

Mvh David

Evolver
2008-04-25, 07:47
Tack för svaren!

Har fått fatt i en helt ny idag, ska montera dit den i eftermiddag.
Lätt jobb eller?

Mvh David

Jo det är väl inte så svårt, men det beror också på hur modifierade bromsrören är? Har du tur så är det liksom bara att montera dit ventilen istället för slangen... annars måste du ju dona med bromsrör också.

Sedan antar jag att bromsvätskan är ny? Då kan du ju försöka täta igen rören under bytet så att inte vätskan rinner bort.

Slutligen blir det luftning. Lycka till!

Vart i Falkenberg bor du? Är där just nu.

Mvh André

David.S
2008-04-25, 10:13
Tror nog jag ska ha tur med bromsrören :)

Vätskan är ny ja, så det blir att försöka behålla så mycket som möjligt av den...


Jag bor mitt i stan, precis vid tullbron!
Men verkstan ligger i Vinberg (vid E6:an)

Mvh David

jooeell
2008-04-25, 10:52
jag har hört en massa snack om att om ventilen sitter där på besiktningen så måste den funka men är det så att den inte sitter där så gör det inget! vet inte om det stämmer dock

David.S
2008-04-25, 11:02
Jo, men bromsarna funkar ju inte riktigt som de ska nu utan ventilen, så hoppas det fixar till sig efter ventilen är monterad.

jooeell
2008-04-25, 18:04
bättre du sätter dit en strypventil den där lastavkänningsventilen är bara ett aber ändå!

KEJO
2008-04-25, 18:57
Du kan använda MK III ans lastventil som passar bara du byter fjädern till do
Sedan måste den ställas in rätt. Vi hård broms sjunker framdelen o bakdelen lyfts på bilen. Dvs tyngden går framåt då skall ventilen stänga genom att fjädern drar i hävarmen. Om den ej stnger nog så blir det samma bromstryck bak som fram o bakhjulen låser (= livsfarligt - bilen vill sladda). för att rätta till detta beteende är det bara att släppa bromspedalen. Dvs bilens bromsförmåga minskar pga detta.
Nog är det här en billig skitkonstruktion då hävarmen alltit rostar fast och det är inte speciellt precist.

GTI-nissen
2008-04-25, 19:21
Eftersom den sitter på ena sidan av bilen så blir också bromskraften bak olika beroende av vilket håll man svänger i och med att bilen kränger och "bärarmen" lyfts på ena sidan och trycks in på andra. Svänger man sedan åt andra hållet blir det tvärtemot.
Nu ska man ju helst inte bromsa kraftigt samtidigt som man svänger (om man inte har ABS) men ibland är det nödvändigt...

Nä som sagt, det är ingen bra konstruktion...

zoddri
2008-04-30, 14:57
Nu är jag lite vilsen här..

Besiktade bilen idag och underkändes (bland annat) på grund av
"Färdbroms hjulbroms, bak, ur funktion."
"Parkeringsbroms bromsverkan, otillräcklig."

Systemet är helt och framtill bromsar det bra, med andra ord ska det inte kunna bero på luft i systemet eller nåt liknande. Att båda oken baktill ska ha kärvat ihop totalt över vintern låter dessutom lite väl osannolikt..

Så då är det väl ganska troligt att det är denna ventil.
Vad händer om jag trycker bort den helt egentligen? Kommer bakbromsarna att börja ta "för bra"?

Blir lite vilsen eftersom vissa säger att det går och andra inte. Kommer också att sänka bilen ca 30mm, hur påverkar det bromskraften?

R.Grönberg
2008-04-30, 16:53
Nu är jag lite vilsen här..

Besiktade bilen idag och underkändes (bland annat) på grund av
"Färdbroms hjulbroms, bak, ur funktion."
"Parkeringsbroms bromsverkan, otillräcklig."

Systemet är helt och framtill bromsar det bra, med andra ord ska det inte kunna bero på luft i systemet eller nåt liknande. Att båda oken baktill ska ha kärvat ihop totalt över vintern låter dessutom lite väl osannolikt..

Så då är det väl ganska troligt att det är denna ventil.
Vad händer om jag trycker bort den helt egentligen? Kommer bakbromsarna att börja ta "för bra"?

Blir lite vilsen eftersom vissa säger att det går och andra inte. Kommer också att sänka bilen ca 30mm, hur påverkar det bromskraften?

Har du luftat ordentligt? =)