handdator

Visa fullständig version : Frågor från en gröngöling!



Olofsman
2007-05-19, 21:19
HEJ!
Jag har köpt mig en VW Golf 2 1.8i och är sugen på att byta till GTI 16v motorn.

Jag undrar om det finns några speciella komplikationer eller annat som är bra att veta?

Är det någon skillnad i drivlina mellan GTI 16v och 1.8i?

Klarar GTI 16v motorn en turbokonvertering?Vad är det man behöver förstärka eller modifiera?Hur mycket kan jag ladda isf?

Tack på förhand.

MVH Conny

Rickard.v
2007-05-19, 22:18
Så mycket jobb det innebär att byta motor när det finns så många gtier med 16v att köpa.
Jag har läst om uppåt 300hk i 16v motorn men kan inte säga vad som då är bytt eller orginal.
16v med turbo blir svårt att besikta men om du stoppar i den vanliga 1,8l 20v turbo motorn kan du besikta efter lite pappersjobb.

Tänk om!

Olofsman
2007-05-19, 22:29
Jaa det kanske du har rätt i. Jag hade tänkt göra detta bara för att slippa regga den som GTI men då är det kanske lönlöst...

Men denna 20v 1.8t är det den som sitter i audi,seat och VW osv.osv.?

Hur ligger det till med motorfästen och dylikt på den då? Mycket modifiering?

Lillen
2007-05-19, 23:10
Jaa det kanske du har rätt i. Jag hade tänkt göra detta bara för att slippa regga den som GTI men då är det kanske lönlöst...

Men denna 20v 1.8t är det den som sitter i audi,seat och VW osv.osv.?

Hur ligger det till med motorfästen och dylikt på den då? Mycket modifiering?

Det mesta passar hyfsat bra vid konvertering.
Men lite jobb är det ju iaf!

Olofsman
2007-05-20, 16:06
OK, men nu är det så att jag är inte speciellt erfaren när det gäller golfar men det sägs att det ska vara hur enkelt som helst att byta till en gti motor?

Lillen
2007-05-20, 16:09
Ja det är ganska lättskruvade bilar.
Enklast är att ta ur hela paketet med motor OCH låda.
Sedan dela detta utanför bilen.

Olofsman
2007-05-20, 16:47
Ja precis, det var det jag tänkte mig. Men kan man inte göra så att man åker in besiktigar den med 1.8i motorn och sedan så har jag renoverat och gjort klart GTI 16v motorn och lyfter i den senare? För jag hade tänkt mig att tubokonvertera 16v motorn. Så det hjälper inte så mycket om jag skulle köpt en GTI från början ändå. Rickard.V tipsade mig om att tänka om men jag tänkte om och om igen och kom fram till att jag får ju lyfta motor+låda i vilket fall som helst hur jag än gör.

Nån mer som är sugen på att ge sin åsikt?

MVH Conny

Evolver
2007-05-31, 22:26
som bör bytas där. Med tanke på effektökningen som blir ca 60% högre (matten där) ska nog bromsar, stag och drivaxlar ses över.

Köp en GTI och modda den istället. Dessutom tror jag att man vid motorbyte endast får ha en ökning med 20% effekt och 10% vridmoment(fast byter du motor vid tillfälle behöver du inte bry dig) ;-)