handdator

Visa fullständig version : Oväsen fram Golf V GTI -07 4000 mil



dasf
2008-04-23, 22:42
Har senaste tre veckorna fått ett oljud från framvagnen. Var inne hos DinBil och de lyssnade och bytte vänster hjullager på garantin.
Trodde oväsendet skulle försvinna men icke. Dock har ljudet gått ner betydligt. Det som förut var ett skärande, metalliskt ljud låter nu mera som kraftigt däcksljud som går upp i karossen. Hörs mest vid ca 50 - 80 km/h och när man bromsar. Ljudet ändras inte (efter lagerbytet) vid vänster eller högersväng.
Har helt nya Continental Sport Contact 3 bak och de tror jag inte ger oväsendet.
Fram har jag Dunlop Dunlop SP01 225/45 ZR17 (orginaldäcket med ca 4 mm kvar). Hittar inga klackar på däcken, lufttryck 2,6.
Fråga... har någon erfarenhet av att Dunlop SP01-däcken på GTI'n låter mycket när de blir slitna?
Om inte så får jag väl be dem titta på höger ljullager också.

Motin
2008-04-24, 08:45
Jag hade ett jobbigt ljud i ca 1 dag på min 05:a.. sten/skit mellan skiva och ok någonstans.. Det släppte till slut och ljudet som lät som gnisslande/skäranade metall försvann..

JWO
2008-04-24, 08:54
Om du är skeptisk mot dina däck, testat att hänga på några andra?

dasf
2008-04-24, 10:08
Skall testa sätta de nya Continentaldäcken fram och flytta Dunlopdäcken bak i nästa vecka för att kolla om ljudet följer med däcken. Vet dock att det kan vara svårt att avgöra varifrån vägljud kommer, så det blir nog inte enkelt ändå.

Premis
2008-04-24, 20:22
Däcken kan påverka mycket på golf V, isoleringen i den bilen är näst intill obefintligt (spara vikt antar jag .. eller pengar) dessutom är vissa däcktyper stenhårda.

Men är det metalliskt så lär det vara något annat, kanske som nån skriver, en sten som har fastnat.

Mina Bridgestone Potenza RE050 är STENHÅRDA och låter som ett jaktplan i motorvägsfart när dom får för högt tryck. Håller på och experimenterar mig fram till ett vettigt tryck för att få ned oväsendet men det blir ju alltid en trade-off mellan komfort och performance när det är sådana stora temperaturväxlingar som det är nu.

Jag räknar med en gradient på ungefär 1.13 kPa per grad C i tryckförändring på 17"s däcken i medeltal vilket ger duktigt höga drifttryck (~300 kPa) efter längre motorvägskörning (120kmh+ vid torrt väglag) och vid ett morgon/kalltryck på 250kPa, detta vid morgontemp på ~5 grad C och runt 15 grad C i lufttemp vid testtillfället. Summering, man kanske behöver köra lite under märktryck i kalltryck om man skall hålla ett rimligt drifttryck i högre temperaturer/hastigheter.

Jaja, prova att sänka trycken i däcken m.a.o :)

outrunner
2008-04-25, 21:09
Hej.

Intressant det där med oljud/högt ljud. Har en Jetta-07 som lider(?) av högt ljud från däcken. Men jag körde i vintras på dubbfria nokian(16tum) och tycker faktiskt inte det gör så stor skillnad, kör Conti(17tum) sommardäck nu.
Har läst nånstans tror jag att det är den främre karosstrukturen(heter det så?) alltså hjulupphängningsdelen/krockstruktur som är boven i dramat.
För ALLA Vag-bilar med denna uppbyggnad har ju samma problem med högt ljud. Audi A3, Skoda Octavia, VW Touran, Seat Leon/Altea. VW Golf/Jetta.
Tycker även på min Jetta att det hörs väldigt tydligt när man bromsar.
Tror att isoleringen ej har så stor betydelse för då borde väl A3 vara tystare och jag upplever den som lika känslig vad gäller vägbeskaffenhet.
Kör man däremot en Passat med liknande(samma?) hjulupphängning så har den ej samma ljudproblem.
Jag upplever att det värsta ljudet kommer framifrån och då speciellt på förarplatsen. Kan ratt/rattstång vara en väg för ljudet att komma in?

P.

Schlyter
2008-04-27, 10:32
Jag har klart störande ljud mellan 30-45km/h från mina Bridgestonedäck på min 05 GTI som jag tror kommer från bakaxeln, även jag har störande ljud om jag har för högt tryck i mina däck i motorvägsfart. Detta ljud hade jag inte med vinterdäcken. Jag har de däck jag hade bak ifjol fram i år och de har markanta klackar, vet någon vad det beror på ? de däck som sitter bak är begagnade och har suttit på en annan GTI och dessa ser ochså ut att slitas med klackar. Kan det vara något med hjulinställningen?
Jag har sänkt trycket succesivt och tycker att det blir mindre störande ljud med tryck runt 2,5 bar.

Finn
2008-04-27, 12:00
Sliter d klackar så har jag för mig att d beror på felaktig toe-in inställning.

R.Grönberg
2008-04-27, 17:23
Däcken kan påverka mycket på golf V, isoleringen i den bilen är näst intill obefintligt (spara vikt antar jag .. eller pengar) dessutom är vissa däcktyper stenhårda.

Men är det metalliskt så lär det vara något annat, kanske som nån skriver, en sten som har fastnat.

Mina Bridgestone Potenza RE050 är STENHÅRDA och låter som ett jaktplan i motorvägsfart när dom får för högt tryck. Håller på och experimenterar mig fram till ett vettigt tryck för att få ned oväsendet men det blir ju alltid en trade-off mellan komfort och performance när det är sådana stora temperaturväxlingar som det är nu.

Jag räknar med en gradient på ungefär 1.13 kPa per grad C i tryckförändring på 17"s däcken i medeltal vilket ger duktigt höga drifttryck (~300 kPa) efter längre motorvägskörning (120kmh+ vid torrt väglag) och vid ett morgon/kalltryck på 250kPa, detta vid morgontemp på ~5 grad C och runt 15 grad C i lufttemp vid testtillfället. Summering, man kanske behöver köra lite under märktryck i kalltryck om man skall hålla ett rimligt drifttryck i högre temperaturer/hastigheter.

Jaja, prova att sänka trycken i däcken m.a.o :)


Eller oxå pumpar du in gas i dina däck och slipper bekymra dig;)

Premis
2008-04-27, 21:29
Eller oxå pumpar du in gas i dina däck och slipper bekymra dig;)

Jo visst, enda problemet är att hitta gasen :).

R.Grönberg
2008-04-28, 00:02
Jo visst, enda problemet är att hitta gasen :).

Är det inte många som har det? vi har det på jobbet iaf=)

Premis
2008-04-28, 13:11
Är det inte många som har det? vi har det på jobbet iaf=)

Jag har aldrig sett det på en mack i alla fall.

Manny
2008-04-28, 13:51
Större däcksfirmor brukar ha gas, finns nog inte på nån mack.