handdator

Visa fullständig version : Etta cab som bruksbil?



Macke K
2008-04-23, 21:35
Hej! Jag har en Golf Variant -97 nu som jag funderar på att byta till ngt mindre och billigare. Tänkte att det vore najs med en cab nu till sommaren men lurar på om det funkar som bruksbil. Hur är de i motorvägshastighet? Hänger 55-hästarn med eller bör man ha den starkare motorn? Jag bor i Gbg men tänkte åka åtminstone en tripp till Sundsvall och några vändor till stugan utanför Norrköping, så lite komfort vill jag ha. Är det möjligt att få i en tidig cab, är senare årsmodeller skönare eller ska jag slänga cabtankarna helt och hållet?


Marcus.

Lillen
2008-04-23, 21:39
Mk I cabben hängde kvar ända tills -92.
De är inte så dyra att köpa i bruksskick men ganska dyra om man vill ha en fin.

Men inte vet jag om ja skulle vilja ha en som brux.
Ganska obekvämt och bullrigt samt nån ekonomi ser ja inte i det.
Ok ganska lite soppa drar de ju men de är ju inte billigare än en vanlig Mk III.

Efter -92 kom Mk IIICabben och med detta priser som är tredubbla minst.

Joda
2008-04-23, 21:42
En Golf1 cab är en gammal konstruktion. Funkar väl att ha som bruksbil om man inte är så känslig vad det gäller moderniteter etc. Sanningen ligger i betraktarens öga.
Rostskyddet är väl inte det bästa. Jag skulle aldrig få för mig att köra en sådan året runt.
En Golf 1 Cab är ganska tung jämfört med en vanlig Golf 1. Jag skulle aldrig vilja ha en 55hk..

Men hur menar du egentligen? Ska du byta din Golf -97:a till något mindre och billigare?... Just nu äger du ju en bil som är ganska liten, drar lite bensin.. håller hyffsad kvalité... och har billiga reservdelar. Det känns lite svårt att slå det... Jag begriper ärligt talat inte hur du menar!!!

/Johan

Lillen
2008-04-23, 21:45
Måste nog instämma med ovanstående talare =)

Macke K
2008-04-23, 22:00
Nja, tänkte att skatt och försäkring blir billigare. Försäkringen skiljer ca 200 per månad. Men det är kanske en tanke som får stanna vid en tanke. Det får bli en cab när jag har ekonomi till två bilar istället. Men tack ändå.

Mattepat
2008-04-23, 22:03
Då kan jag bryta den negativa trenden här lite ;)
Har nyss bytat ner mig till en Golf Cab -89 från en BMW 328 Coupe - 96.

Detta gjordes dels för att tillfället kom att köpa en skapligt fin golf, samt att jag tykt illa om försökringen på BMW:n....

1:an drar ca 0.8 - 0.9 körde den sist jag kolla på 0.83l milen...
Det är helt ok ös i 1.8:an men skulle itne kunna tänka mig mindre effekt i den. Bara mer ;)

Nåja för tillfället är det min enda bil så jag kör rätt många mil i den. Brusigt, studsigt och omodernt är det. men det ser jag sammtidigt som en skön känsla då jag mest haft lite mer moderna bilar man inte kan mekka allt för mycket med själv.
Utan tak en vacker dag som denna är den som gjord för!! underbart!

Vinterns tand vågar jag dock inte utsätta den för mer än vad jag gjort. Började köra den någon gång i februari, och det är den helt enkelt inte ämnad till, även om det går.

Så som en billig sommarbil med skapligt låg försäkring/förbrukning/skatt funkar den ypperligt till!!

Hoppas det gav dig lite feedback.

Lillen
2008-04-23, 22:45
Så som en billig sommarbil med skapligt låg försäkring/förbrukning/skatt funkar den ypperligt till!!


Sommarbil JA.
Året runt NJAeeäää!
Året runt norrut NEJ.

onk
2008-04-23, 23:59
Sommarbil JA.
Året runt NJAeeäää!
Året runt norrut NEJ.

Asså.. Det drar ju inte mer från cabben bara för det är vinter:)
Jag körde mk1 cabbe från januari till mars när det var mer snö och kallt än vanligt.

Visst den snittade 2l milen den korta turen till jobbet inkl. miljövänlig kallstart varje morgon, men kör man normala sträckor är den som vilken golf som helst.

Den jag hade var taket väldigt bra på vilket uppskattas året runt.
Men som sagt, värmen var sjukt bra, komforten sjukt usel som i alla mk1, men att säga att den är värre än nån annan mk1 jag haft vore att ljuga.

Mitt tips är att du ska försöka hitta en med bra tak och insprut, hata gamla förknasarmöget. Den är bara törstig och väldigt tråkig..

Om du nu vill byta:D

Lillen
2008-04-24, 00:14
Asså.. Det drar ju inte mer från cabben bara för det är vinter:)
Jag körde mk1 cabbe från januari till mars när det var mer snö och kallt än vanligt.

Haha nej kanske inte nere hos er nej =)
Men i -30 suger den skulle jag tro!?

onk
2008-04-24, 00:58
Njae det var faktiskt så kallt här nere då..
Och är cabben bara fäs så är det inga problem.

Men det beror ju på vad man jämför med såklart..

Crille82
2008-04-24, 01:15
Inte för att jag kör min cab som året runt, men jag kan inte se på vilket sätt det skulle vara bättre att köra ex. en Jetta eller Golf MKII jämtemot en "sen" MKI Cab.
De föregående ägarna till min körde den som åretrunt-bil och de hade MK1 cabbar innan den. Beror ju på hur mycket man kör och vad man har för kriterier...
Vad det gäller rosten så verkar MKI Cab -89 och framåt rosta mindre än motsvarande MKII.
Argumentet att byta från en MKIII Variant till en MKI Cab för att det blir billigare känns ju inte relevant. Men jag skulle nog helller köra en Cab för att det kul, och det blir ju förmodligen inte dyrare heller.

ypzilon
2008-04-24, 06:55
Ang. cab som vinterbil så har den i suffletten tre lager, först yttertyg, sedan isolering och innerst innertak i tyk. På en vanlig bil av samma årsmodell är det typ 1,2mm plåt och sedan ~4mm innertak...

Gullideckel
2008-04-24, 09:29
Fina bilar iallafall.

Gullideckel
2008-04-24, 11:04
Sommarbil JA.
Året runt NJAeeäää!
Året runt norrut NEJ.

Lillen, Golf Cab Mk1 är kanske ingen bil man ska ha i Subartisktklimat(fint ord va ;-) ).

Men inte pågrund att man skulle frysa om tårna, huvudet eller att den inte skulle starta vid -30 grader..utan snarare för att cabsäsongen är kort samt att Mk1 Cab inte riktigt är byggd för de ojämna vägarna som tyvärr finns längre uppåt i landet.

Joda
2008-04-24, 11:48
Vad yrar du om eg.?

Vilka moderniteter är det du saknar i en Golf Cab Mk1?

Dessa "moderniteter" finns att välja mellan bland bilarna på beg. marknaden:

Ex.

Servostyrning, ABS, AIRBAG, Elektroniskinsprutning, Elektriskcab, Elektriskafönsterhissar, Skinninredning(dvs. skinnklädsel i hela bilen från A-stolar,säten,handbromshandtag you name it),katalysator,lambasond,tomgångsmotor, originalextra ljus(Hella som lyser bättre än nya Volvos).

Vad är det med kvalitén du tänker på?

Samma motor som satt i Golf Cab 1990 sitter i Golf 3 från 1993(2H) så att cabbar skulle vara andra sortering eller liknade det köper jag inte...snarare tvärtom...Golf Cabrio är handbyggda bilar av hög kvalitet.

Dessa bilar är handbyggda av den fristående bilfabriken Karmann i Osnabrück åt Volkswagen AG.

Golf -97 har billiga resevdelar jmf. med Golf Cab?? Hur tänker du där?

VAG säljer reservdelar till alla Volkswagen bilar så delar finns det ungefär hur mkt delar som helst av...bara att köpa t ex. alla svenska Bildelsfirmor säljer delar + att detta var en populär bil i Tyskland så där finns det också så att det räcker och blir över....Billigt är det också..

Jag håller dock med ONK, en Mk1 är alltid en Mk1. Den är stötigare än nyare bilar och till vissa delar är de mer rostkänsliga(tex plåttank,ojämn under osv.) samt att konstruktionen är gammal...plus och naturlagarna ger oss vid handen att en öppenbil aldrig kan bli lika vridstyv som en med plåttak...men en bil med plåttak kan heller aldrig förmedla den frihetskänsla som en Cab kan ge....

Håller även med ONK när det gäller val av årsmodell...välj en så ny som möjligt.


Men Joda kör du vidare på din kvalitétsbil Golf G60 och skicka kompressorn till Tyskland för helrenovering med jämna mellanrum..

Mvh Gullideckel, 1000 mil per säsong = höst/vår och sommar mil i en Golf Cabrio Mk1.


VAr för f_n inte otrevlig..

1. Jag har inte en Golf..
2. Och jag har inte en G60-kompressor heller.

Jag har en Corrado 16V Lysholm

Jag menar bara att den potentiella kostnadsbesparingen med att byta ifrån en Golf 3 till en Golf 1 Cab är obefintlig. Det hade varit skillnad om han kört Audi V8 med 40000 mil på mätaren.

Jag vet att det finns välutrustade Golf 1 cabbar. Dock sällsynt. Och kanske inte i hans prisklass???.. Dessutom så är de ovanliga.. Hur många hittar man med El-cab tex? Moderniteter behöver man inte likställa med "options" när man beställer bilen. Det kan även innefatta konstruktionssättet. Ordet modern konstruktion tex.. Modernare isolering. bla bla..

Dessutom så verkar det onödigt att köra en så "gammal" bil på vintern. För oss VW-vänner så är det ju elakt mot en sådan gammal klenod.

Jag vet också att Cabben isolerar bra. Ska slutföra ett cabbyte på en sådan bil i kväll. Både värmen och isoleringen är helt ok i de bilarna.

kvalitén??? Jag har inte skrivit att Golf 1 har dålig kvalité.. Vad menar du? Jag skrev däremot att Golf 3 har hyffsad kvalité. Ta du tillbaka det där.

Förresten... Det enda jag bytt på min Corrado G60 är stötdämpare bak. (den ena hade lite oljeläck.. Tror jag) och så har jag bytt bromsbelägg och skivor.
Annars så har jag kört den 5000 mil med originalmotor utan reparationer. De sista 1000 milen har varit med 16VG60 motor och renoverad G-lader. Men nu blir det lysholm.
Allt annat som är bytt har varit pga ombyggnation.

/Johan

Gullideckel
2008-04-24, 12:32
Golf cab 4 ever!

Joda
2008-04-24, 13:48
Jag har fortfarande inte påstått att Golf 1 har dålig kvalité... Oavsett hur det ligger till med kvalitén så skulle skillnaden i total ägandekostnad bli för liten för att ha det som argument att byta bil. Det var ju det trådförfattaren hade som argument..

Jag själv har renoverat min kompressor en gång bara för att se om det gick. Jag bytte dock inte allt. Skippade tätningslister etc..

När jag sedan började att bygga 16Vg60 med ett varvstopp på 7750rpm och 70mm remhjul (original är 80mm) då tyckte jag det var bäst att skicka kompressorn. Det kostade ~4000kr ink frakt. Billigt!!!... Ingen idé att göra det själv.

I stort sett samma sak som att åka turbobil.

Ursäkten är tagen så klart...

/Johan

Raz
2008-04-24, 15:38
Tillbaka till ämnet annars låser jag tråden.

Lillen
2008-04-24, 21:49
Lillen, Golf Cab Mk1 är kanske ingen bil man ska ha i Subartisktklimat(fint ord va ;-) ).

Men inte pågrund att man skulle frysa om tårna, huvudet eller att den inte skulle starta vid -30 grader..utan snarare för att cabsäsongen är kort samt att Mk1 Cab inte riktigt är byggd för de ojämna vägarna som tyvärr finns längre uppåt i landet.

Helt rätt de du skriver.
Jag skrev väl bara lite väl självklara saker =)

Men ja är tveksam till OM jag skulle palla med en cabbe som åretruntare?
Ja alltså även om jag hade en nyare , den blir ju förstörd mm.

zchnygg
2008-04-25, 23:03
tjenare..

nja att byta ut den du har nu mot en cabbe är nog inte att rekommendera.. dels är det som många andra i denna tråden påpekat en äldre konstruktion på kaross och sen är ju det inte läge att köpa en cabbe nu.. dom sticker ju upp i pris nu när solen sticker fram näsan..

dock så rekommenderar jag dig varmt att köpa en och ha som andra bil.. fantastiskt roligt att cabba ned o njuta av solen i en sådan dylik bil.. dom håller ju även en vettig prisbild i vardags ekonomi.. försäkring ligger för mig på 250kr månaden (helförsäkring) och det är ju inte många månader du använder den ju.. men saknar du garage att ställa den i under vinterhalvåret så blir det nog en dyr hobby...

bara mina tankar..
Mvh sören

Joda
2008-04-26, 17:24
Hör kanske inte riktigt hit, men jag och en släkting bytte cab på en -91:a i häromdagen. Superpassform!!!!!!! Och inte dyrt heller! Kostade 3400kr för yttertaket.

Inte farligt dyrt att äga vad det gäller själva cabben alltså.

Vet att "karmannpaketet"? är lite svårt att få tag på nytt. Dvs kjolar, breddare och fångare. Något att tänka på för den som kanske hittar ett defekt objekt.

/Johan

Macke K
2011-11-02, 16:30
Såhär tre år senare har jag äntligen köpt en cab! Även om jag inte hunnit köra så himla mycket ännu känns det väldigt bra.

Och nej, det blir ingen bruksbil, utan den ska fixas i vinter och njutas i sommar ;-)

Som komplement funkar en Audi A2 finfint. Tack för tipsen isf, såhär i efterhand...

Haugeman
2011-11-02, 20:11
^^ bättre sent än aldrig =)