handdator

Visa fullständig version : Pinbult vid grenröret gick ju såklart av



D_Stenlund
2008-04-22, 21:22
ja otur lr va fan heter de? Allt var perfekt, exktraktorn gick på fint, skulle skruva in sista muttern. Köpt nya fina kopparmuttrar VAG orginal, var lite trängre att få på men gick, skruva in den så vipps gick en bult av, dikt imot blocket. NEEEEEEEEEEEE :/ Skulle säkert inte hänt med dom gamla fula orginal muttrarna, haha men men..

Dikt imot blocket, inte lika kul som om man har lite gänga, lite små trånkt, är dock den översta så de är ju lite bättre, är de till att borra ett litet hål och försöka få in en svinpit och gänga ut den?

Henrik.M
2008-04-22, 21:25
Skaffa en felgängad borr , dvs en vänstergängad borr av hög kvalitet och borra in i bulten.
Du måste äve då ha en skruvdragare så du kan ställa rotationen åt vänster.

Det som händer är att du borra in borren "åt fel håll" , bulten blir tunnare och så småningom så bör den börja komma uppåt , dvs gängas ur.
Borra med låg hastighet.

Ett annat alternativ är vänstergängad gängtapp , samma princip fast då borrar du först ett vanligt hål i lämplig dimension , sen gängar du in gängtappen som då går åt "fel håll" och därmed driver ut bulten.

Provade googla men hittar ingen bra beskrivning på det jag försöker förmedla.....så om någon anna vet vad jag snackar om och känner att dom kan beskriva bättre vad jag vill förmedla.....så är det bara att plita ner. ;-)

Skippa dock grispitten , den expanderar bara gängorna och går sedan av = dubbel huvudvärk.

D_Stenlund
2008-04-22, 21:34
tusen tack, börjar fan nästan grina, känns hopplöst... aja, löser sig men va fan. http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=81086 Du menar inte en sån henrik ?

BasRutten
2008-04-22, 21:37
tusen tack, börjar fan nästan grina, känns hopplöst... aja, löser sig men va fan. http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=81086 Du menar inte en sån henrik ?

En sådan har jag använt många gånger då pinnbultar gått av.

Borra ett hål på några mm brett och nån cm djupt i pinnbulten först, och sen gängar du in "grispitten" som den kallas.

Jani Hast
2008-04-22, 21:38
tusen tack, börjar fan nästan grina, känns hopplöst... aja, löser sig men va fan. http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=81086 Du menar inte en sån henrik ?


SNÄLLA använd inte den skiten.
Det är den värsta man kan ha.
Inte bara Biltema som gör skit utan det gäller alla sådan satser.
Dom går av om man har otur och då har du ännu mer problem.

D_Stenlund
2008-04-22, 21:41
använde en sådan för o få loss en hjulbult, men en pinbult den är av inne, ser den precis, den är väl 5mm bred och kanske är 3-4cm in så de blir klurigt

Lillen
2008-04-22, 21:41
Lägg en mutter ovanpå den avdragna bulten.
Sedan svetsar man ned i mutterhålet och drar loss.

D_Stenlund
2008-04-22, 21:43
den är precis innanför blocket så de går inte.

Henrik.M
2008-04-22, 21:43
Som jag skrev och som jag får belägg för av herr Hast som till vardags är vertygsmakare......SKIPPA GRISPITTARNA!

Det jag menar ser ut som en vanlig borr men är vänstergängad.

Dvs vänstergängad borr. =)

Alternativt vänstergängad gängtapp.

Ska gooogla lite till.

D_Stenlund
2008-04-22, 21:47
tack henrik, ja vet inte riktigt va du menar men blir glad om du hittar så införskaffar jag mig en sådan

Henrik.M
2008-04-22, 21:53
Hittar inget på google.

Men gå till en välsorterad järnhandlare alt någon handlare som säljer industrigrejer. (Jula , clasolson och biltema kan du skippa direkt för dom har inte).

Säg att du vill ha en vänstergängad/vänsterskuren spiralborr.

Ser ut som som en vanlig borr och är en vanlig borr , förutom att man borrar "åt fel håll" med den.

Henrik.M
2008-04-22, 21:56
Nu hittade jag!!!!

Wurth har vänsterskärande borr , skriv ut PDF:en och åk runt till lokala järnhandlare.
Nu vet du vad du letar. ;-)

http://www.wurth.se/kunder/Wurth/wurthprodkat.nsf/pdf/95074387731

D_Stenlund
2008-04-22, 21:58
typ en sån här ?
http://katalog.luna.se/webspeed/katalog/kat_storbild.p?bid=V15&kat_bid=V15&katnr=2&katsektnr=982&dokid=5103135#2

D_Stenlund
2008-04-22, 22:00
henrik är de bara att försöka att borra ut den, borra i mitten som vanligt så ska den gänga ut sig eller kommer de likförbannat bli ett hål, om man har otur, eller tur hur man nu ska se på saken :D

Henrik.M
2008-04-22, 22:07
typ en sån här ?
http://katalog.luna.se/webspeed/kata...okid=5103135#2

Nej.samma skit som grispittarna , dom går bara av.
Eller så är det jag som inte kommer överens med varken den modellen eller grispittarna.

Det är en vanlig borr du ska ha , som borrar åt fell håll. =)


henrik är de bara att försöka att borra ut den, borra i mitten som vanligt så ska den gänga ut sig eller kommer de likförbannat bli ett hål, om man har otur, eller tur hur man nu ska se på saken :D

Placera ett körnslag i mitten , sen är det bara att försiktigt borra och se magin.
Gäller att ha borren centrerad.
När borren går in så kommer bulten ut.....man kan säga att borrskären gängar ut bulten.

Tar du en borr med vanligt skär blir effekten den motsatta , oftas vill bulten åka mer innåt.

Prova en vänsterskuren borr så ska du se att det funkar. ;-)

Lillen
2008-04-22, 22:08
Har du otur så blir det bara ett hål.
Men den skall ju försvaga så pass att den gängar ur.
Annars gör som Henrik skrev att ta en gängtapp och fortsätt med.

polomannen
2008-04-22, 22:39
Se till och använd en vinkel borr maskin.
Och var jävligt försiktigt.
Du skulle ha byt pinnbultarna på samma gång.

POLO RTS
GOLF VR6-ZR
GOLF VR6-94
GOLF GTI SPECIAL
GOLF CL-93

gtd_stefan
2008-04-23, 00:14
den här satsen är riktigt bra
http://katalog.luna.se/webspeed/katalog/kat_storbild.p?bid=V15&kat_bid=V15&katnr=2&katsektnr=982&dokid=5103136#1

jooeell
2008-04-23, 00:27
borra ur skiten och gänga om med två dimensioner större o sen sätter du i en lös gänga eller helicoil som det heter!!!

Jani Hast
2008-04-23, 08:18
typ en sån här ?
http://katalog.luna.se/webspeed/katalog/kat_storbild.p?bid=V15&kat_bid=V15&katnr=2&katsektnr=982&dokid=5103135#2


Funkar lite bättre än "grispittar" men inget jätte bäst heller.

Det jobbigaste är ju om skiten går av så är det inte lätt att borra ur skiten då dom är stenhårda.
Då finns det nästan vara ett sätt kvar ochdet är att lyfta av toppen och gnista ur resterna.
(Gnista är inget man gör på plats i bilen då utsrustninge kräver vätske bad när man kör och maskinern är inte handburna utna fasta instalationer på företag. (Tur man har en sådan på jobbet)).

BasRutten
2008-04-23, 08:38
Vet att det finns ett annat verktyg för att fixa ditt problem, vem ej vad det heter. Man borrar ett hål som vanligt, för att sedan knacka ner en "stång" som är nästan fyrkantig med skarpa kanter som ska fastna i bulten. Sen trär man på nån sorts mutter som en vanlig skyftnyckel passar på och skruvar enkelt ur den. Ska höra med min far om han vet vad det heter.

Edit: Såg att en av våra medlemmar redan skaffat fram info om verktyget jag menade:
den här satsen är riktigt bra
http://katalog.luna.se/webspeed/kata...okid=5103136#1

Håller med om att den är kanon!

D.E
2008-04-23, 16:16
Jag har dragit av en av bultarna som håller fjäderbenet i länkarmen, kan jag tillämpa tipsen här på den bulten också? Trodde inte det var nån gänga så vi har försökt slå ut den men antingen så är det gänga eller så har den rostat fast, vet inte.

Lillen
2008-04-23, 19:16
Jag har dragit av en av bultarna som håller fjäderbenet i länkarmen, kan jag tillämpa tipsen här på den bulten också? Trodde inte det var nån gänga så vi har försökt slå ut den men antingen så är det gänga eller så har den rostat fast, vet inte.

Förklara närmare VAR den bulten sitter??
Fjäderbenet sitter i spindeln & spindeln sitter via en led i länkarmen.
Var har du dratt av bulten?

D_Stenlund
2008-04-23, 21:52
köpte faktiskt den där metoden, där man borrar ett hål, lika stort, eller lite mindre sedan slår in en liten stav, med raka kanter, sedan med en gänga som man sätter på en nyckel, bättre än grispitt enligt alla, annars får de bli en vänstersvängd borr, men som ni vet ni som bor i sthlm var de mer lr mindre KAAAAAAAOOOSSSSS på våra vägar idag, så kunde inte köpa en sådan.

Men får se ska dit imorgon köpt nya pinbultar med.
hoppas den vill loss.

D_Stenlund
2008-04-24, 15:14
håll tummarna nu

D_Stenlund
2008-04-24, 20:43
de gick inte, första försöket. 6mm borr och pinnen, den man ska slå in, funkade inte. muppen hade gett mig ngn mm för stor borr men han sa att de är denna som hör till den "staven" nåja, har ett fint hål i mitten nu, jävligt trånkt är de, fulrailen är lite smått ivägen om man kanske ska ta bort den.

Blir och prova med en grispitt, annars får ja försöka borra ut den. fan va sne ja är. en jälva gänga ska paja allt

D_Stenlund
2008-04-24, 20:49
felgängad borr, kom in 1 cm gick av.

Henrik.M
2008-04-24, 21:19
felgängad borr, kom in 1 cm gick av.



Den vänsterskurna borren ska man borra in direkt , sakta och rakt. =)
Man knäcker den om den hamnar snett i ett befintligt hål.....som vilken borr som helst.

Ett tips i det läget du nu befinner dig.

HELICOIL.

Jani Hast
2008-04-24, 21:43
Borra ur resterna och sätt i en helicoil.

Kalrt bättre än Grispitt.

D_Stenlund
2008-04-24, 22:23
Den vänsterskurna borren ska man borra in direkt , sakta och rakt. =)
Man knäcker den om den hamnar snett i ett befintligt hål.....som vilken borr som helst.

Ett tips i det läget du nu befinner dig.

HELICOIL.

jo, ja börja me den rackaren :D Löser sig nog i helgen, annars vänder ja upp och ner på motorn, sätter dit ett gamalt tuggummi och drar ut skiten :P