handdator

Visa fullständig version : Golf IV Sidoruta lossna



Onej84
2008-04-22, 18:15
Tjena

Jag va ute och åkte nerhissat och när jag skulle hissa upp ruterna så small det till och passagerar rutan lossnade..

Tog bort dörrsidan och såg att den ena vita som rutan ligger på va sönder.

Nån som vet hur man byter den som rutan ligger på?
Såg ut som att man ska haka i från sidan men det va omöjligt.
Ska in till Aarver och försöka få tag på en ny om det finns.


Det är en Golf GTI 00a (elhissar)

Tacksam för svar

Holmgren
2008-04-22, 18:34
Försök att få det på Goodwill. Detta är ett känt fel på Golfarna.
Men det finns delar att köpa.

Onej84
2008-04-22, 18:59
Försök att få det på Goodwill. Detta är ett känt fel på Golfarna.
Men det finns delar att köpa.

Okej men går det när bilen är 8år gammal?

Marcus
2008-04-22, 20:48
Knappast. Men det finns en reperationssats.

Onej84
2008-04-22, 21:01
Knappast. Men det finns en reperationssats.

Hade den varit nyare så hade det säkert gått, men ingen som bytt själv och vet hur det sitter?
Hur trångt som hellst och man ser knappt nått.

BALAN
2008-04-22, 21:32
Har hänt samma sak på våran. på båda sidorna. Du får plocka ner insidan av dörren. Den aluminiumbiten allting sitter på. Så lägger du det på golvet eller nånting så ser du hur du ska göra. det är varjarna och dom 2 konsollerna man får byta. men dom finns att köpa som repsats. Lite pilligt kan det vara att få på dom men det går...

bruksroy
2008-04-22, 21:39
Har precis följt den här amerikanska guiden för att fixa problemet du beskriver. Mycket detaljerad och välskriven.

http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=1015107

VWGolIV
2008-04-23, 10:43
Det är rätt enkelt att byta.

Den "nya" repsatsen gör att man bara kan byta fästena och inte hela vajer systemet.
När jag bytte på golfen år 2000 så fick man byta hela vajersystemet också.

Beskrivningen som länkades är kanon, men du behöver bara byta hållarna som håller rutan och inte hela vajersystemet, då spar du tid.

Onej84
2008-04-23, 16:32
har nu varit och köpt satsen 451 kr

ska åka till garaget och försöka byta.

Tack för svaren =)

IMP
2008-04-23, 17:27
Helt j-vla sjukt detta! samma sak hände för mig idag dock när jag skulle köra ner rutan.. bara small till sen lät det typ som det rasslade till. Dock fått upp rutan nu igen..


Men vad är oddsen att detta sker samma dag som man hittar en hel tråd här på första sidan.. behövde ju inte ens använda sökfunktionen :) Kanske har med det varma vädret att göra att de pajja nu .. men men

Skriv gärna hur det gick för dig sen !


Låter mitt problem som Onej84s eller kan det vara hela elhissamaturen? Killen på lokala verkstaden trodde man skulle behöva byta allt..

Marcus
2008-04-23, 17:38
Muppkonstruktion!

Onej84
2008-04-23, 21:13
Helt j-vla sjukt detta! samma sak hände för mig idag dock när jag skulle köra ner rutan.. bara small till sen lät det typ som det rasslade till. Dock fått upp rutan nu igen..


Men vad är oddsen att detta sker samma dag som man hittar en hel tråd här på första sidan.. behövde ju inte ens använda sökfunktionen :) Kanske har med det varma vädret att göra att de pajja nu .. men men

Skriv gärna hur det gick för dig sen !


Låter mitt problem som Onej84s eller kan det vara hela elhissamaturen? Killen på lokala verkstaden trodde man skulle behöva byta allt..

Så där ja då va man klar ca 4 timmar senare =)
Jag bytte allt som va med i lådan va lättast så trodde jag men kom på konstruktionen efter många timmmars svordommar.
Det va skitsvårt och få dit vajern innan jag såg hur man skulle göra =P

IMP
2008-04-23, 23:26
ofan, gött =)

Undra om det är samma fel på min så jag inte börjar byta massa skit där så är det nåt helt annat som är kasst, min small till direkt när jag skulle köra ner den sen fastna den ca 1 dm längre ner.. gick varken köra upp eller ner den dock gick det dra upp den manuellt och då fastna den där sen kunde man köra ner den lite men inte upp igen..

Låter detta ungefär som för dig?

Kan man ta los hela innerpanelen så man inte är beroende av att ha tillgång av garage så man kan stå inomhus och pilla?

Vad gör man med rutan låter man den hänga kvar i dörren så länge?

Det e inte så sjukt att du bor i närheten av Göteborg och vill hjälpa mig för en slant?

mvh/Oscar

Onej84
2008-04-24, 16:02
ofan, gött =)

Undra om det är samma fel på min så jag inte börjar byta massa skit där så är det nåt helt annat som är kasst, min small till direkt när jag skulle köra ner den sen fastna den ca 1 dm längre ner.. gick varken köra upp eller ner den dock gick det dra upp den manuellt och då fastna den där sen kunde man köra ner den lite men inte upp igen..

Låter detta ungefär som för dig?

Kan man ta los hela innerpanelen så man inte är beroende av att ha tillgång av garage så man kan stå inomhus och pilla?

Vad gör man med rutan låter man den hänga kvar i dörren så länge?

Det e inte så sjukt att du bor i närheten av Göteborg och vill hjälpa mig för en slant?

mvh/Oscar

Är rutan helt lös? Så du kan lyfta bort den?

Onej84
2008-04-24, 17:21
Kolla om det ser ut så ungefär så gjorde det på min
http://www.agthompsonfamily.com/vw/WindowRegulator35.jpg

IMP
2008-04-24, 23:19
A den verkar sitta fast fick dock hjälpa den upp till översta läget.. Men bokat tid på Din Bil, de sa nåt i stil med att de gjort de så många gånger nu så de blir max 1 timmes betalt arbete.. får leva med de : )

Tack för hjälpen ändå ;)