handdator

Visa fullständig version : Koppling, köpråd



Golf 2 GTI
2008-04-22, 16:14
Hej !

Bilen det gäller är en Golf 2 GTI -86

Jag har hittat en koppling från www.autoexperten.se och det är märke sachs och det står att den är förstärkt .

Tänkte fråga i fall det är någon som har köpt den för frågan är om den håller och vad det är som förstärkt om det bara är tryckplattan eller om lamellerna är starkare eller är båda delarna förstärkta ??

Artikel nr X 963 001

Och håller lamellerna bättre om tryckplattan är förstärkt ?

Vad tycker ni ska jag köpa den eller ska jag jag köpa från http://www.dli-teknik.se
Både tryckplatta och lamell eller räcker det om jag köper lamelerna och tar den tryckplattan jag har , den tryckplattan har gått ca 2000 mil.

Eller har ni någon annan bra sida som man kan beställa koppling i från ??

Bilen har 140-160 hk och den andra kopplingen jag hade rasade när jag gasa så därför vill jag ha något som håller så jag inte behöver byta på minst 5 år.

Kom med förlag om vad ni tycker och vad ni hade gjort och vad ni har gjort.

// Fredrik

Dave the brave
2008-04-22, 20:04
Med 140-160 hk så tycker jag nästan att originalkopplingen skulle hålla. Men om du upplevde den som för svag så satsa på en förstärkt tryckplatta kombinerat med originallamell.

Vad menar du med att den rasade? Slirade den, slets ovanligt snabbt eller gick sönder på annat sätt?

Med en förstärkt tryckplatta får du högre tryck på lamellen vilket gör att den inte slirar lika lätt och ja, då håller lamellen längre.

Det sitter i de flesta originallameller ett fjädrat centrum som också kan slitas, då blir det ett litet glapp i lamellen. I en förstärkt lamell kan även dessa fjädrar vara starkare.

Det finns vad jag känner till två typer av lameller; organiska (originaltyp) och keramiska (sinterlamell). Med en sinterlamell som istället för en hel skiva oftast har "puckar" får du ett rejält bett i kopplingen. Dock blir den lite mer svårkörd då det är svårare att slira med denna typen.

Golf 2 GTI
2008-04-22, 21:15
Jag var på väg hem och stog på gasen och skulle lägga i trean och då bara smälde det till så då fick jag bogsera hem bilen för när jag trycker ner kopplingen så raslar det bara och lägger man i någon växel händer inget, den kopplingen bytes för 1500-2000 mil sedan.

Okej men då kan jag ju vara lugn om jag köper den förstärkta hos autoexperten.se för det var han på verkstan som sa att orginal kopplingen är klen och så läste jag i något forum någonstans att en hade köpt orginal kopplingen också en Golf 2 GTI 16V och den hade börjat slira när man körde hårt med bilen efter ca 500 mil och så vill jag ju inte ha det utan jag vill ju kunna gasa fullt utan att den slirar samtidigt som den håller lite längre.

Okej men då förstår jag hur du menar med dom olika kopplingarna.

Jag tror det är 140-160 hk bilen är omgjord från 1,8 till 2.0 och känns väldigt pigg, sitter även ett extraktor grenrör mer vet jag inte riktigt vad som är gjort mer än bättre bromsar runt om och bättre stötdämpare.

Tack för svaret :-)