handdator

Visa fullständig version : Felkod och tänd avgasreningslampa 1.8t



mt4base
2008-04-22, 09:28
Imorse tändes avgasreningslampan i vår Golf 1.8t
Den har gjort det en gång förut och då var jag inne på VAG och bad dem kolla men de sa att det nog vara "nått sensorfel" och nollade och släckte lampan då bilen gick som den skulle och inte drog bensin över det normala. Detta var i februari nångång, fram tills nu har bilen alltså gått bra och som vanligt. Inga andra tillbud än att den varit lite svajjig på tomgång vid nån enstaka kallstart. Jag fick en felkodsavläsning från VAG och jag antar att det är samma sak som hänt igen nu

Felkod1: 17705/P1297/035

Anslutning laddgasspjäll - tryckfall

Felkod2: blandningsanpassning (add),

Systemet för fett.

Jag läste lite på forumet om felkoder på 1.8t motorn och vissa hade haft problem med smutsiga spjällhus osv. Kan det vara så här med eller är det något helt annat fel? Det nämns ju "anslutning till laddgasspjäll" och "tryckfall". Kan det vara så att det är en spricka i en tryckslang eller att den helt sonika lossnat lite? Motorn går ju som den ska (än så länge iaf).

Tacksam för åsikter.

[ska tillägga att bilen nyligen besiktigades utan problem - inga avgasvärdesfel alls]

polomannen
2008-04-22, 13:26
Imorse tändes avgasreningslampan i vår Golf 1.8t
Den har gjort det en gång förut och då var jag inne på VAG och bad dem kolla men de sa att det nog vara "nått sensorfel" och nollade och släckte lampan då bilen gick som den skulle och inte drog bensin över det normala. Detta var i februari nångång, fram tills nu har bilen alltså gått bra och som vanligt. Inga andra tillbud än att den varit lite svajjig på tomgång vid nån enstaka kallstart. Jag fick en felkodsavläsning från VAG och jag antar att det är samma sak som hänt igen nu

Felkod1: 17705/P1297/035

Anslutning laddgasspjäll - tryckfall

Felkod2: blandningsanpassning (add),

Systemet för fett.

Jag läste lite på forumet om felkoder på 1.8t motorn och vissa hade haft problem med smutsiga spjällhus osv. Kan det vara så här med eller är det något helt annat fel? Det nämns ju "anslutning till laddgasspjäll" och "tryckfall". Kan det vara så att det är en spricka i en tryckslang eller att den helt sonika lossnat lite? Motorn går ju som den ska (än så länge iaf).

Tacksam för åsikter.

[ska tillägga att bilen nyligen besiktigades utan problem - inga avgasvärdesfel alls]

Precis..spricka i nån slang och luft läckage orsakar detta felkod.
Kolla upp slamgen som går till AKF ventilen..dom spricker där.

POLO RTS
GOLF VR6-ZR
GOLF VR6-94
GOLF GTI SPECIALL
GOLF CL-93

mt4base
2008-04-22, 14:26
AKF ventilen? Var sitter den?

mt4base
2008-04-23, 22:45
Min gissning är ju som tidigare nämnt att det handlar om en slang ed som släppt, alternativt spruckit. Kan nån vänlig själ berätta lite var man ska leta och vad som behöver plockas loss för att man ska kunna finna felet? Det trista är väl att motorn inte släcker lampan när felet är avhjälpt, det vore ju smutt annars ;.)

Tacksam för hjälp, tänkte mecka lite med detta till helgen och det vore bra med lite tips så man hinner köpa ev "saker som brukar gå sönder" så man har att jobba med när VAG är stängt.

mt4base
2008-04-27, 21:01
Lyfter lite och hoppas på lite mer svar.

mt4base
2008-06-04, 10:52
Jag tänkte att jag ville rapportera lösningen på detta problem med att avgaslampan tände sig fram och tillbaks. Nu har lampan lyst i 2 veckor så i måndags bestämde jag mig för att kontrollera ordentligt. Det visade sig vara flexdelen efter turbon som läckte. Tack vare att det läckte innan lamdasonderna i katalysatorn så blev mätvärdet fel. Nu är flexdelen bytt och det är tätt. Lampan släckte sig direkt.