handdator

Visa fullständig version : Rostlagning i golv på Golf 2



Golf 2 GTI
2008-04-22, 04:19
Hej !

Bilen det gäller är en Golf 2 GTI -86

Tittade under min bil för jag tänkte jag skulle lägga på underredsmassa och då hittade jag två små hål det ena är precis under förarstolen ca 5 cm in från balken troligt vis precis bredvid balken och det andra är vid bakgolvet ungefär som det andra alltså 5 cm in från balken och den kanten som man sätter orginal domkraften i.

Hoppas ni fattar hur jag menar annars fråga ska jag förklara bättre.

Jag har tänkt att laga detta själv har tillgång till svets men ej svetsat något golv och är nybörjare och undrar hur jag ska laga detta på bästa sätt, såg även på förra besiktningspappret att det var rost i golv och det är antagligen dom hålen dom har hittat men den gick i genom då och då undrar jag om den gör det nu igen eller om man ska laga golvet innan ?

Vart sitter balken förresten på golfen för allt är så jämt har haft volvo innan och då ser man ju balken tydligt under bilen för jag tänkte knacka på den som bilprovningen gör och se fall den är rostskadad också.

Vill ha så många svar som möjligt och veta hur jag går tillväga på bästa sätt, bästa är väl nästan att plocka ut förarstolen slita ut mattan och se om det har spridit sig mer och även riva bort all underredsmassa för den var väldigt konstig för det är som ett ca 0,5-1 cm tjockt lager som är som en matta under bilen och som man kan dra i så kommer hela lagret bort, svårt att förklara men men gör så gått jag kan.

Känns även onödigt att riva och slita när det är två hål som är som en 50 öring kan man inte fylla igen det på något sätt och slipa upp hålet lite och lägga igen med en liten plåt eller något annat ? Vill ju hälst såga bort all rost och lägga ny plåt men det är väl masser med jobb med och vill ju helst ha bilen att åka i sommar och kunna göra det i höst sen.

Vad kan en plåtverksad ta för att laga rost i golvet om det är så svårt så jag inte klarar av det ? På pekas ska väl att min far har svetsat golv i sin bil och hans bror har byggt och lagat en PV 544 så att den är i orginal skick om dom nu vill hjälpa mig men om dom inte vill hjälpa mig kan jag klara det ändå ?

Vill ju gärna göra det själv då man känner sig mer nöjd med bilen och jag vill verkligen lära mig att laga bilen på alla tänkbara sätt och inte behöva lämna in den för så fjuttiga hål och även om det skulle vara stort hål under förarstolen vill jag laga det själv.

Hur ser en golv plåt ut som man köper exempel vis mekonomen och vart fäster man den från förardörren sett och så ner underbilen ? Den smala kanten som är under bilen går ner ca 1 cm underbilen och längs bilen som man kan se om man tittar i däckhöjd.

Kan man köpa en gör det själv bok och står det då hur man svetsar golv ?

Hoppas nu på många svar fast jag förklarar så dåligt men skriv hur man går till väga och hur ni har gjort för att få det bra så jag har lite att gå på.

Tror inte golvet är så rostigt i övrigt eftersom andra sidan ser jätte fin ut utan det är bara förarsidan som är lite dålig där underreds massan har släppt.

// Fredrik

Olofsman
2008-04-23, 22:20
Tjena... Jag kan nästan garantera dig att du inte kommer ha några som helst problem att fixa rosten... Det är inte så hemskt mycket mattor som man tror och du behöver i princip bara lossa stolen och clipsen till den "stora" mattan och vika upp "stora" mattan. Efter detta är det bara att börja kapa och svetsa i plåt.

Golf 2 GTI
2008-04-24, 00:21
Kul att höra att det inte är några problem klart man kommer stöta på problem men hur lär man sig annars ?

Någon som har en bild på hur ett golv ser ut under förarstolen och även under bilen under förarstolen utan underredsmassa så man vet vad man har att vänta sig.

Mike
2008-04-25, 01:05
Så här såg mitt golv ut när jag rostlagade det.

http://i157.photobucket.com/albums/t49/Owzer/golvhal2.jpg

http://i157.photobucket.com/albums/t49/Owzer/golvhal.jpg

Rätt vanligt problem på Golf 2:orna. Brukar gömma sig mera rost än man kan se.
Så peta lite och skrapa där det ser "skumt" ut. Bättre att ta all rost på en gång.

Tänk på att underredsmassa brinner.

Golf 2 GTI
2008-04-25, 02:23
Tack för dom bilderna :-) Dom kommer jag ha nytta av och mycket bra av dig att du skriver att underredsmassa brinner för det viste inte jag och så fin valborgsmässo eld ska man ju inte ha så att bilen ska brinna upp :-D

Ja kan tänka mig att det finns mer rost än vad man ser och specielt på Golf för dom verkar ju vara väldigt tunna i plåten, hoppas inte balkarna har blivit rostskadade bara för då vet jag inte vad jag tar mig till för det är nog för mycket jobb för min del.

Mike
2008-04-25, 08:48
Tack för dom bilderna :-) Dom kommer jag ha nytta av och mycket bra av dig att du skriver att underredsmassa brinner för det viste inte jag och så fin valborgsmässo eld ska man ju inte ha så att bilen ska brinna upp :-D

Ja kan tänka mig att det finns mer rost än vad man ser och specielt på Golf för dom verkar ju vara väldigt tunna i plåten, hoppas inte balkarna har blivit rostskadade bara för då vet jag inte vad jag tar mig till för det är nog för mycket jobb för min del.

Vad jag sett så brukar det ta sig runt "locken" De där runda plattorna som är dit tryckta, tror att det kan vara fixturhål. Iaf så brukar det alltid börja rosta kring dem, även dem i bak.