handdator

Visa fullständig version : Byta bultcirkel, hur ?



modda
2008-04-19, 21:38
Hej.

Håller på att renovera min golf mk2 gti 16v och har äntligen hittat fälgarna jag vill ha, dock finns det ett problem och det är att dom är 5-bult.

Hur svårt är det att konvertera utan att använda någon form utav spacers ?

Player
2008-04-19, 22:06
Jag har byt på min corrado och det är massa jobb men det går om man vill, är väldigt mycket delar som kommer att behövas från vr6:an. Bak är det ju bara att byta skivor, om du har lika stora skivor och axel tap bak som vr6:an, jag vet inte riktigt hur det är med golf2, är inte så va att meka golf2 =)

Sen fram så kommer du att beöva massa eller lite boreonde på hur du vill göra. det går ju att borra om skivorna och gänga om navet på orginal så det blir 5*100, har hört några som gjort så.

Eller så är det bara att byta ut nästan allt tills du får det att fungera fram. om du är sugen så kan jag beskriva lite mer om hur du gör och vad som kommer att behövas.

sök runt lite på www.corradoclubsweden.com eller här för jag och några andra har gjort det så någon har säcker skrivit lite mer om det.

Mvh Thomas

Lillen
2008-04-19, 22:58
Hej.

Håller på att renovera min golf mk2 gti 16v och har äntligen hittat fälgarna jag vill ha, dock finns det ett problem och det är att dom är 5-bult.

Hur svårt är det att konvertera utan att använda någon form utav spacers ?

Eller så söker du HÄR på forumet!!
Finns bra beskrivet hur du gör.
JAG har själv gjort det och på flera bilar.

SÖK det är enkelt.
Ta en sökning så skall du finna.
Här kanske: http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?t=1753&highlight=fembult
Eller här: http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?t=3480&highlight=fembult

Kommer nu efter dessa att köra 4-bult.
Tråkigt men sant och enklare.

Lillen
2008-04-19, 23:03
det är massa jobb men det går om man vill

JA jobb är det.
Men det går att fixa.


är väldigt mycket delar som kommer att behövas från vr6:an. Bak är det ju bara att byta skivor, om du har lika stora skivor och axel tap bak som vr6:an

Bak ska det vara att byta skiva ja.


Sen fram så kommer du att beöva massa eller lite boreonde på hur du vill göra. det går ju att borra om skivorna och gänga om navet på orginal så det blir 5*100, har hört några som gjort så.

Eller så är det bara att byta ut nästan allt tills du får det att fungera fram. om du är sugen så kan jag beskriva lite mer om hur du gör och vad som kommer att behövas.

Byta medbringare går åxå.
Sitter ju samma eller liknande lager i både G60 och VR-spindlar.
Så en G60 eller Passat spindel med lösa okhållare och 5/100 medbringare.
Då är det betydligt lättare att byta mönster med mindre delar.
Ny spindel gentemot 16V blir det ju dock om du inte har 256mm broms orginal.

Tänk på att spårvidd och styrleder blir helt fel med VR6 grejor.
Då får man modda eller byta det åxå för att hamna rätt.

Player
2008-04-20, 12:16
Där kom en som kunnde svara lite mer på golf 2 =)
Hittar man rätt fälgar och vill ha dom så är det ju värt jobbet.
Lycka till med bygget/konventeringen.

Thomas

Lillen
2008-04-20, 12:20
Se till att mäta lager och medbringare så det är samma mått.
Finns ju en del olika att välga på men så man tar samma som den medbringare man skall ha.