handdator

Visa fullständig version : Röklukt



VWmemphis
2008-04-19, 00:03
Hej

Hur får man bort röklukt på enklaste sätt?
Har tvättat klädseln och vädrat bilen men lukten sitter kvar

mvh
Ludvig

D_Stenlund
2008-04-19, 00:09
ta en burk med ättika

Mr dOhC
2008-04-19, 00:11
Häll upp ättikssprit i ett glas och låt stå i bilen ett par/några dagar.

Finns också en liten speciell "apparat" som jag inte riktigt vet vad den kallas. Det är en liten låda som ser ut som en liten fläkt som man ställer i bilen, stoppar sladden i väggen och sen får den också stå i x antal dagar.

Var det finns att få tag på har jag ingen aning om, och som sagt så vet jag ej vad den heter heller :-P

Henrik.M
2008-04-19, 01:22
Finns också en liten speciell "apparat" som jag inte riktigt vet vad den kallas. Det är en liten låda som ser ut som en liten fläkt som man ställer i bilen, stoppar sladden i väggen och sen får den också stå i x antal dagar.

Var det finns att få tag på har jag ingen aning om, och som sagt så vet jag ej vad den heter heller :-P

Kallas ozonbehandling och utförs av rekondfirmor.

Dino84
2008-04-19, 07:37
Du behöver helt enkelt en ozon maskin som ovanstående talare. Jobbar själv med bilar. Om du får tag på en sån kör den i bilen men ha fönster öppna 2 cm på varje sida. Över natten borde räcka. det är viktigt att du tar ut den på morgonen annars kan skin detaljer o.s.v torka. Du kommer att få en frän lukt, men det är bara att vädra efteråt.

MVH/Dino

Joda
2008-04-19, 13:03
Ozon bildas när det "blixtrar".. Typ som när man kör bilbana och det blixtar i fartreglagen..

ställ in bilen i garaget och bygg en bilbana runt... Sedan kör du så in i .... i en vecka. Antingen har du eller röken försvnnit.

/Johan

TDI
2008-04-20, 01:34
många världsmästare här =)

har du tur så KAN det gå att få bort lukten,men chansen är inte 100% kan jag ju säga.


du måste klädseltvätta ALLT tyg i hela bilen,golv,innertak,dörrsidor och ev tygklädsel ordentligt.
sen torka/gnugga all plast invändigt med rengörningsmedel ordentligt,och även putsa rutorna några varv.

sen efter det så kör du en ozonapparat typ över natten.

har du då tur så har lukten försvunnit,men har någon tidigare ägare suttit och dragit några paket i veckan i bilen så kan lukten komma fram igen,framförallt under soliga sommardagar.

Henrik.M
2008-04-20, 02:05
har du tur så KAN det gå att få bort lukten,men chansen är inte 100% kan jag ju säga.

Borde ju du som jobbat(ar) som rekondare veta att då kör man ozonbehandlingar till lukten försvinner.
Dvs försvinner det inte efter första gången.....så gör man om hela proceduren ännu engång.
Blöt hund & väl inrökt bil är en utmaning.....men det går om man vill.

Vet fler objekt som faktiskt blivit luktfria.....bla vetrinär bilar. (dessa bilar är en doftuppleverlse utan dess like).

VWGolIV
2008-04-20, 13:19
Något som är svårt att få bort är om man glömt ett mjölkpaket i bilen i en vecka mitt i solskenet.

Jag gjorde det för många år sedan, var på semester och ställde bilen.

Jag har haft inne bilen för rekond flertalet gånger och även själv tvättat bilen invändigt.

Än idag kan jag känna en ytterst svag doft om det är riktigt varmt i bilen.
Men då snackar vi nog runt 40-50 grader typ om man låtit den stå hela dagen i solen.

VWmemphis
2008-04-20, 21:00
Vet någon om det är lätt att få tag i en sån där ozonapparat eller?

ingen som tror på ättika för jag känner inte för att köra in till en rekondare med den bilen.....

har tvättat och vädrat bilen hela helgen men lukten består..