handdator

Visa fullständig version : Ryckningarna fortsätter även efter NOX byte..blir tokig..



Eddy
2008-04-18, 14:43
Hej
Jag förrut skrivit om min Golf V som ryckte ibland.. läs: http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?t=4923

Felsökningen på VW visade att NOX sensorn gav fel signaler.. Bokade tid och lämnade in bilen. Hämtade ut den för tre dagar sen. Ju, de bytte NOX sensorn, uppdaterade styrdonet och kollade avgaser.. Frid och fröjd tänke jag.. Kör ut på motorvägen och rattar hem.. Bilen gick utan problem under tiden jag körde i 6an och på motorvägen.. när jag tog av och sänkte farten till ca 70 och växlade ner till 5an började han smårycka igen!! Jag har sen dess kört på lite olika sätt för att hitta tillfället då han rycker, kall, varm, stadskörning, motorväg osv.. Jag har nu konstaterat att den oftast rycker ner jag sänker farten och växlar ner från en högre växel och ger lätt gas..t ex från motorvägen.
Någon som har en teori om vad det kan vara?? Jag måste återigen poängtera att det hela började när VW bytte en tändspole.. Kan de ha gjort något fel då?? Missat nåt?? Bara en parantes...

Eddy
2008-04-18, 23:44
Ingen som har några tips??

polomannen
2008-04-19, 00:40
Hej
Jag förrut skrivit om min Golf V som ryckte ibland.. läs: http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?t=4923

Felsökningen på VW visade att NOX sensorn gav fel signaler.. Bokade tid och lämnade in bilen. Hämtade ut den för tre dagar sen. Ju, de bytte NOX sensorn, uppdaterade styrdonet och kollade avgaser.. Frid och fröjd tänke jag.. Kör ut på motorvägen och rattar hem.. Bilen gick utan problem under tiden jag körde i 6an och på motorvägen.. när jag tog av och sänkte farten till ca 70 och växlade ner till 5an började han smårycka igen!! Jag har sen dess kört på lite olika sätt för att hitta tillfället då han rycker, kall, varm, stadskörning, motorväg osv.. Jag har nu konstaterat att den oftast rycker ner jag sänker farten och växlar ner från en högre växel och ger lätt gas..t ex från motorvägen.
Någon som har en teori om vad det kan vara?? Jag måste återigen poängtera att det hela började när VW bytte en tändspole.. Kan de ha gjort något fel då?? Missat nåt?? Bara en parantes...

Dom skulle ha byt alla tändspolarna.
Det gör vi på jobbet....även endast är en kaput.
Så mitt förslag be dom att byta resterande.

POLO RTS
GOLF VR6-ZR
GOLF VR6-94
GOLF GTI SPECIALL
GOLF CL-93

Eddy
2008-04-19, 15:39
Dom skulle ha byt alla tändspolarna.
Det gör vi på jobbet....även endast är en kaput.
Så mitt förslag be dom att byta resterande.

POLO RTS
GOLF VR6-ZR
GOLF VR6-94
GOLF GTI SPECIALL
GOLF CL-93

Men varför byta alla om en är sönder och därmed ta mer betalt från kunden än vad man kanske måste? Borde inte deras dator/felsökning visa att ytteligare någon tändspole är paj isf? På min bytte de bara på cylinder 4 för det var den som var kaputt..

Man blir faktiskt lite less på att de inte kan fixa bilen, för att inte tala om att VW som bilmärke börar göra mig besviken.. Bilen har ändå inte ens passerat 4000 mil, servad som den ska, stått i garage och snällt körd....

Finn
2008-04-21, 19:30
Åk tillbaka till verkstan å be dom åtgärda felet då den fortf. rycker. Dom har ju åtgärdat dom vanligaste felen som gör att bilen rycker. Dags för lite djupare felsök :)

Henrik.M
2008-04-21, 20:01
Det var den spolen du bytte på VAG i finland och hade kvar kvitton etc på jobbet??

Åk och reklamera på din närmaste VAG verkstad här i sverige , för garantin gäller även här.

Förutsatt att du har orginalkvitton kvar och att det är en VAG verkstad som utfört det i finland.

Det går att göra så......hörde mig för när det var uppe på tapeten sist , men på något sätt glömde jag förmedla det.

Europagaranti.

Eddy
2008-04-22, 11:03
Det var den spolen du bytte på VAG i finland och hade kvar kvitton etc på jobbet??

Åk och reklamera på din närmaste VAG verkstad här i sverige , för garantin gäller även här.

Förutsatt att du har orginalkvitton kvar och att det är en VAG verkstad som utfört det i finland.

Det går att göra så......hörde mig för när det var uppe på tapeten sist , men på något sätt glömde jag förmedla det.

Europagaranti.

Jag misstänker också att nåt är fel med tändspolen som byttes i Finland.. Som tur är har jag kvar kvitto och andra papper som jag fick i samband med bytet i Finland. Får väl reklamera... Tack för tipset!! Återkommer med update :)

Andra förslag någon?

Henrik.M
2008-04-22, 17:51
Andra förslag någon?

Reklamera innan du börjar pilla själva det är säkrast.....lita på mig. ;-)