handdator

Visa fullständig version : Hur skall lyftarna kännas?



SteaM
2008-04-18, 00:02
Joo nu är det såhära att jag håller på men en "ny" 16v motor igen. =)

Kände på mina gamla lyftare och dom går ju bra att trycka ihop och så kommer det ut lite olja ur dom. (dom är ju alltså lösa nu) Den toppen rasslade lite från lyftarna förut.

Men så köpte jag en beggad topp med okänt miltal och dom lyftarna är näst intill helt stumma. Kommer ingen olja ur dom heller.

Har mätat om det skulle vara så att dom lyftarna är mer ihoptryckta och liksom fastnat där men så är det inte.


Det jag då undrar är om denna skillnad säger något om skicket på respektive? Eller något alls? Vilka lyftare bör jag köra med? Att köpa nya är inte aktuellt i dagsläget.

Mini_me
2008-04-18, 08:58
En hydralisk lyftare kollar du skicket på genom att:

När kammens nock pekar uppåt (vid den lyftare du vill kolla) så sätter du helt enklet in en mejsel i mellan och vrider...dom ska vara fasta/stumma och inte ge sig allt för lätt.

Dock gäller detta en topp som har varit körd och olja finns i lyftarna.

men min första tanke när jag läste detta var att dom som sitter i den nya toppen verkar mer ok...men det är bara min tanke.

Och OM du ska köpa nya lyftare så kolla på MECA...mkt billigare än VAG.

squid
2008-04-18, 19:25
En hydralisk lyftare kollar du skicket på genom att:

När kammens nock pekar uppåt (vid den lyftare du vill kolla) så sätter du helt enklet in en mejsel i mellan och vrider...dom ska vara fasta/stumma och inte ge sig allt för lätt.

Dock gäller detta en topp som har varit körd och olja finns i lyftarna.

men min första tanke när jag läste detta var att dom som sitter i den nya toppen verkar mer ok...men det är bara min tanke.

Och OM du ska köpa nya lyftare så kolla på MECA...mkt billigare än VAG.

MotorNord har nog billigare lyftare =) iaf mycket billigare jämfört med VAG :)

onk
2008-04-20, 16:52
Jag är ingen mästermekaniker eller så.
Men på min förra golf bytte jag lyftare. Dom gamla var stenhårda och gick inte att rubba en mm typ.
Givetvis lät den därefter, förjävligt.
Fick tag på nästan nya, dom var lätta att trycka ihop och det vart tyst efter bytet.

Så jag rekommenderar dig att ta dom som går att trycka ihop..

Manny
2008-04-21, 00:16
Gick dom nya att trycka ihop även efter att du hade kört med dom? För dom ska inte flexa när kammen ska öppna en ventil.
De mekaniska går iallafall inte alls att trycka ihop, och rätt shimsade så väsnas dom inte.