handdator

Visa fullständig version : Sportkoppling



Golf 2 GTI
2008-04-17, 18:39
Hej !

Jag är på jakt efter en Sportkoppling till min Golf 2 GTI -86 för han som ska byta den på verkstad trodde inte orginal håller.

Vart kan jag få tag på en sportkoppling till en Golf 2 gti 16V ?

Hur mycket klarar orginal kopplingen i hk antal om man exempel köper den som mekonomen har ?

Vad kostar en sportkoppling ? Hur mång hk håller den för ?

Mvh Fredrik

Henrik.M
2008-04-17, 21:26
Vad är gjort på bilen när inte orginalkopplingen pallar??

Golf 2 GTI
2008-04-18, 12:42
Jag vet inte riktigt vad som är gjort på bilen och något måste det ju vara för man sätter ju inte dit en sport koppling bara för att det är kul därimot kan han som hade den innan satt i sportkoppling för att den andra var slut och ändå skulle byta och tänkte att den sportkopplingen håller bättre eller längre.

Det jag tror är gjort är att det är 2 liters konvertering men hur kan man se att det är gjort ?
Ska kolla i service boken och se om det står något där.
Hur mycket pallar en orginalkoppling ? Kan det vara så att det satt orginal koppling på en sporttryckplatta för när man trycker ner kopplingen då har den alltid varit tung riktigt tung.

Vet att kopplingen som har rasat om det nu är den har gått cirka 2000-3000 mil och det är väl inte långt för en sportkoppling ??

Sn00k
2008-04-18, 13:46
nej.. det är kort.

ang. 2 liters konvertering, läs frampå motorblocket vad det står för motorkod.. och posta den här så får du ett svar.

orginal-kopplingen är vek.. pallar inte med så mycke.. en 200Nm kanske.. sen slirar den friskt vid hårda växlingar.

att kopplingen är tungtrampad kan bero på lite olika saker.. dels kan det sitta en sport-tryckplatta monterad.. eller så är bara kopplingwiren gammal.. brukar bli en enorm skillnad med en ny.

ofta monterar man orginal lamell med en kraftigare tryckplatta.

ett annat sätt att få den att betta bättre är att stoppa i en sinter-lamell, och köra med orginal tryckplatta.. då blir den lätt-trampad som orginal, men bettar ruskigt mycke bättre.. och på 210mm koppling(org diameter) går det fortfarande att slira med en sådan.. tar några dar att vänja sig bara, sen vill man inte åka med nått annat.

Golf 2 GTI
2008-04-18, 15:11
Vart hittar jag motor koden står inget på motorn utan står något nummer på det jag tror är oljan in i motorn men annars hittar jag ingen men jag titta inte så noga.

Det som står i service boken är att lamell och tryckplatta är bytt vid ca 27000 mil men det vart man ju inte klokare på.

Troligt vis har jag någon annan koppling för den har aldrig tyckt om dragläget utan tar direkt och är väldigt hård och jobbig att hålla nere och har aldrig slirat hur hårt man än har kört utan tog direkt.

Hittade en sida http://www.dli-teknik.se/ och hittade som du sa sinterlamell 345 artikelnr 1861 999 758 men frågan är passar den på min tryckplatta om jag nu har någon annan tryckplatta än orginal ? Eller måste jag köpa deras tryckplatta också ?

Tror du att det kan vara något ? Priset var ju inte så farligt heller då en orginal ligger på 2500 kr. Eller finns det någon annan sida man kan beställa i från ??

Då kanske det är lika bra att montera dit en ny kopplings vire när man ändå byter koppling om det nu är det som är felet för det raslar när man trycker ner kopplingen och den går inte framåt och växlarna kärvade ca 3-4 dagar innan, man fick inte riktigt i 1:an och backen. Kanske är tryckplattan som har sagt upp sig.

Står det några nummer på tryckplattan så när man har tagit bort den vad det är för någon tryckplatta ? Eller lameller ?

Raz
2008-04-18, 15:22
Man brukar nästan alltid byta tryckplattan samtidigt, speciellt om du ska uppgradera till sportkoppling.

scirocco8v
2008-04-18, 17:48
Vart hittar jag motor koden står inget på motorn utan står något nummer på det jag tror är oljan in i motorn men annars hittar jag ingen men jag titta inte så noga.

Det som står i service boken är att lamell och tryckplatta är bytt vid ca 27000 mil men det vart man ju inte klokare på.

Troligt vis har jag någon annan koppling för den har aldrig tyckt om dragläget utan tar direkt och är väldigt hård och jobbig att hålla nere och har aldrig slirat hur hårt man än har kört utan tog direkt.

Hittade en sida http://www.dli-teknik.se/ och hittade som du sa sinterlamell 345 artikelnr 1861 999 758 men frågan är passar den på min tryckplatta om jag nu har någon annan tryckplatta än orginal ? Eller måste jag köpa deras tryckplatta också ?

Tror du att det kan vara något ? Priset var ju inte så farligt heller då en orginal ligger på 2500 kr. Eller finns det någon annan sida man kan beställa i från ??

Då kanske det är lika bra att montera dit en ny kopplings vire när man ändå byter koppling om det nu är det som är felet för det raslar när man trycker ner kopplingen och den går inte framåt och växlarna kärvade ca 3-4 dagar innan, man fick inte riktigt i 1:an och backen. Kanske är tryckplattan som har sagt upp sig.

Står det några nummer på tryckplattan så när man har tagit bort den vad det är för någon tryckplatta ? Eller lameller ?

du kan få köpa en nästan ny Sachs sport tryckplatta av mig;)

Golf 2 GTI
2008-04-18, 19:35
du kan få köpa en nästan ny Sachs sport tryckplatta av mig;)

Hur mycket ska du ha för den ?
Vart är den köpt ??
Vad menar du med nästan ny ??
Varför säljer du den ??