handdator

Visa fullständig version : HJÄLP! Problem efter kopplingsbyte Golf 3!!



olleson84
2008-04-15, 22:54
Tjenare!
Har precis bytat koppling, tryckstång, wire & urtrampn. lager på min Golf 3 1,8i GL med ABS motor.
Problemet: Kopplingspedalen åker ner i golvet bara man rör vid den & stannar där nere. Tog av locket på lådan och det ser ut som urtrampn. lagret ligger för långt in. wire armen bara precis rör vid lagret när armen är max uppe. Så stången går ej ut som den ska.

Jag har dubbelkollat allt, stången & lagret är rätt, så även lamellen. Men kan det vara något med tryckplattan?
Det kan ju inte vara så att wiren är för lång eftersom wire armen bottnar.

Behöver all hjälp jag kan få!!!

tacksam för all hjälp!!!
MVH
Fredrik Olsson

olleson84
2008-04-16, 18:48
Ingen????

Mini_me
2008-04-16, 18:48
Du har väl en platta i mitten av lammel/svänghjul/tryckplatta som stången trycker på?

Är den vänd åt rätt håll?
Sitter den där ihuvvetaget?
Kan det vara hål i den?

Är armen som kopplings vajern fäster i hel?
Den lilla armen som sitter innanför locket brukar spricka..kolla det.

Annars är nån del paj..

Mini_me
2008-04-16, 18:49
Ingen????

Jo nu...=)

olleson84
2008-04-16, 22:11
Du har väl en platta i mitten av lammel/svänghjul/tryckplatta som stången trycker på?

Är den vänd åt rätt håll?
Sitter den där ihuvvetaget?
Kan det vara hål i den?

Är armen som kopplings vajern fäster i hel?
Den lilla armen som sitter innanför locket brukar spricka..kolla det.

Annars är nån del paj..

Den passar bara på ett håll.
Allt är nytt så där är inget hål i den.
När man bottnar wirearmen så precis när den bottnar så hör man att tryckstången tar i tryckplattan.
Wire armen är hel.

Blir väl bara till att riva allt igen och kolla. såg på Meca att de hade 2 olika kopplingar. Har beställt den andra som jag får ta med till verkstan. Får kolla hur den ser ut jämfört med orginalet. Tur man slipper betala för den om man inte ska använda den.

olleson84
2008-04-17, 07:55
Ingen annan som kanske vet något?

olleson84
2008-04-23, 16:24
Har nu rivit allt igen och dubbelkollat allt! ALLT ÄR RÄTT! men det funkar fortfarande inte. Tryckstången går för långt in fortfarande. INGEN SOM HAR NÅGON ANING??? BEHÖVER LÖSA DETTA NU!

Joda
2008-04-23, 21:36
Jag orkade inte läsa historian ordagrant.... ..skriver lite ändå..

Det är inte så att du har en självjusterande wire?.. De hoppar ju isär invändigt om man inte säkrar upp dem innan demontering. Det ska visst gå att få ihop dem igen... Själv så orkade jag inte det. Jag köpte en ny icke självjusterande istället.

/Johan

olleson84
2008-04-24, 15:56
Jag har ingen självjusterande wire. Jag kan inte fatta vad problemet är.
Det är likadant även med wire bortplockad och man drar i wirearmen enbart.
Något stämmer inte med kopplingen. Men den är exakt likadan som den som satt i när jag rev den.
Kan det vara så att det har varit felkoppling i så att jag egentlingen ska ha en annan.

jag har fått en som ska vara från 10/1992 och framåt och min är en 94:a så det ska ju stämma. Har aven en koppling liggande i verkstan som är fram till 09/1992, och den ser helt annorlunda ut.

Jag har även tänkt så här att motorn har ju funnits ända sedan 80-talet(grundstommen) de har ju ändrat lite med toppar förgasare mm. så det är kanske så att jag ska ha kopplingen som passar tom 09/1992.

snart skiter jag i det och bogserar den till en verkstad så får det kosta vad det vill.

olleson84
2008-04-27, 18:12
Ingen???

Junfors
2008-04-28, 13:34
Såg den nye koppling ut som den gamle då? Menar om dom är lika kan det ju inte spela någon roll.

olleson84
2008-04-28, 16:24
Ja de är exakt lika! Det är det som är så konstigt.

Flexbiel
2012-08-13, 18:14
Ja de är exakt lika! Det är det som är så konstigt.

Tjena! Hittade du felet? Har exakt samma problem på min 92a!