handdator

Visa fullständig version : Hög tomgång samt rykande kylare.



danne-_-
2008-04-15, 22:00
Hallå!

Har ett par problem med min -81a GTi 8v.

Problem 1: Har märkt att min tomgång stiger rätt raskt efter cirkus en 15-20 minuters tomgångskörning - stiger upp till cirka 2500rpm sen stannar den där. (Stängde iofs av den då så jag vet inte ifall den skulle stiga mer.)

Vad kan orsaka detta?

Problem 2: Efter jag stängt av motorn och öppnat motorhuven så märkte jag att det rök ur kylaren, samt att kylarfläktarna ej snurra. Ryker inte så överjävligt men man kan klart se det. Finns kylarvätska i behållaren dock lite osäker på kvalitén på vätskan.

Nån som har koll på vad det kan vara?

Mvh, Daniel

Manny
2008-04-15, 22:02
Att det ryker från kylaren kan vara tecken på läckage, läcker litegrann o eftersom kylaren är varm så förångas vätskan som läcker ut direkt.

danne-_-
2008-04-15, 22:08
Att det ryker från kylaren kan vara tecken på läckage, läcker litegrann o eftersom kylaren är varm så förångas vätskan som läcker ut direkt.

Tänkte på det jag med, men under hela förra sen-sommaren/tidig vinter så var det nada rök från kylaren. Så kan sånt "bara" komma fram sådär eller hur katten har det uppkommit sig? Antar att jag bör hålla lite koll på om kylarvätskenivån sjunker isf.

Tack för infon!

Manny
2008-04-15, 22:12
Om inte glykolen har bytts på länge så börjar kylsystemet frätas sönder från insidan. Man bör byta glykol vartannat år.

Glykol innehåller korrisionshämnade ämnen som tappar verkar efter ett tag.

danne-_-
2008-04-15, 22:18
Om inte glykolen har bytts på länge så börjar kylsystemet frätas sönder från insidan. Man bör byta glykol vartannat år.

Glykol innehåller korrisionshämnade ämnen som tappar verkar efter ett tag.

Vet att min kära broder bytte glykol i början av 2007 då jag fick bilen av honom, så det känns väl inte som om det borde vara problemet? Men va tusan vet jag! :)

Hur ska jag åtgärda det problemet då? Köra i kylartätning och hoppas på det bästa? Kan man kanske på något annat simpelt sätt se om den verkligen läcker?

Mini_me
2008-04-16, 08:55
Min kylare på Golfen och även på min gamla caddy hade små små sprickor uppe på kylaren på vänster sida (sett framifrån).

Tog ett tag att hitta pga att det torka typ direkt så man såg inget.

Att kylar fläkten inte går kan bero på att bilen inte är varm nog alt. att termokontakten är defekt eller att det är stopp nånstans så det varma vattnet inte når termokon.

Angående ditt varv problem.

Kolla luftläck och då nog runt spridarna.
Häll ner vatten vid dom när motorn går.Dör motorn eller börjar bluddra så drar den luft via där.

Kolla alla kontakter , slangar mm.

Kan även vara en ide att göra rent vågen som sitter på bränslehuvet men dock brukar skit där visa sig genom att den inte vill gå istället.

Good luck my friend.

danne-_-
2008-04-16, 15:49
Ok, ska bege mig ut till bilen imorrn och spana efter småsprickor i kylaren, ser dock ut som om röken kommer rätt lågt. Hur gör jag för att fixa sprickorna ifall det är problemet? Köper en ny kylare eller funkar tätningsmedlet?
Mkt möjligt att bilen ej blev varm nog, den stod ju bara som sagt i knappa 20 minuter på tomgång.

Ok, så lite vattenstänk vid spridarna för att se om den dör/pluddrar.
En kille på ett annat forum sa till mig att man kunde testa att spraya lite startgas runt insugsdelen för att se om den varvar upp då och isf kan en läcka vara där, kan även det stämma?

Får väl se till att byta lite kontakter samt slangar, hade ändå tänkt att köpa lite nytt och fräscht till andra delar så det är väl lika bra att slänga på nytt lite överallt. Bilen har ju som sagt ett par år på nacken samt stått stilla ett tag nu.

Blir till att slita fram haynes boken och börja spana igenom allt. Nybörjare som man är så går det fan inte fort att förstå vad allt är och var det sitter! ;)

Ingen som är från Eskilstuna förresten? Som kanske har koll på var det finns hyffsat billiga garage?

Tack Mini!

danne-_-
2008-04-16, 22:20
Var ute en sväng nyss vid bilen och satte igång den, lite småsvår startad.. krävdes ett par nyckelvrid samt ett par tryck på gasen för att ens få igång den.. Dags och byta tändstift osv?

Kollade till kylaren lite när jag ändå höll på, kom lite rök.. gasade på lite grann för att få upp temperaturen och den kom fint och fläkten börja snurra.. ett fördjävla gnällande och skrikande innan det la sig iofs.. kan iofs vara så att jag aldrig lått den stå på så pass länge att kylarfläkten fått chans att hoppa igång nu under vintern..

to be continued..

danne-_-
2008-04-18, 21:57
Hoho, kylarfläkten var bara lite knällig eftersom den var oanvänd på ett tag! :)
Kommit fram till att det inte är något läckage i någon slang i alla fall däremot så är luftfiltret riktigt skitigt.. kan ju ha ngt med det hela att göra att den inte får tillräckligt med luft och kör på lite mer (eller?) Sen så märkte jag att varvtalet sjönk om jag körde på fullvärme och maxdrag i kupén när den stod på tomgång..

Jocke_M
2008-05-22, 03:35
Angående ditt varv problem.

Kolla luftläck och då nog runt spridarna.
Häll ner vatten vid dom när motorn går.Dör motorn eller börjar bluddra så drar den luft via där.


Vatten? är det inte bättre att spraya startgas?

Jocke_M
2008-05-22, 03:39
Vem fan står 15-20 minuter på tomgång? :)

Å motorn blir ju varm på bara nån minut.

danne-_-
2008-05-22, 16:09
Vem fan står 15-20 minuter på tomgång? :)

Å motorn blir ju varm på bara nån minut.

Well, var ju mest för att se hur tomgången skötte sig.. ? :)

Jocke_M
2008-05-22, 19:19
Well, var ju mest för att se hur tomgången skötte sig.. ? :)

har du hittat felet än då?

danne-_-
2008-05-22, 19:28
har du hittat felet än då?

Hehe nä inte satt tänderna riktigt i det än heller så.. första jag ska kolla är tomgångsskruven och kolla i fall packningen är ok eller inte.. Meeen.. får vänta lite... för det strular med garaget.. :/