handdator

Visa fullständig version : VW/VAG anställda?



Wolfen
2007-05-19, 12:17
Jag har en fråga till er som jobbar på VW.
Kan man se att man har trimmat bilen med BSR:s "PPC Tuning System" om man återgår till bilens originalprogram innan man lämnar in bilen på service?

Henrik.M
2007-05-19, 12:22
Säger väl som BSR : Nej , såvidare du återställer orginalprogramvaran.

ZappA
2007-05-19, 12:40
jag har vart vw anställd och jobbar nu med Peugeot. om jag får minsta lilla indikation att nån har skruvat med styboxen under garanti tiden.. så undersöker jag det vidare . tex kollar bilen historik och ser om nån mek har skruvat där osv.

ThomasT
2007-05-19, 12:51
Jag har en fråga till er som jobbar på VW.
Kan man se att man har trimmat bilen med BSR:s "PPC Tuning System" om man återgår till bilens originalprogram innan man lämnar in bilen på service?
Det är inget de märker på en vanlig service. Men om de verkligen vill ta reda på det så lagras väl maxvärden på laddtryck osv i styrdonet...

Henrik.M
2007-05-19, 13:03
jag har vart vw anställd och jobbar nu med Peugeot. om jag får minsta lilla indikation att nån har skruvat med styboxen under garanti tiden.. så undersöker jag det vidare . tex kollar bilen historik och ser om nån mek har skruvat där osv.

Grejen med PPC är just att du inte skruvar i motorstyrdonet.


Det är inget de märker på en vanlig service. Men om de verkligen vill ta reda på det så lagras väl maxvärden på laddtryck osv i styrdonet...


Säkert går det att få fram om du är väldigt sugen på att ta reda på något & kan datorer/programering.
Som med allt annat.
Men jag tror jag täcker in oss "vanliga dödliga" i mitt svar att så länge bilen har orginalprogramvara så lägger man ej märke till något vid en vanlig avläsning.
Börjar du sätta dig in och forska mer tror jag du får fram att någon lekt med programvaran.
Jag har en teori på hur också.....men eftersom jag aldrig kontrollerat just den infon i orginalprogramvaran skriver jag inget. (isf är det buslätt att kolla).

Henrik.M
2007-05-19, 13:20
Jag kan ju skriva min teori om vad som kan avslöja att någon lekt med ex motorns programvara.

I nyare bilar ex GOLF V så lagrar styrdonen , Mätarställning & Datum för ex när en programvaru uppdatering gjorts.
Min teori är då att när man skjuter in orginlaprogramvaran i styrdonet lagras dessa uppgifter.. (precis som när du installerar ett program på din PC).
Lägger man då ihop 1 + 1 vid en kontroll har man svaret att någon varit där och lekt.

Men.....jag tror ingen lägger ner den tiden och energin vid en vanlig service.

Sen vet jag inte hur PPC programmen är uppbygda , dom kan ju ha förbigått detta på något sätt.

Därav är det bara en teori. =)

Basti
2007-05-19, 13:49
Sen vet jag inte hur PPC programmen är uppbygda , dom kan ju ha förbigått detta på något sätt.

Därav är det bara en teori. =)


Jag frågade BSR om dem på VAG kunde se nåt att bilen varit trimmad, fick till svar att: -ja det kan dem om dem vill, där sparas en "loggfil"

Bengan.U
2007-05-19, 14:45
Hej.

En fundering bara kring detta....
Från och med i höst eller i början av -08,
kommer ju SBP att läsa av EOBD i alla bilar
av årsmod -01 och nyare. Kommer dom då
att kunna se om bilen är "trimmad" oxå,så
medför väl det Körförbud och regbesiktning ......
Frågan ärj, Vad kommer SBP att läsa av ?

Står att läsa mer om detta i nya TeknikensVärld .

MVH/Bengan.U

Henrik.M
2007-05-19, 15:55
Jag frågade BSR om dem på VAG kunde se nåt att bilen varit trimmad, fick till svar att: -ja det kan dem om dem vill, där sparas en "loggfil"

Det är då ungefär enligt min teori. =)
Fast min teori var enklare uppbyggd.


Hej.

En fundering bara kring detta....
Från och med i höst eller i början av -08,
kommer ju SBP att läsa av EOBD i alla bilar
av årsmod -01 och nyare. Kommer dom då
att kunna se om bilen är "trimmad" oxå,så
medför väl det Körförbud och regbesiktning ......
Frågan ärj, Vad kommer SBP att läsa av ?

Står att läsa mer om detta i nya TeknikensVärld .

MVH/Bengan.U

Vet dom vad dom letar efter så kommer dom att hitta det.
Precis som med allt annat. =)

Mini_me
2007-05-19, 19:32
Får jag in en bil med massa trim på vid vanlig service så skiter jag helt och hållet i det...det är ju inte min bil och du är inte inne för garanti åtgärder...den gamla teorin "sköt dig själv och skit i andra" brukar jag tillämpa=) Brukar påminna om att man inte får ha trim...och sen inte bry mig...kör ju själv hyper trimmad bil..=)

Men om nån är så j*vla korkad att man lämnar in en bil med motor fel och har trimmet på kopplat så får man skylla sig själv....men det är ju min egena åsikt.

polomannen
2007-05-19, 22:01
Håller med mini-me.
Under garanti tid ska man passa dej för detta om bilen kommer in för
Motorfel.
Är det efter garantitid då gör det absolut inget.

POLO RTS
GOLF GTI SPECIALL
GOLF VR6-ZR

Fredrix
2007-05-19, 22:26
Frågan är, Vad kommer SBP att läsa av ?



Det spelar väl ingen roll om SBP ser att den har varit trimmad om den är återstalld med PPC ?

Wolfen
2007-05-20, 07:02
Tackar för alla svaren.
Till en del fick jag svar på det som skulle vara min nästa fråga, om det gör nåt om de ser. Men, kan det påverka min VW MobilitetsGaranti?
Det om SBP visste jag inget om:-( Tack för infot, Bengan.U.

Mini_me
2007-05-20, 08:40
Tackar för alla svaren.
Till en del fick jag svar på det som skulle vara min nästa fråga, om det gör nåt om de ser. Men, kan det påverka min VW MobilitetsGaranti?
Det om SBP visste jag inget om:-( Tack för infot, Bengan.U.




Ja om du får problem med bilen så att den blir obrukbar (Motor ,växellåda , övrig drivlina) så kan du bli av med den....fast det är bara om dom hittar trimmet.