handdator

Visa fullständig version : Tappar tryck.



mattemaz
2008-04-15, 10:15
Hej

Chippade min golf gti 00 för ca 6mån sedan.
Då laddade den ca 1.4 men har under tiden sjunkit mer i mer och är nu nere på ca 0.8bar.
Har tittat efter sprickor på slangar eller dumpen men inte hittat nått.
Har inga felkoder heller.
Har sökt lite men inte hittat nått bra.
Nån som har varit me om liknande eller vet vad det kan vara?

//Matte

mejn
2008-04-15, 18:29
Kan visserligen vara dumpen, har du öppetfilter så kan du ju prova crc:s rengörning för lmm:n till att börja med.

ThomasT
2008-04-15, 20:14
Hej

Chippade min golf gti 00 för ca 6mån sedan.
Då laddade den ca 1.4 men har under tiden sjunkit mer i mer och är nu nere på ca 0.8bar.
Har tittat efter sprickor på slangar eller dumpen men inte hittat nått.
Har inga felkoder heller.
Har sökt lite men inte hittat nått bra.
Nån som har varit me om liknande eller vet vad det kan vara?

//Matte

1.4bar låter mycket... har du bytt avgas + downpipe?

Om inte och du har otur har du kört turbon...


Men kolla avlastningsventilen först. Det gör du enkelt genom att suga/blåsa i den lilla pipen och kolla om det är tätt.



.

mattemaz
2008-04-15, 21:22
1.4bar låter mycket... har du bytt avgas + downpipe?

Om inte och du har otur har du kört turbon...


Men kolla avlastningsventilen först. Det gör du enkelt genom att suga/blåsa i den lilla pipen och kolla om det är tätt.



.


Har inte bytt downpipe..
Hoppas inte turbon är körd.
Vad kan det kosta om den är körd?
Får testa dumpen imorgon sitter ju några konstiga klämor där så för fixa riktiga slangklämmor ist..

Tigerofsweden
2008-04-15, 21:39
hade turbon vart fuckad så hade det la kommit en enorm rök från motorrummet ?!
så har det vart på 2 bilar som rullat här iaf ...

mattemaz
2008-04-16, 18:00
Testade att blåsa och suga i dumpen men tyckte det läckte så åkte och köpte en ny. Men problemet kvarstår än.
Tycker om turbon har gett sig så borde det väl ryka å ha sig men det gör det inte. Den laddar ju nästan 1 bar ändå.. Men inte samma drag som det va förr. det kan inte vara nått annat då?

znabb
2008-04-16, 20:06
Testade att blåsa och suga i dumpen men tyckte det läckte så åkte och köpte en ny. Men problemet kvarstår än.
Tycker om turbon har gett sig så borde det väl ryka å ha sig men det gör det inte. Den laddar ju nästan 1 bar ändå.. Men inte samma drag som det va förr. det kan inte vara nått annat då?

kontrollera spelet på impeller axeln till turbon,glapp axel = förmodligen en sliten turbo.orginal turbo är inte gjord för att ladda 1.4 bar...

VWR18
2008-04-16, 20:25
KOLLA noga slangen från kompressorhuset på turbon till magnetventilen/N75!!!

Polyphony
2008-04-17, 03:20
Laddar din Goffe 1.4 bar och producerar endast 193hk / 280nm på det?? låter riktigt skumt alltså. Min laddar 1.0 bar och jag får ut ca 195hk / 293nm på detta minus mitt avgassystem. Enligt mina källor så ska man helst inte gå över 1.2 bar i laddtryck på en 1.8T. Låter som nåt har gått snett i alla fall :(

Sn00k
2008-04-17, 11:23
Laddar din Goffe 1.4 bar och producerar endast 193hk / 280nm på det?? låter riktigt skumt alltså. Min laddar 1.0 bar och jag får ut ca 195hk / 293nm på detta minus mitt avgassystem. Enligt mina källor så ska man helst inte gå över 1.2 bar i laddtryck på en 1.8T. Låter som nåt har gått snett i alla fall :(

finns en anledning till att laddtrycket är elektroniskt styrt på dessa. turbon i sig pumpar gladeligen ända upp till 1.6bars tryck, men inte vid fullt effektuttag.. däremot längre ner i registret så finns det många chip-tillverkare som gärna matar på lite tryck, för att få upp vridet på låg/mellan-register, och det är inget fel med det.

laddar den däremot 1.4bar vid 7000rpm så börjar det nog bli lite bekymmer.. då är den utanför sitt arbetsområde.. och då blir det genast väldigt varmt ;)

mattemaz
2008-04-17, 14:25
Jo den har laddat så nästan helatiden fast inte längre.. Men ska försöka att titta på N75 ventilen idag. Vad kostar en ny sån? dyr satan eller?
hoppas inte det är turbon som gett sig.. Är väl galet gyrt me en ny sådan....

Onej84
2008-04-17, 17:07
Jo den har laddat så nästan helatiden fast inte längre.. Men ska försöka att titta på N75 ventilen idag. Vad kostar en ny sån? dyr satan eller?
hoppas inte det är turbon som gett sig.. Är väl galet gyrt me en ny sådan....

Jag hade en Leon förut och turbon gick pga its not so fun, lämnade in den dum som jag va det kosta 16k

Men det lär inte vara turbon det märks kan jag lova..

Får man fråga vart du chippade?

VWR18
2008-04-17, 20:35
Jo den har laddat så nästan helatiden fast inte längre.. Men ska försöka att titta på N75 ventilen idag. Vad kostar en ny sån? dyr satan eller?
hoppas inte det är turbon som gett sig.. Är väl galet gyrt me en ny sådan....

Sällan det är fel på den!, titta som sagt på slangarna till den och extra på den från kompressorhuset. Räcker med att det är en liten spricka i den för att wastegaten inte stänger helt och laddrycket blir mindre!