handdator

Visa fullständig version : Motorproblem: Golf GTi 2.0 8v



DRP112
2008-04-14, 18:37
Tjenare!

Nu är det som så att min motor har helt plötsligt fått för sig att varva upp av sig själv (Allt emellan 1100 till 2200 rpm cirka, men oftast 1500 eller 2000 rpm) Detta fenomen kom helt plötsligt i Torsdags eller Fredags förra veckan.

Det händer när jag gasar till och släpper gasen i friläge på tomgång men händer även under körning då jag släpper gasen, jag tror inte det är tjuvluft då jag sprayat med startgas lite här och var, men utan resultat(Men är inte uteslutet!) Sen så när jag precis startat motorn så går den på normalt varvtal men när jag sen gasar tilll lite så håller den sig på högt varvtal...
Har gjort rent och smörjt upp tomgångsventilen och den verkar bra, sen har jag även gjort rent spjällhuset från kox.
Men allt utan resultat! :(

Så vad är nästa sak jag kan gå på?

En sak som jag även testat är när jag trycker lite på spjäll-lägesgivaren så ändrar varvtalet sig lite och ibland blir det okej varvtal men sen går det upp igen?
Kan det vara feljusterad lägesgivare? Och isåfall hur kan den ändra sig själv om ingen har pillat på den? Eller är den kanske dålig?

OTROLIGT tacksam för all hjälp och tips jag kan få!

MVH

Faltdach
2008-04-14, 19:06
Årsmodell på bil/motor?

DRP112
2008-04-14, 19:11
Årsmodellen på bilen är 93 men har inte en blekaste aning vilken årsmodell det är på motorn om du nu undra det, men motorkoden är iaf: "ADY, 2E, AGG"
Enligt autokatalogen iaf...

Sn00k
2008-04-14, 19:50
låter precis som en glappande "spjällägesgivare", eller rättare sagt den givaren som känner av när spjället är i botten, då tomgångsventilen ska öppna och boxen gå in i tomgångs-läge.. när denna börjar glappa så får du fenomenet du beskriver.

kolla så att spjällhuset klickar när du släpper tillbaka det helt.. det är inte alltför ovanligt att dessa givare säger upp sig.

Marcus
2008-04-14, 22:28
2E...

DRP112
2008-04-15, 17:07
låter precis som en glappande "spjällägesgivare", eller rättare sagt den givaren som känner av när spjället är i botten, då tomgångsventilen ska öppna och boxen gå in i tomgångs-läge.. när denna börjar glappa så får du fenomenet du beskriver.

kolla så att spjällhuset klickar när du släpper tillbaka det helt.. det är inte alltför ovanligt att dessa givare säger upp sig.


Ska det klicka i givaren? eller när gasvajerfästet slår emot stoppskruven?
Jag demonterade idag spjällägesgivaren och smörjde åt den lite och drog fast den igen men det hjälpte tyvärr inte, hur ska det lilla roterande fästet i givaren kännas? ska det vara lätt att snurra åt båda hållen (tills det tar stopp) eller ska det vara lite motstånd eller ska den återfjädra? Samt ska denna givare klicka som frågat förut...
Byter ju gärna inte (om det inte är 100% säkert) denna, då den kostar 1400 kr på vw med rabatt...
Hittar inte den på skroten här hemma heller.

DRP112
2008-04-16, 16:47
Resistansmätte gasspjällsgivaren (potentiometer) och den verka faktiskt vara okej!

Skulle det kunna vara kallstartsgivaren som jävlas med mig?

DRP112
2008-04-17, 23:22
Ingen som vet något?
Inte ens kan tänka sig något?


Om jag kopplar bort kontakten till Luftmassemätaren så går motorn normalt fast då i Limp-läge...

Men är det då fel på LMM eller? Och kan det få detta självvarveproblem då?