handdator

Visa fullständig version : Byta spindelled på GTI -96



Mawe
2008-04-14, 16:25
Var och besiktigade bilen idag.. För första gången i bilens historia krävs nu en ombesiktining (grr) för att höger spindelled var lite glappig.

Till frågan, krävs det något specialverktyg för att byta spindelled eller kan man klara sig med vanligt bräckjärn? Har nämnligen aldrig bytt spindelled på en bil.

Manny
2008-04-14, 18:20
Kan gå med bräckjärn. mycket våld brukar behövas. Den ska ändå bytas så du behöver inte vara rädd om gummidamasken.
Kan underlätta om du pallar upp bilen och sätter dom kraften under skivan o hissar så den inte ligger i spänn.
En brytgaffel från biltema kan också underlätta.

DRP112
2008-04-14, 18:47
Jag fick byta spindelled på min GTi 8v också pga besiktningen,
Enda du behöver (om det är samma spindelled?) 13 mms nyckel och 17 mms nyckel och kanske lite rostlösare och ett brytspett.

Mawe
2008-04-14, 20:46
Kan gå med bräckjärn. mycket våld brukar behövas. Den ska ändå bytas så du behöver inte vara rädd om gummidamasken.
Kan underlätta om du pallar upp bilen och sätter dom kraften under skivan o hissar så den inte ligger i spänn.
En brytgaffel från biltema kan också underlätta.

Kollade på biltema o där fanns rätt fina brytjärn för 40 kr.. Kan vara värt en investering :D

Var inne på mekonomen och de hade två olika typer av spindelleder, tror den dyre (460 kr) var den till min :S

Lillen
2008-04-14, 23:19
Jag körde på med släggan tills det släppte!
Fungerar fint då det är konisk axeltapp på leden.
På med släggan tills spänningen släpper.