handdator

Visa fullständig version : Kamrems byte passat -01



magnusT
2008-04-14, 17:00
Tänkte bytt kamrem på föräldrarnas passat 1.8t i helgen. Har köpt en rep.handbok och där stod det att man behöver plocka bort fronten för att kunna komma åt att byta den. Stämmer detta eller klarar man av det utan att plocka bort fronten?

Henrik.M
2008-04-14, 17:48
Det går om du ställer fronten i serviceläge , dvs bort med stötfångare och krockbalk.
Sen drar du fronten utåt ett par cm.

Men det är trångt.

Glöm ej heller att byta vattenpump.

Enklast är ändå att göra så och plocka lös hela fronten här om du ändå skruvar hemma i lung och ro utan tidpress.. =)

http://images.fotopic.net/yt4ixn.jpg

Går att göra så utan att plock bort kondensorn , den är bara att flytta åt sidan. (Anledningen till att kondensorn är bortplockad på min bil är för att jag hade isär fronten i samband med att jag repade krockskada)

Henrik.M
2008-04-14, 19:15
Här finns mycket matnyttigt att läsa och fina steg för steg bilder.

http://www.taligentx.com/passat/maintenance/timingbelt/

Principen är samma på en Passat 3B & 3BG & Audi med 1,8T, så läs igenom alla isnrtruktioner. (AUDI instruktionerna är dom som innehåller bäst bilder enligt mig).

Det som skiljer är hur stötfångaren sitter fast mellan Passat 3B &3BG samt att vattenpumpen drivs av kamremmen på AWT. (den motorn som sitter i din bil).


Glöm som sagt inte att byta vattenpumpen också!!

Byt även vibrationsdämparen , den kostar en slant men det är dumt att inte byta den.

Är det pappa som står för kalaset så byta allt , även remmar och spännare till fläkt och AC...han kommer att tacka dig för det.

magnusT
2008-04-14, 22:39
Visst har jag tid att stå hemma i garaget och skruva. Var och köpte en kamremssats på vag som innehöll rem, spännrulle, lite skruvar och en liten spännrulle. Köpte även vattenpump. Då får jag väl även köpa mig en vibrationsdämpare.

BALAN
2009-10-06, 00:57
Veckans bump men men.

Bokade tid för pappas Passat 1.8T -98 Idag för kamremsbyte. Han mumlade nånting om att man på aeb motorn inte byter vattenpumpen. Fast jag tyckte att man borde göra det.

Tänkte ringa upp igen när jag har lite mer kött på benen. Vad bör man byta när dom endå håller på? Bilen har snart gått 24000mil.

Jag sökte men fick inte fram om det bara gäller AEB motorn som jag antar att pappa har.

Edit: Hittade lite mer info, men vad SKALL Vag byta när dom ska göra ett kamremsbyte?

Davidsson
2009-10-06, 13:30
Jag tog två gängstänger och skruvade i balken för att få den i service läge och dom extra cm man behöver så sliper man plocka bort allt. Har för mig att sktuvarna till balken är rätt stora torx (kan ha fel)

Henrik.M
2009-10-06, 18:05
Edit: Hittade lite mer info, men vad SKALL Vag byta när dom ska göra ett kamremsbyte?

Man brukar även rekomedera löprullar och dämparen till spännrullen.
Vattenpumpen är av extern typ på en 98:a som den behöver man nödvändigvis inte byta.