handdator

Visa fullständig version : Golf V GTI vs. GTI Edition 30



Tigerofsweden
2008-04-13, 19:36
går i tankarna att köpa någon av dessa två eventuellt...
vilken hade ni tagit och varför ?
mina då eventuella framtida planer är att bara slänga i ett chip , ska man då ha DSG låda eller Manuell ? på vanliga kanske det är skit samma , men på ED. 30 modellen ?!

har läst ganska mkt om dessa bilar , men hittar inga direkta svar egentligen.
vissa säger att det helst ska vara manuell låda , medan vissa chipptester visar att dom har chippat med DSG låda och det funkar bra.

vore enormt tacksam för hjälp.

Fredrix
2008-04-13, 20:28
Utan tvekan 30ed, ingen dussinbil och med S3 motorn.

"medan vissa chipptester visar att dom har chippat med DSG låda och det funkar bra."

Det är väl inga trimföretag som skriver att kopplingen rasar innom X antal mil med deras programvara ?
Ingen originalkoppling mår väl bra av de extra Nm som den blir utsatt för i längden ?
Ska du trimma så skulle nog jag satsa på en manuell, känns som det blir billigare att byta den och så finns det bättre utbud av starkare kopplingar till den också.
Nu säger jag inte att en DSG kommer att rasa för att du trimmar...de håller säkert bra ?
Ni som har mer kött på benen får väl ge svar :-)

wolfbane1967
2008-04-13, 20:45
Inga problem med att trimma en DSG ed30,man ska tänka på att hålla vridet bara på runt 350-380nm.Sen är det ju alltid en smaksak om man vill växla manuellt eller Halvauto.

Tigerofsweden
2008-04-13, 22:28
nae du , som sagt jag har ingen aning om någonting av detta och vet inte var jag ska vända mig så det är därför jag frågat här bland annat ...
frågan är hur länge sakerna kommer hålla om jag chippar med DSG låda till den effekten ... kommer manuell hålla längre/bättre ?!

wolfbane1967
2008-04-13, 22:59
Hur länge det håller är nog ingen här som kan svara på i alla fall.
Det är en risk man tar när man trimmar och det ska man va medveten om att det kan kosta pengar.Är man orolig så ska man nog inte fundera i banorna att trimma.Det kostar pengar att äga prestanda och risken finns alltid med en bil.

Det är för tidigt att spekulera i hur en DSG låda håller eller inte,om ett par år kanske vi har bevis när man kört 7-10 000mil.

Mvh

rimad
2008-04-13, 23:28
Hej Dejan,

Ingen problem med DSG låda så länge, kontakta APR från USA, dom har chip för 30th edition som även modificera DSG programmet så du inte få någon problema med det extra vridmoment. Just nu testa dom steg 3 (380hk) med en DSG och det funka bra.

www.goapr.com

wolfbane1967
2008-04-13, 23:35
Hej Dejan,

Ingen problem med DSG låda så länge, kontakta APR från USA, dom har chip för 30th edition som även modificera DSG programmet så du inte få någon problema med det extra vridmoment. Just nu testa dom steg 3 (380hk) med en DSG och det funka bra.

www.goapr.com


Ja men vridet ska forfarande inte köras högre än 380nm.Även om man modifierar växlings programmet så blir ju inte innehållet och dreven starkare

rimad
2008-04-14, 09:25
Finns absolut ingen som har fullt testat nya DSG så du kan sluta spekulera med cifror.

GTI30EDITION
2008-04-14, 09:29
går i tankarna att köpa någon av dessa två eventuellt...
vilken hade ni tagit och varför ?
mina då eventuella framtida planer är att bara slänga i ett chip , ska man då ha DSG låda eller Manuell ? på vanliga kanske det är skit samma , men på ED. 30 modellen ?!

har läst ganska mkt om dessa bilar , men hittar inga direkta svar egentligen.
vissa säger att det helst ska vara manuell låda , medan vissa chipptester visar att dom har chippat med DSG låda och det funkar bra.

vore enormt tacksam för hjälp.

Hallå där!

Jag åker idag en GTI 30 ED som för tillfället har en programvara med vad man brukar kalla för "steg 1" optimering. Jag har dessutom bytt ut intercoolern och avgassystemet.

Bilen jag har är utrustad med DSG låda och vridet ligger på ca 360Nm, vilket har funkat kanon i dom 1000 mil jag kört med bilen och med den optimeringen.

Prestandan i bilen är godkänd, den klipper på hyfsat bra, och när det gäller frågan om du ska köpa en bil med manuell eller DSG låda så tror jag mest det handlar om tycke och smak.

Men det är precis som Jerker skriver att DSG lådan inte orkar med lika mycket vrid som den manuella och det bör man kanske ha med sig i bagaget när man går i funderingarna att köpa en GTI.

Lycka till!

wolfbane1967
2008-04-14, 12:39
Finns absolut ingen som har fullt testat nya DSG så du kan sluta spekulera med cifror.


En kompis till mig jobbar i Tyskland på VWs växellåde avdelning,han kanske inte vet så mycket som dig då rimad

rimad
2008-04-14, 13:00
ja och kompis av min kompis kompis är en växellåde ingenjör som har utvecklat DSG heh.. jag säga bara detta jag vet 100% och det är att APR från USA har redan kört en DSG bil på racebanna och den har 382 hk och 450 nm :-)

Som sagt det är ingen som vet 100% hur mycket dom hållar, folk säga att original koppling hålla inte 200hk, jag har kört med den i 6 månader med 340hk och 412nm absolut utan problemar, den hållar bra :-)

Samma med 02J lådar, folk säga den hålla inte över 350hk, jag kännner folk som köra 450hk med den VARJE dag...igen utan problem.

wolfbane1967
2008-04-14, 13:12
Du vann rimad!

DPC
2008-04-14, 18:44
Alla växellådor är utvecklade mot ett viss moment och slitagemotstånd under en bestämd tid (levnads). DSG (i det utförande som sitter i GTI) är utvecklad mot 350 Nm kontinuerligt, dvs det är vridmomentet lådan ska tåla en normal livsstid.

Sedan så finns det alltid en säkerhetsfaktor för att slippa bekymmer med toleranser och gjutprocesser som inte är fulländade i produktion. Med andra ord, ingen låda ska tåla under 350 Nm, men de flesta tål lite mer.

Momentant kan säkert lådorna hålla för 450 Nm. Vissa i åratal, andra i någon enstaka månad. Det finns en anledning till att VW/Audi ännu inte har släppt en produkt med mer än 350 Nm i vridmoment. Jag skulle personligen akta mig för att gå över 350 Nm + 10 %, förutsatt att man använder kraften på daglig basis.

Premis
2008-04-14, 18:55
Vad är problemet, bara att slänga i en ny om den går sönder ju :). En växellåda får man väl ändå ha med i budget om man ska 'råtrimmar'. Ett vanligt chip lär ju inte knäcka den i första taget ..

Tigerofsweden
2008-04-14, 19:18
för först tacka så jätte mkt för alla svar :) väldigt uppskattat :)
njaa asså den ska inte rå trimmas som sagt , ska bara i ett chip i den sen klart ... men den BÖR hålla iaf 10.000 mil om man har typ 350nm i den med DSG låda ?!

visst får man ha med i beräkningar o sånt o man ska inte äga bil hit o dit om man inte har råd o bla bla va någon skrev....men jag köper ju inte en bil precis för att köra sönder den om man säger så.
jag ville veta mer vilken effekt jag kan ha i motorn utan att låda och så kommer krångla ..

va o provade en vanlig GTI idag , gick ganska bra faktiskt tycker jag =) trevlig kärra, tycker man sitter sjukt skönt i den =)
hade kunnat tänka mgi en sån i framtiden och äga ett tag...eller som sagt ED.30 !

klurigt som fan.

wolfbane1967
2008-04-14, 19:30
Mycket trevliga GTI bilar,vilken du än väljer

Lycka till

Tigerofsweden
2008-04-14, 19:52
jo det tror jag säkert , inget snack om saken :D med Ed 30 är lite ovanligare , lite skoj ju
sen kommer den ju ha typ 50-60hk mer än "vanliga" GTI ... =) Det är lite skillnad :D

Premis
2008-04-14, 21:34
Instämmer, GTI eller ED30 .. du blir nöjd vad du än väljer.

Tigerofsweden
2008-04-15, 19:51
jo da det tror jag säkert att jag blir. hade dock vart coolare att ha en Edition 30 eftersom den inte e så vanlig , men tvekar lite eftersom det är DSG låda o så...känns bättre med manuell :) slipper man vara lika orolig om man ska chippa.

provade förövrigt en GTI igår , och blev ganska imponerad faktiskt.
gick förvånansvärt bra , d bästa av allt va att man satt så jävla skönt i dom.

är det samma stolar i alla GTI modeller ?
från vilken årsmodell har dom den där ratten som är "kapad" där nere ... ?!

Marcus
2008-04-15, 21:05
Både Golf GTI "Edition 30" och Golf GTI "Pirelli" (230hk) finns med vanlig manuell växellåda eller DSG.

Fredrix
2008-04-15, 21:29
"är det samma stolar i alla GTI modeller ?
från vilken årsmodell har dom den där ratten som är "kapad" där nere ... ?!"

Ratten är kapad på alla modeller, skillnad på 30ed och Pirelli är röd vs gul söm.
Stolarna är också lika med skillnad för sömmen.

wolfbane1967
2008-04-15, 21:52
Pirelli stolarna har Skinn på sidorna och mocka i mitten med ett tryck av däck spår.

Edition 30 har skinn på sidorna och rutigt tyg i mitten.

Dessa val finns endast till dessa modeller

Tigerofsweden
2008-04-15, 22:05
japp , vet att dom vinns i både och :D

fan va härligt att man får ratten o stolarna :D gillade dom som fan :D

DPC
2008-04-16, 07:30
GTI är riktigt lyckad. Körställning och stolar är i absoluta toppklass kombinerat med ett neutralt chassi och riktigt fin drivlina samt möjligheten att utrusta bilen som en premium mellanklassare.

Det finns konkurrenter som kan vara lite (subjektivt) bättre på någon av de ovan nämnda egenskaperna, men helheten rår ingen på.

Får du tag i en ED 30 så får du skatta dig extra lycklig, men du blir garanterat nöjd med en vanlig GTI också.

Tigerofsweden
2008-04-16, 14:51
inget vidare svårt att hitta en ED 30 , finns en hel del nere i tyskland om man säger så ...
bara min hjärna som bråkar med mig , ena delen säger köp andra delen säger njaaa ... sen tvekar jag eftersom de flesta som kostar lite "billigare" nere i Germany har DSG låda , det är ju nästan majoriteten typ ... krångel när man ska chippa den .... :( :)

wolfbane1967
2008-04-16, 16:04
inget vidare svårt att hitta en ED 30 , finns en hel del nere i tyskland om man säger så ...
bara min hjärna som bråkar med mig , ena delen säger köp andra delen säger njaaa ... sen tvekar jag eftersom de flesta som kostar lite "billigare" nere i Germany har DSG låda , det är ju nästan majoriteten typ ... krångel när man ska chippa den .... :( :)


Det är bara du själv som kan bestämma och avgöra hur du ska göra.Men ett chip i en DSG bil klarar den av om det är en seriös trimmare som gör det och vet vad vridet ligger på.Sen får man ha med i beräkningen att det kan kosta pengar när man "leker".Om du är orolig kanske du ska kolla på en bil med mer effekt från början så du slipper trimm.GTI bilarna går bra som dom gör från början,så du behöver väl inte trimma det första du gör.
Jag själv tycker det är kul att kunna dra i växelspaken själv och känna kopplingen,men det är ju som sagt en smaksak.Sen ska du inte hänga upp dig på att det finns en massa billiga edition 30 i tyskland,det finns alltid billiga sparsmakade bilar där,men jag hade ju inte tagit det billigaste bara för att man ska ha,bättre och lägga till på en med rätt utrustning och skick.

DSG eller Manuell:
Det är upp till din egen känsla,prova å känn ordentligt innan du slår till

Mvh

Tigerofsweden
2008-04-16, 16:32
jo men nu ligger ju nästan alla dom bilarna där nerei samma pris , inte så att det skiljer 5000 euro precis ... om en kostar 12000 euro och en kostar 24.000 euro då köper man ju NATURLIGTVIS INTE den för 12k Euro...det säger sig själv...dom 3-5första bilarna på sidan skiter jag alltid i att titta på...
min bror har tagit hem ett 40tal BMW bilar utan några som helst problem....så jag är inte det minsta orolig...för det kan likagärna vara skit om man köper en svensksåld....!

men som sagt , åter till ämnet....
visst om det är ett seriöst företag som jag vet att Ace-Competition och tex V-Tech är , kan man inte bara be dom att dra ner lite på Nm till typ 350 eller så ?! bör väl räcka och hålla ...
sen att det kostar att "leka" ... lådan ska la fan inte gå sönder efter 1000 mil bara för det lixom ... ?! inte så att jag gasar fullt på varje växel hela tiden när jag kör ... men ändå skoj att veta att man har effekten där :)
och visst , dom går kanon orginal , ingen snack om saken , blev väldigt positivt överraskad faktiskt =) speciellt hur skönt man satt i dom....
sen att hitta en bil med mkt hk från början är lite knepigt oxå ... man ska hitta något som gått lite , är nyare än 05 , med många hk , som helst ska vara tyskt och inte kosta 350.000 typ ... det är en svår kombination ;)

wolfbane1967
2008-04-16, 17:10
Då är det ju lugnt, köp en DSG om det är det du vill ha.Och dom jag känner har inga problem med sin DSG och trimm.

Hoppas det går bra

GTI30EDITION
2008-04-16, 19:30
Jag åker ju till en av dom kända trimmarna imorgon med min "DSG" 30 Edition för att få ut lite mera mos än den bromsade effekt jag har idag, och den firman håller igen på vridet, men lägger på effekten så vi får väl se hur det går. :)

Ska man trimma hårdare så får man antagligen kika på att optimera hårdvaran i DSG lådan.

Tigerofsweden
2008-04-19, 20:42
hur gick det för dig ?
hur mkt effekt osv fick du ut ?

GTI30EDITION
2008-04-19, 23:18
hur gick det för dig ?
hur mkt effekt osv fick du ut ?


Det gick kalas! Ingen effektmätning är gjord (än) men bilen går BETYDLIGT
mkt bättre än förut.

Den drar mkt bättre genom hela registret och varvar ur på ett helt annat sätt.. bara för dig att köpa en GTI med DSG och optimera.

Känns toppen. :)

Mvh

M