handdator

Visa fullständig version : Eventuellt köpa importerad GTI MKV



n1cke
2008-04-12, 16:26
Hej, är relativt ny här på forumet, hade en gång i tiden en tokig vr6a som desvärre fick göras av med.

Efter några hållplatser hos andra bilmärken, så hade jag nu tänkt ta mig tillbaka till VW, och närmare bestämt senaste generationens Golf GTI.

Har kikat lite på blocket, och i min prisklass kan jag få en 05a kanske vissa 06or som är billiga och saknar utrustning, så jag har siktat in mig på en 05a utan DSG, så man eventuellt oxå får några slantar över.

Ett par av dom jag är mest intresserade utav är importerade, så min fråga är - Kommer det märkas på försäkringen? Eftersom det är helg nu, så kan jag inte kolla upp vad försäkringen kommer kosta, Kan nån ge mig en siffra vad er MKV GTI kostar helår?

Det finns säkert trådar om det, men är det nåt speciellt jag ska kolla på, något som brukar vara fel på?

Har även kollat på en Focus ST av årsmodell 2006, men jag tror personligen att MKVan kommer stå sig bättre i pris, och vara en mer pålitlig bil.

Tack för er tid

//nicke

DPC
2008-04-12, 16:42
Kör själv en manuell MKV Gti -05 och är mycket nöjd med bilen. Det är ett bra val och bilen är till helheten vassare än Focus ST. Det finns dessutom bara en "GTi"..

Angående försäkring så borde du kunna få svar på din fråga om du har tillgång till objektens reg nr. Sedan är det bara att använda prisförfrågan på respektive bolags hemsida. Där får du svar på direkten, även på helger. Tips: kolla framförallt Trygghansa som har Volkswagen försäkring. Klart billigast för mig.

Jag har precis förnyat min försäkring hos T/H och eftersom bilen blir tre år snart så handlar det om en helförsäkring. 2000 mil/år, 6000 kr i självrisk för vagnskadan och i övrigt en traditionell helförsäkring med trafik och delkasko. Pris inkl skatt 7600 kr. Jag bor i Södertälje.

/ D

n1cke
2008-04-12, 16:47
Tack, det var utförligt och informativt!

Har provat olika försäkringsbolags "prisräknare" men alla säger att "denna biltypen måste försäkras manuellt, var vänlig kontakta....." antar att det har med att den är importerat o göra.

Ska kolla trygghansa nu, får se om dom kan ge mig ett förslag

edit: fick ringa, bra och trevlig kundtjänst :) hamnade på 7800, med i princip samma specs som du hade, så det lät ju vettigt.

Kanske kan få sig en ny bil i början på nästa vecka då, ska bli skönt.. lite trist att det kom 1 decimeter nysnö inatt heh
//nicke

wolfbane1967
2008-04-12, 19:54
Jag har bara ägt importerade GTI V (2st) och det skiljer inget i premie pris på svensk,förutom att man alltid måste ha helförsäkring eftersom vagnsskada saknas på import.Alla garantier gäller åxå i sverige

Lycka till

Daniel.E
2008-04-12, 22:56
5000kr 1500mil om året kostar min

n1cke
2008-04-12, 23:24
5000kr 1500mil om året kostar min

Det lät billigt, bolag?

Premis
2008-04-12, 23:29
Atava är rätt billiga också om man orkar stå ut med upplägget ... är ju samma bolag som TryggHansa egentligen men lite annan service och handhavande.

Har TH på min 07'a men då är det bara halvförsäkring, premie är ointressant då det skiljer så otroligt mycket beroende på vart man bor.

Daniel.E
2008-04-13, 00:39
Det lät billigt, bolag?

Trygg Hansa har jag fick en höjning i mars med 1000kr 1a året jag hade den betalade jag 4002 kr någonting