handdator

Visa fullständig version : Jettan knackar



Megapolaren
2008-04-11, 21:56
Tjo!

April = dags att ta fram jettan igen! Besiktingen gick fint i förra veckan så nu är det bara att köra!

Ända sedan jag köpte bilen har dock motorn (1,8 RP) knackat något. Den knackar inte eller bara lite när den är kall, men den knackar hela tiden när den är varm.

Det är INTE ventilknack, det vet jag hur det låter, det är något annat som knackar.

Eftersom den inte knackar när den är kall, och eftersom ljudet verkade komma från motorns vänstra sida framifrån sett, så misstänkte jag vattenpumpen och bytte därför den förra året. Knacket upphörde inte!

Häromdagen bytte jag olja, jag upplever att knackandet tilltagit efter detta.

Som sagt, ventilknack är det inte, vet precis hur det låter. Det är nått annat.

Någon som har ett förslag på var man bör börja?

Manny
2008-04-11, 22:28
grenrörspackning?

Megapolaren
2008-04-11, 23:08
Grenrörspackningen har jag inte kollat, brukar det knacka om den är dålig?

För mig som inte direkt är mekaniker, hur kollar man skicket på grenrörspackingen? Måste man riva ner hela grenröret?

Manny
2008-04-11, 23:48
tittade häromdan på en 1,8 som lät som den knackade, men det verkade var grenrörspackningen som var kass. prova o dra ut e tändkabel åt gången o strarta o lyssna om ljudet avtar. om det gör det så är det troligen läck på packnigen

Megapolaren
2008-04-12, 09:12
Toppentipps! Det skall jag testa!

mejn
2008-04-12, 16:23
Spännrullen till kamremmen,,

Min lät som den knackade vansiningt mycke och detta avhjälptes med en ny spännrulle.

Megapolaren
2008-04-12, 17:41
Jag skall kolla spännrullen också, men rullen och kamremen byttes för bara två år sedan. Vad jag kan minnas knackade det lite både innan och efter bytet.

Hoppas jag hinner ner till bilen imorgon och kolla grenrörspackningen!