handdator

Visa fullständig version : Etanolkonvertera en golf IV som redan har: BSR 214 hk



kranzeen
2008-04-11, 13:58
Undrar om de finns nåt företag som gör etanol ingrepp på GTI,, va kan de kosta o kommer låda, turbo o resten hålla för trycket

dollar
2008-04-11, 15:35
Här är ett företag.
http://www.tmchiptuning.com/NYHETER.91.0.html

Fredrix
2008-04-11, 16:37
Är de värt besväret ?
För den lilla vinst ( om de blir någon alls ) så blir det bara extra problem.

3L1T
2008-04-11, 19:06
Undrar om de finns nåt företag som gör etanol ingrepp på GTI,, va kan de kosta o kommer låda, turbo o resten hålla för trycket

Låda och turbo märker inte skillnad på om du kör på E85 eller bensin?

Frågan är om bränsleslangar, spridare, pump och packningar tål E85?!

Fredda79
2008-04-11, 20:59
Frågan är om bränsleslangar, spridare, pump och packningar tål E85?!

Det är inga problem, tänk på att det redan är 5% etanol inblandad i vanliga bensinen vi tankar idag.

Mini_me
2008-04-11, 21:05
...jo men om du häller 5% olja i tanken så lär ju inget hända men dräller du i 85% olja så lär den inte starta.
Så nån skillnad i livslängd borde det ju vara?

kranzeen
2008-04-12, 10:55
Hmm,, ska höra med Nordic, dom ska visst ha börjat me VAG oxå,, enligt en kompis skulle effekten höjas med ca 15 %,, o de blir typ 245 hk i slutändan,, o de bör ju va en viss skillnad mot 214 hk tycker man ju,, ett annat plus är att de blir typ en krona billigare milen o köra den,, om man kör med plånboken vill säga;)

Sn00k
2008-04-12, 11:18
"Låda och turbo märker inte skillnad på om du kör på E85 eller bensin?"

självklart gör dom det.. anledningen att man byter bränsle är för att man kan öka på tändkurvan och således öka verkningsgraden på motorn.. = mer vrid och mer effekt.

däremot ska man nog kolla upp vad man har för avgashus på snurrbon.. dom är väldigt små.. och nog för att det går att köra några fler hk med E85 iom kallare förbränning och avgaser.. men det blir nog ganska fort stopp där endå.. va gäller max-effekt.. men däremot går det ju att pressa ur betydligt mer effekt genom hela registret upp dit =)

ThomasT
2008-04-12, 14:31
Hmm,, ska höra med Nordic, dom ska visst ha börjat me VAG oxå,, enligt en kompis skulle effekten höjas med ca 15 %,, o de blir typ 245 hk i slutändan,, o de bör ju va en viss skillnad mot 214 hk tycker man ju,, ett annat plus är att de blir typ en krona billigare milen o köra den,, om man kör med plånboken vill säga;)

Jag skulle tro att den lilla K03'an stryker med på kuppen....





men den kommer lysa fint under tiden....

.

VWGolIV
2008-04-14, 20:27
Fråga BSR, de håller ju på med E85

3L1T
2008-04-14, 20:50
"Låda och turbo märker inte skillnad på om du kör på E85 eller bensin?"

självklart gör dom det.. anledningen att man byter bränsle är för att man kan öka på tändkurvan och således öka verkningsgraden på motorn.. = mer vrid och mer effekt.

Det nämdes inget om att effekten skulle ökas.
Jag svarade på att att turbo och låda inte märker skillnad på själv bränslet, ökar man effekten, så ja.

chriz78
2008-04-14, 23:03
JAg kör på E85 i min GTi och har så gjort ett tag.

jag kör med BSR chipp tillsammans med en fullflex box....
absolut inga problem, bilen ha startat som en klocka hela vintern, utan motorvärmare som kallast har det varit -14gradet och även då startar den....


och bilen går bättre än innan konverteringen inte mycket kanske men skillnad blev det.

bränsleförbrukningen ligger på ca1,1L. milen....


Kan bara säga att det är mycker fördomar mot etanolen, och det mesta är rent skitprat... jag har hållit på och exprimenterat med etanol rätt länge nu...
vi har även en rallybil(mitsu Evo6 Grp.A) som körs på etanol... inge problem med den heller. och bra med effekt en av sveriges värsta grp.A motorer 366Hk i motorn(med 34mm restriktor)