handdator

Visa fullständig version : Tips inför motorrenovering



Lindström
2008-04-10, 11:10
Har en g60-motor som till sommaren ska monteras i sciroccon, de är iaf planen!

Nu tänkte jag gå igenom motorn och se så att den är i hyffsat skick. Jag tänker inte lägga ut en massa pengar på att få den i toppskick utan mest för att kontrollera att allt ser bra ut.

Problemet är att jag har aldrig gjort nåt liknande på en bilmotor, men nån gång ska ju vara den första. Så ge mig gärna tips på vad ja ska tänka, t.ex. om det ska märkas upp något i förväg osv. Gärna tips om det finns något man bör byta också när man ändå är igång.

Holmgren
2008-04-10, 14:28
Jag har bara plockat ner det yttre på min motor men det jag gjorde är att ta kort på allt. Under tiden jag plockade ner tog jag kort så jag vet hur allt ska sitta.

Plura
2008-04-10, 14:36
Ett komp prov brukar kunna avslöja en hel del om skicket
på motorn. sen det gamla vanliga. kamrem, toppackning,
ventilkåpspackning, remmar, spännare osv.

Lindström
2008-04-10, 15:07
Jo tekniken med kamera brukar ja använda själv, särkilt om det kommer gå en del tid från nerplockandet till ihopsättningen.

Inget ja behöver märka upp före? Typ när man tar bort kamremmen å sånt?

Janne.M
2008-04-10, 19:40
Om du är helt 100% på att kamremmen sitter helt rätt så markerar du på remmen (ORDENTLIGT) var markeringarna på skivorna "möter remmen" (märk dom olika så du vet vilken markering som är vilken) med väl synlig penna. När du sen monterar den nya kamremmen så räknar du bara tänder i remmen mellan markeringarna och för över detta till den nya så kan du kontrollera att den sitter rätt.

Se till att du har tillgång till ett bra momentskaft när grejerna ska skruvas ihop, när du ska dra fast bultarna till topplocket med X moment så ska det momentet ligga i mitten på momentskaftets användningsområde (blir exaktare då).

Se till att byta/fräscha upp avgassystem/insug/framvagn/växellänkage etc när motorn är ur bilen så är det mycket lättare.

Köp ett antal lådor med massor av fack i olika storlekar så att du kan märka upp i vilket fack vilka skruvar är etc, underlättar massor.

Bra motorstativ, nån pilsner och ett par polare brukar också hjälpa =)

Lindström
2008-04-10, 23:49
Tack för tipsen! Mkt bra svar, kanske vågar sätta verktygen i motorn snart å börja skruva isär.

Pilsen å polare är mkt bra att ha, inte minst pilsner för att muta polare. haha, nej de brukar sälla behövas för att få hjälp!