handdator

Visa fullständig version : koppla in start knapp!



oscarmedc
2008-04-09, 22:17
hej någon som vet hur jag ska gör agör att koppla in start knap på en golf 1:a em -82. den skall vara så att jag behöver slå på tändningen och sedan trycka på knappen för att startmotorn ska gå.

jooeell
2008-04-09, 22:39
bara fram med mätinstrumentet o kolla vilka sladdar du har ström på vid tändning på o vilka som det är ström på när startmotorn går!

Manny
2008-04-09, 22:42
Får man fråga varför? Sämre funktion o fula knappar i bilen tycker jag. Har du köpt knapp på biltema? :P

VWGolIV
2008-04-09, 23:05
Manny: Funkar bra på min polares Golf 3a

Hans tändkontakt strular så jag köpte en knapp på biltema och koppla in.
Nu startar den alltid =)

Manny
2008-04-09, 23:07
"Just my cup of tea" :D

ananrs kan man ganska lätt byta kontakten :D

Fast e man orginal-freak så e man.

VWGolIV
2008-04-10, 00:32
Kan man göra, men i min polares fall så ville/orka han inte riva ner kontakten o bytta så därför blev det en knapp. =)

Fireball
2008-04-10, 09:23
Det kan vara bra att ha ett litet lock eller annat skydd för knappen, så att inte du (eller nån klåfingrig passagerare) kommer åt knappen när motorn är igång.

oscarmedc
2008-04-10, 18:07
bara fram med mätinstrumentet o kolla vilka sladdar du har ström på vid tändning på o vilka som det är ström på när startmotorn går!
jo jag vet vilka kablar det går ström på.men den till start motorn från tändningslåset är så grov typ 3,5mm2, ska dom verkligen vara så grova ? någon som vet hur många amper det går i den? jag har ingen multimeter som klarar mer än 15A så jag har inte tordas pröva.
. anledningen att jag ska ha en star knapp är att när det är kallt ute så fungerar inte sista läget på tändningslåset.

Player
2008-04-10, 18:16
På en kadett gsi jag ägde hade jag start knapp och där hade tidigare ägare dragit 1,5mm2 kabel fungerade bra om man inte nöter för mycket på motorn för då hade det en tendens att bli lite varmt =)

Ett tips är att ha en ritig knapp som klarar av lite amper iaf för en dålig knapp pajar fort märkte jag på kadetten.

Thomas

Thomas
2008-04-10, 20:01
jo jag vet vilka kablar det går ström på.men den till start motorn från tändningslåset är så grov typ 3,5mm2, ska dom verkligen vara så grova ? någon som vet hur många amper det går i den? jag har ingen multimeter som klarar mer än 15A så jag har inte tordas pröva.
. anledningen att jag ska ha en star knapp är att när det är kallt ute så fungerar inte sista läget på tändningslåset.


Säker på att det är tändningslåset då? Prova dra en kabel från startmotorn direkt till battreiet när det är kallt. Kan kanske vara batteriet som är dåligt? Men du har inte så många ampere uppe i tändningslåset, du styr bara en solenoid på startmotorn från tändningslåset.

oscarmedc
2008-04-10, 22:24
Säker på att det är tändningslåset då? Prova dra en kabel från startmotorn direkt till battreiet när det är kallt. Kan kanske vara batteriet som är dåligt? Men du har inte så många ampere uppe i tändningslåset, du styr bara en solenoid på startmotorn från tändningslåset.

nej bateriet är inte dåligt . det fjädrar inte ens tillbaka när det är kallt .

VWGolIV
2008-04-11, 11:38
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=461&iItemId=76529

En sådan knapp har jag i min beach Buggy + att polaren har det i sin Golf mk3 TD.

Sen har jag använt en 2.5mm kabel.
Säkring ? Nope, kör utan.

Beachbuggyn har funkat kanon i drygt 2 år och golfen i 2 månader drygt

oscarmedc
2008-04-11, 17:28
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=461&iItemId=76529

En sådan knapp har jag i min beach Buggy + att polaren har det i sin Golf mk3 TD.

Sen har jag använt en 2.5mm kabel.
Säkring ? Nope, kör utan.

Beachbuggyn har funkat kanon i drygt 2 år och golfen i 2 månader drygt

okeej det är en sådan jag har med . har nu kopplat in den och allt funkar bra:)

Thomas
2008-04-11, 23:18
nej bateriet är inte dåligt . det fjädrar inte ens tillbaka när det är kallt .

Tycker du ska kolla startmotorn innan du börjar riva ner elsystemet.

oscarmedc
2008-04-12, 18:50
Tycker du ska kolla startmotorn innan du börjar riva ner elsystemet.
den har jag redan kollat .:)

Manny
2008-04-12, 20:15
Synd att du redan var klar, för det är busenkelt att byta kontakten bakom tändningslåset. Den kostar 185:- på meca osså.