handdator

Visa fullständig version : Montering av reducerings ventil, tänker jag fel ?



ivah
2008-04-09, 00:08
Då min bil gärna kastar ut baken vid hastiga och hårda inbromsningar så tänker jag montera en justerbar reducerings ventil.
Bilen är en Golf mk1 -84 och har försetts med skivbromsar bak istället för trummor. Bilen har ingen lastavkännande reducering.

Nu till problemet.
Min tanke var att ta 1 T-kors och dra ihop de båda ledningarna till de bakre bromsarna, montera min reducering nu när jag bara har en ledning att leka med, sedan en rörsnutt och ytterligare ett T-kors för att få 2 ledningar igen och sen iväg till bakbromsarna.

Hur kommer det fungera?
Kommer de 2 ledningarna som går ihop till 1 bli en strypning ? isf hur mycket ?

Alla svar mottages tacksamt ! :-)

Norpan
2008-04-09, 00:52
Det finns reduceringsventiler som funkar utmärkt från Scirocco 16V då dessa har skivor bak, finns som vag orginal, inte så billiga men bra!
Passar dessutom rakt på din bil.

Dave the brave
2008-04-09, 08:55
Dessa reduceringsventiler har jag på min bil. Funkar väldigt bra! Dessa monteras direkt på huvudbromscylindern, en på varje bakbromsrör. De kostade ca 600 kr/st för några år sedan. Art.nr 533612151A.

matsola
2008-04-09, 09:26
16V versionerna har utgått, men det finns liknande ventiler på vanlig scirocco gti 8V som fungerar med. jag har sådanna på min idag, kan sitta på sena golf cabbar med?
dessa är bättre än inga alls.
1/35 är dom märkta, 1/15 är till 16V.

ivah
2008-04-09, 09:50
Joo, men då jag faktiskt har en justerbar reducering vore det ju kul att veta om det här funkar eller ej :-)

Är det helt galet eller kommer det fungera ?


Mycket tacksam för de svar jag fitt hittils dock, i värsta fall får jag väl tänka om lite.

joo
2008-04-09, 13:18
16V versionerna har utgått, men det finns liknande ventiler på vanlig scirocco gti 8V som fungerar med. jag har sådanna på min idag, kan sitta på sena golf cabbar med?
dessa är bättre än inga alls.
1/35 är dom märkta, 1/15 är till 16V.

De som sitter på Scirocco 8v är för bilar med trummor bak, är märkta med 3/35. Om man monterar dessa med skivor bak blir det fortfarande för högt tryck och bakhjulen riskerar att låsa före fram, fast det kanske är bättre än inga alls?

ivah
2008-04-09, 13:26
De som sitter på Scirocco 8v är för bilar med trummor bak, är märkta med 3/35. Om man monterar dessa med skivor bak blir det fortfarande för högt tryck och bakhjulen riskerar att låsa före fram, fast det kanske är bättre än inga alls?

Då kan jag lika gärna köra utan som jag gör nu.

Verkar som att ingen riktigt har pejl på hur det blir om jag gör ledningarna 2-1-2 så jag får väl prova och ta reda på det helt enkelt verkar det som =)

Annars får jag väl köpa mig en till reducering och montera en på varje ledning så är problemet löst.

pekka kiiskilä
2008-04-09, 14:04
Då kan jag lika gärna köra utan som jag gör nu.

Verkar som att ingen riktigt har pejl på hur det blir om jag gör ledningarna 2-1-2 så jag får väl prova och ta reda på det helt enkelt verkar det som =)

Annars får jag väl köpa mig en till reducering och montera en på varje ledning så är problemet löst.

Det ska funka som du beskrev för man kopplar ju in justerbara på tillex rallybilar och vissa har dubbla ledningar bak så det ska funka med 2-1-2.

ivah
2008-04-09, 14:42
Det ska funka som du beskrev för man kopplar ju in justerbara på tillex rallybilar och vissa har dubbla ledningar bak så det ska funka med 2-1-2.

Okej :-) Då provar jag så, kan ju inte bli annat än fel :D

Tack alla. Återkommer med rapport.