handdator

Visa fullständig version : Topplagring/stötdämparfråga (Bild)



mattiask
2008-04-08, 20:23
Vad är knas med mina dämpare när det ser ut som på bilden nedan? Behöver jag hålla emot med en insexa på dämparbenet medan jag drar åt denna:
http://www.typ-17.de/images/product_images/info_images/133412365.jpg

http://www.vwgolf.se/album_pic.php?pic_id=4452

Jag har inter alloy coilovers, biltemas topplagring samt den där hylsan längst upp..

ISBjörnen
2008-04-08, 20:39
känns som du behöver bytta topplagringar. hur gamla e dem befintliga?

pekka kiiskilä
2008-04-08, 20:40
Ja du får hålla imot med insex.

mattiask
2008-04-08, 20:41
känns som du behöver bytta topplagringar. hur gamla e dem befintliga?

Typ 1 månad.


Ja du får hålla imot med insex.

Okej.. Hur hårt ska den gängade hylsan dras?

pekka kiiskilä
2008-04-08, 20:59
Du drar den tills den bottnar och inte glappar= Ingen extrem momentdragning.

mattiask
2008-04-08, 21:03
Oki, tack för snabba svaren.
Innan så körde jag utan denna hylsa, och då satt tallriken på bilden lite bättre än nu, men skruvade upp sig efter någon mils körande..

Lillen
2008-04-08, 21:08
Oki, tack för snabba svaren.
Innan så körde jag utan denna hylsa, och då satt tallriken på bilden lite bättre än nu, men skruvade upp sig efter någon mils körande..

Hylsan låser dämparen i fjäderbenslagringen.
Sedan låser man hela paketet med muttern ovanpå allt.
Den där tallriken är för att inte allt skall trilla ner vid utfjädring eller lyft av bilen.

mattiask
2008-04-08, 21:18
Mjo precis... Men att ha glapp där uppe lär ju inte vara så bra?

Mr dOhC
2008-04-08, 22:02
[QUOTE=mattiask;44839]Vad är knas med mina dämpare när det ser ut som på bilden nedan? Behöver jag hålla emot med en insexa på dämparbenet medan jag drar åt denna:[QUOTE]
http://www.typ-17.de/images/product_images/info_images/133412365.jpg

Den hylsa ska ju sitta ihop med bara själv fjäderbenet, som håller fjädern på plats. Sen sitter det en mutter ovan på tallriken på din andra bild

mattiask
2008-04-08, 22:10
Den hylsa ska ju sitta ihop med bara själv fjäderbenet, som håller fjädern på plats. Sen sitter det en mutter ovan på tallriken på din andra bild

Fast de är ju coilovers på min bil.. Som ser ut så här:

http://www.vwgolf.se/album_pic.php?pic_id=4251

Så de sitter alltså : dämparen, topplagring, hylsa, tallriken, mutter

Mr dOhC
2008-04-08, 22:20
oops, jag missade visst att det var coilovers du har :-P men fattar nog inte riktigt vad det är för skillnad på monteringen. Måste du ha den där hylsan då, det lär väl inte trilla isär när det väl sitter på plats ?

Bastard66
2008-04-08, 22:34
Jag har Hartmann coilovers på min golf och där har jag monterat alltihopa som det ska vara när man monterar en orginal dämpare. Jag har den där hylsan där samt muttern i topp. På så vis vet man ju att allt är riktigt. Det glappet mellan karossen och "plåten" på översidan ska ju vara där.. vet inte om jag sett någon bil där det är helt emot karossen.. Och ja jag har helt nya topplagringar monterade..

Hylsan håller ju topplagringen emot dämparen så att det inte glappar där..

Lillen
2008-04-08, 22:41
Så de sitter alltså : dämparen, topplagring, hylsa, tallriken, mutter

Precis så som du beskriver ska det sitta!

mattiask
2008-04-08, 22:44
oops, jag missade visst att det var coilovers du har :-P men fattar nog inte riktigt vad det är för skillnad på monteringen. Måste du ha den där hylsan då, det lär väl inte trilla isär när det väl sitter på plats ?

Mjae, körde utan hylsan rätt länge å då skruvade muttern upp sig direkt och började klonka.


Jag har Hartmann coilovers på min golf och där har jag monterat alltihopa som det ska vara när man monterar en orginal dämpare. Jag har den där hylsan där samt muttern i topp. På så vis vet man ju att allt är riktigt. Det glappet mellan karossen och "plåten" på översidan ska ju vara där.. vet inte om jag sett någon bil där det är helt emot karossen.. Och ja jag har helt nya topplagringar monterade..

Hylsan håller ju topplagringen emot dämparen så att det inte glappar där..


Precis så som du beskriver ska det sitta!

Kanon, då ska jag bara spänna den gängade hylsan så borde de funka. Tackar allihopa!