handdator

Visa fullständig version : Dyr förstaservice?!?



Schermanio
2008-04-08, 14:36
Hejsan!

Lämnade in bilen på första servicen i morse på Din Bil i Göteborg (Mölndalsvägen). De har nu hört av sig och meddelat att bilen är klar och att det gick på 3 420 kr. Detta tycker jag låter dyrt! Sökte runt här på forumet innan om just eventuellt pris och vad som utförs på första servicen. Klipper och saxsar från en gammal tråd:

"Man kollar bromsarna, däcken, batteriet, byter olja å filter, oftast friskluftfiltret oxå å om bilen e i närheten av 2 år gammal så även bromsvätskan"

Okej att priset på olja gått upp men... Har man så mycket att säga till om ang. priset såhär i efterhand, när jag inte frågade någonting om det i morse när jag lämnade in bilen? Kan tillägga att bilen rullat ca 1 500 mil...

Det positiva var väl annars att jag har en Passat variant som gratis lånebil just nu. Alltid kul at köra nya(re) bilar! : )

VWGolIV
2008-04-08, 15:12
Om det är den såkallade stora servicen så lät det väl rätt ok.


Dock fick jag idag kampanjpris på en Grundservice på 2000 kr.
Så jag ska göra det =)

Fredrix
2008-04-08, 15:29
"Har man så mycket att säga till om ang. priset såhär i efterhand"

Nä, jobbet är ju gjort. Det du skulle frågat innan vad som skulle utföras och sedan välja bort det du inte vill ha. Jag tog bort friskluftfilterbytet eftersom bilen knappt gått något då.
Men dyrt och dyrt, bromsoljebytet hamnar väl på 7-800 kr bara det ?
Och så får du ju mobilitetsgaranti också... så priset var nog OK.

Premis
2008-04-08, 15:36
Kolla i serviceboken och på kvittot vad dom har gjort.

Det skiljer ju mellan bilmodellerna.

På min golf gti kostade första service (1 år / 2300 mil) 1800 SEK och då ingick Olja och filter enbart. Åker man och köper oljan själv så kostar den ju ~1000 SEK bara den så sååå förbannat dyrt tycker jag inte det var för min del.

Men på din borde dom ha gjort något mer än bara oljebyte.

Kolla som sagt kvittot och boken för att reda ut kostnaderna så borde det klarna.

Schermanio
2008-04-08, 15:39
"Men dyrt och dyrt, bromsoljebytet hamnar väl på 7-800 kr bara det ?
Och så får du ju mobilitetsgaranti också... så priset var nog OK.
Jag vet inte exakt vad som ingår i servicen, det rådde meningsskiljaktigheter i den tråden som jag tog ingående moment ifrån också. (bl.a. gällande just bromsoljan) Men mobilitetsgarantin är jätte bra och en del till varför jag lämnar in bilen hos Din Bil.

Schermanio
2008-04-08, 15:46
Om det är den såkallade stora servicen så lät det väl rätt ok.
Man gör inte den stora servicen på en bil som är 8 månader gammal och har gått 1 500 mil va?!? Är inte det den andra eller tredje servicen som är den stora servicen?


På min golf gti kostade första service (1 år / 2300 mil) 1800 SEK och då ingick Olja och filter enbart. Åker man och köper oljan själv så kostar den ju ~1000 SEK bara den så sååå förbannat dyrt tycker jag inte det var för min del.

Men på din borde dom ha gjort något mer än bara oljebyte.

Kolla som sagt kvittot och boken för att reda ut kostnaderna så borde det klarna.
Jo, skall kolla och fråga om det sedan när jag hämtar den.

1 800 kr för olje+filterbyte kan jag köpa. Lägger man då på 800kr för att bromsvätskebytet, som Fredrix skrev, så landar man på 2 600 kr. Då kostar kollen av bromsarna, däcken och batteriet 800 kr (om vi utgår från kontrollpunkterna som jag skrev i första inlägget). Det är dyra minuter det... : )

VWGolIV
2008-04-08, 17:00
Ang stora eller lilla service så vet jag inte hur det är på era nya bilar.

Min skall dock en stor service göras 1 gång om året eller 3000 mil.
Har min rullat 500 mil och ex det gått 11 månader så får jag göra stora servicen om jag ska följa boken.

Som minst har jag kört 200 mil på ett år och fick ändå göra en stor service.

bighen
2008-04-08, 18:21
Givetvis har de höjt priserna på service nu när man kan köra upp till 3000 mil eller 2 år jämfört med 1500 mil och 1 år tidigare, rent logiskt sett så borde priset bli nästan det dubbla om de flesta kommer närmare 3000 mil mellan servicarna för att de ska få in samma pengar på varje bil under dess livstid.

Så de som förlorar på detta är de som inte kommer i närheten av de 3000 milen innan bilen vill ha service. Men om man kommer 2500 mil+ vilket många tydligen gör så är det inte så farligt dyr servicekostnad per mil tycker jag.

Men vad jag förstått så kan man rent garantimässigt köra 3000 mil eller 2 år mellan servicarna oavsett om bilen indikerar att den vill ha service eller inte...

Mini_me
2008-04-08, 19:44
Ja typ...Det du kan göra är att byta olja själv mellan service intervallerna(För att rädda motorn).
Jag hävdar bestämt att INGEN bil mår bra av att köra 3000mil på samma olja..punkt.

Sen får VW och alla andra säga vad dom vill.

Finn
2008-04-08, 19:54
Du ska ju få med serviceprotokollet när du hämtar bilen å där ser du exakt vad som e gjort på servicen.

Fredrick
2008-04-08, 20:01
Jag hade min inne på fösta servicen förra veckan och den kostade 2200:-
bilen hade då rullat 1900mil..

dalle82
2008-04-08, 20:03
första grundservice longlife på våran polo tdi 80 -07 kostade 2800 kr på VAG. oxå efter 1500 mil

Schermanio
2008-04-09, 09:35
Hämtade bilen igår kväll som sagt, sladdade in precis innan stängning.

3 420 kr kostade det för:

- oljebyte (bara motoroljan, ej bromsolja, där oljan kostade ~700 kr + moms)
- koll av bromsar
- koll av däckmönster
- koll av utgångsdatum på punkteringssprayen som ligger i bagaget
- byte av filter (bara friskluftsfiltret, INTE luftfiltret enligt protokollet. Men de har tagit betalt för två olika filter på kvittot)
- koll av batterivätskan

Då serviceboken låg ute i bilen och det är där det står att de ej bytt luftfiltret så såg jag inte det meddans jag var inne och betalade. När jag upptäckt det hade klockan hunnit bli 18.03 och det var igenbommat och ingen själ syntes till. Så jag skall ringa dem idag när jag får tid och fråga om bl.a. hur det kommer sig att de tagit betalt för två filter om de nu bara bytt ett. Och varför de isf INTE bytt luftfiltret. Friskluftsfiltret kan jag klara mig utan men luftfiltret vill man ju gärna ha bytt.

Såg på "Nästa service"-klistermärket att det står att bromsoljan skall bytas efter tre år. Här på forumet så heter det att den skall bytas efter två år, men det kanske är för dem som är lite extra noggranna. Men jag tänkte bara säga detta om någon undrar i framtiden.

VWGolIV
2008-04-09, 11:30
Ja dessa serviceintervaller blir man orolig när man läser...

Bromsolja byter jag 1 gång om året minst.
Luftfilter har jag ju tvättbart och det tvättas var 500 mil, lite pga att jag bor ute på en lång grusväg.

De kan ha tagit betalt för oljefilter och friskluftfilter ?!?

Schermanio
2008-04-09, 13:12
De kan ha tagit betalt för oljefilter och friskluftfilter ?!?
Ahhh, det har Du rätt i. Och jag tänkte t.o.m. på att det var konstigt att de inte specat ut oljefiltret på kvittot. My bad... Men jag skall ringa dem sedan iaf.

Premis
2008-04-09, 15:17
Det måste vara ett friskluftfilter av guld det där till det där priset.

Det enda som skiljer mot min service på golfen är just det filtret (som jag iofs inte fattar varför man skall byta efter 1500 mil ...) och jag betalade 1800 SEK.

Den största påverkan på överpriset var antagligen valet av verkstad ...

Schermanio
2008-04-09, 15:23
Det måste vara ett friskluftfilter av guld det där till det där priset.

Det enda som skiljer mot min service på golfen är just det filtret (som jag iofs inte fattar varför man skall byta efter 1500 mil ...) och jag betalade 1800 SEK.

Den största påverkan på överpriset var antagligen valet av verkstad ...
Var Du på en VAG/Din Bil eller var det någon annan verkstad?
Förstår inte heller varför friskluftsfiltret skall bytas redan.

Premis
2008-04-09, 17:28
Var Du på en VAG/Din Bil eller var det någon annan verkstad?
Förstår inte heller varför friskluftsfiltret skall bytas redan.

Titta i din manual, där står troligen väldigt enkelt uppradat och fint vad det är som ska bytas (det gör det i golfens manual i alla fall).

Jag var på BilAB i kungälv så det är VAG ja.

dalle82
2008-04-09, 22:06
Hämtade bilen igår kväll som sagt, sladdade in precis innan stängning.

3 420 kr kostade det för:

- oljebyte (bara motoroljan, ej bromsolja, där oljan kostade ~700 kr + moms)
- koll av bromsar
- koll av däckmönster
- koll av utgångsdatum på punkteringssprayen som ligger i bagaget
- byte av filter (bara friskluftsfiltret, INTE luftfiltret enligt protokollet. Men de har tagit betalt för två olika filter på kvittot)
- koll av batterivätskan

Då serviceboken låg ute i bilen och det är där det står att de ej bytt luftfiltret så såg jag inte det meddans jag var inne och betalade. När jag upptäckt det hade klockan hunnit bli 18.03 och det var igenbommat och ingen själ syntes till. Så jag skall ringa dem idag när jag får tid och fråga om bl.a. hur det kommer sig att de tagit betalt för två filter om de nu bara bytt ett. Och varför de isf INTE bytt luftfiltret. Friskluftsfiltret kan jag klara mig utan men luftfiltret vill man ju gärna ha bytt.

Såg på "Nästa service"-klistermärket att det står att bromsoljan skall bytas efter tre år. Här på forumet så heter det att den skall bytas efter två år, men det kanske är för dem som är lite extra noggranna. Men jag tänkte bara säga detta om någon undrar i framtiden.

så 2008 års modell har punkteringsspray och inte reservhjul ?
våran 2007 har riktigt reservhjul iaf. Sen brukar de fylla på spolarvätska oxå och även kontrollera rostskydd mm. Står på serviceprotokollet som man får med.
Batteriet belastningsprovas oxå. Kontroll av felminne osv.
Överväg att gå över till traditionellt mellanservice var 1500 mil och grundservice vid 3000/1 år utan longlife olja med den bilen/motorn. Vi har gjort så då bilen vid longlifeserviceintervall ändå inte går mer än 1500 innan den vill ha ny service. Blev under halva priset nu när vi gjorde en mellanservice ist för grundservice vid 3000 mil, ca 1200 kr.