handdator

Visa fullständig version : GOLF V 2.0 rycker (har varit på VW)



Eddy
2008-04-07, 16:09
Hej..

Jag har tidigare skrivit om min Golf som som knappt gått 4000 mil och som VW bytte en tändspole på. Efter bytet gick bilen bättre men kunde ibland rycka till något.. Idag var jag inne på VW och de gjorde en snabb felsökning.. Datorn visade att Nox sensorn gav svaga signaler till databoxen. Jag har aldrig hört talas om den sensorn men de förklarade att sensorns uppgift är att sköta blandningen av luft/bränsle osv... typ som lambdasond. Sensorn kostar 2700 kr plus arbete, altså skulle hela kalaset gå på ca 4000 kr.. Något som är för dyrt för min del. Nu var de inte helt 100% på att den behöver bytas utan det kanske är någon kabel som är sönder eller glapp nånstans.
Vad vet ni om denna sensor? Någon som haft liknande problem och kan ge tips på vad jag själv kan göra??

PS! Jag fick också höra att det finns nåt som heter "miljögaranti" och att det ev. kan gå på det. Vad tror ni??

Jag har inte bokat tid ännu för jag ville kolla med andra, bla med er så klart:)

Tusen tack för alla svar.

Joffo
2008-04-07, 16:57
Jag har en Golf 4 1.6a som röck å hade sig, samt att motorn ibland fick för sig att rusa (Helst när jag stannat vid övergångsställe, snacka om att jag fick lite onda blickar...) Hade den inne på service och då visade det sig att det var mina tändkablar som var slut. Dessa byttes och bilen blev ryckfri å inga rusningar.

Kanske kan vara nått att kolla upp.

Lycka till!

Finn
2008-04-07, 17:19
Sitter inga såna tändkablar på nya golfen.

Däremot kan jag ju meddela att Nox-sensorn inte e helt ovanlig. Va problem me dom på dom tidiga modellerna. Kondensen i avgassystemet gjorde att sensorn packade ihop.

Mini_me
2008-04-07, 18:39
Du har en avgasreningslag som säger att saker ska hålla 5år och upp till 8000mil...så det där ska gå på den "garantin".

Och jag har personligen varit med om att det är paj i kablarna...dock så brukar sensorn vara kaput=)

Lycka till!

Eddy
2008-04-07, 21:01
Du har en avgasreningslag som säger att saker ska hålla 5år och upp till 8000mil...så det där ska gå på den "garantin".

Och jag har personligen varit med om att det är paj i kablarna...dock så brukar sensorn vara kaput=)

Lycka till!

Ok.. men hur stor är chansen att det är den sensor som orsakar ryckningarna??

Henrik.M
2008-04-07, 21:04
Ok.. men hur stor är chansen att det är den sensor som orsakar ryckningarna??

Stora eftersom du får fel bränsle luft blandning in i motorn.

Och som föregående talare skriver......inte allt för ovanligt att den packar ihop.

polomannen
2008-04-07, 23:47
Observera en sak ni som säger det går på garanti.....
Det garanti avdelningen ställer krav på vid denna fel att avgastest måste
Göras och visar den fel då kan han får det på Garanti....dom har blivit stenhårda på det.....dom ska ha papper på allting.
Men visst går det myggla med det systemet.
Har själv byt jävla massa så jag vet vad jag skriver om.

POLO RTS
GOLF VR6-ZR
GOLF VR6-94
GOLF GTI SPECIALL
GOLF CL-93

Mats
2008-04-22, 10:04
Hej. Jag hade samma sympom på min Golf V 2.0 Tdi, och det visade sej vara ett kablage som hade fel resistans. När bilen kom upp i normal arbetstemperatur, började den att rycka. Tror att kablaget gick till spridarna, men är inte 100 på det.

Mats