handdator

Visa fullständig version : Prisvärd bilstereo



Rauken
2008-04-07, 15:21
Någon har tips på en bra huvudenhet med bra effekt och minst dubbla lågnivå mp3 o grön belysning så den matchar instrumentet

Nollander
2008-04-07, 17:08
Jag skulle köpt en kenwood för runt 2000:-.

Mycke stereo för pengarna och den rätta gröna belysningen...

Loxarn
2008-04-07, 17:10
färgen brukar du kunna ställa in själv mellan en massa olika nyanser på dom dyrare stereon va jag vet, 2000kr+

R.Grönberg
2008-04-07, 22:41
Någon har tips på en bra huvudenhet med bra effekt och minst dubbla lågnivå mp3 o grön belysning så den matchar instrumentet

Kolla min projekt tråd.
Jag köpte alpine för 1500 typ
Riktigt nöjd och passar perfa och har det du ville ha.
Passar även designmässigt

mattemaz
2008-04-07, 22:59
Jag har kört Sony och Alpine och nu kör jag pioneer.
Jag säger att Pioneer är ett mycket lätt val. Sjukt nöjd me den jag har. Gav ca 2000kr för den för ett årsedan. Hur mycket inställningar somhelst om man gillar det massa olicka färger att välja på osv. Du kommer inte bli missnöjd om du köper Pioneer.

Mr dOhC
2008-04-07, 23:03
Håller med om Pioneer, kört ett par st och dom är jag nöjd med, en 6400 för ett par år sen och har en annan nu som jag köpte 2006 som jag ej kommer ihåg nr på.

IMP
2008-04-07, 23:26
Alpine CDE-9880r (http://www.webshop.bertilssonautoelectronics.se/acartPro/store/product.asp?productid=2143)

Denna har jag beställt dock inte fått den än då den är helt ny för i år. Riktigt nice och har de man behöver typ.. bra pris nu med hos brc !

Får nog den vilken dag som helst kan säga om den levde upp till förväntningarna då...

Redigering: *ps* Det står fel på deras sida.. den har 50*4 W max inte 45w..

R.Grönberg
2008-04-08, 06:52
Håller med om Pioneer, kört ett par st och dom är jag nöjd med, en 6400 för ett par år sen och har en annan nu som jag köpte 2006 som jag ej kommer ihåg nr på.

ja visst. Förutom om man ska ha den i en mk2 och den sitter rakt i fejan och det inte går att dimma belysningen;) Been there done that!=)

mt4base
2008-04-08, 13:27
Pioneer 6000UB har det mesta och kostar 2300 på BRL tror jag. Det kan nog löna sig att kolla runt lite men det brukar skilja max en hundring eller två. Den har USB kontakt på baksidan vilket jag tycker känns ok eftersom jag tänker köra en 120gb hdd kopplad till stereon när jag byter. Det är mycket troligt att det blir en 6000UB i det läget. Den har delningsfilter, enkel EQ och 2x lågnivå, dvs det man behöver till en vanlig bilanläggning. Det är inget att EMMA poppa med men hur många gör det i praktiken?

Sen finns det ju MASSOR med Cd spelare och egentligen beror valet mest på hur maskinen ska sitta och vad man själv tycker om handhavandet. Blaupunkt och Alpine har bra maskiner precis som Pioneer och i min Mk2 sitter det faktiskt för tillfället en JVC som låter trevligt. Smaken är delad. Åk nånstans och fingra lite på maskinerna du är intresserad av och kolla hur menyer och sånt funkar. Det är viktigt att det lirar och är enkelt. Pioneer är ruskigt bra på just menyer tycker jag personligen. Min JVC SUGER just på meny sidan men har lite saker som ingen av de övriga märkena har i sin prisklass.

Lycka till med valet!!

Marcus
2008-04-08, 13:46
Blaupunkt brukar passa bra in i Volkswagens inredningar.

Mr dOhC
2008-04-09, 01:20
ja visst. Förutom om man ska ha den i en mk2 och den sitter rakt i fejan och det inte går att dimma belysningen;) Been there done that!=)

Dimma belysningen, då måste det varit en snik pioneer du haft. Jag kan ändra på min jag har nu och likså på den innan... been there done that.....too ;-)

R.Grönberg
2008-04-09, 11:24
Dimma belysningen, då måste det varit en snik pioneer du haft. Jag kan ändra på min jag har nu och likså på den innan... been there done that.....too ;-)

Menar du på fullaste allvar att du kan sänka och höja din belysning i din pioneer? Var blå display i denna. Kan den hetat 6900. Gav iaf 4 lök för ett år sedan för den så sniken tror ju jag inte är rätt ord...

mt4base
2008-04-09, 12:07
De flesta bilstereos har väl dimmerkabel i ISOkontakten som påverkas av instrumentbelysningens reglering? De flesta orkar kanske inte koppla in sig på den om den inte finns i ISO:n men det är inte så märkvärdigt. Kommer inte ihåg färgen på kabeln i Pioneers kabelpiska men det står väl i manualen.

christian19
2008-04-09, 12:29
ta en ordentlig titt på sony cdx gt 828 och 929 929 beräknas komma under april månad..

lite spec:sony cdx gt 828

Tänk på att funktioner/specifikationer kan skilja mellan olika länder.

Snygg design med upplyst panelskärm i någon av tre valfria färger (blå, röd, grön)
DRIVE-S HX för kompromisslöst ljud och förlängd livslängd för CD-enheten
52 x 4 W S-MOSFET-förstärkare levererar fönsterskakande kraft och minskat brus
Quick-BrowZer från Sony gör att du snabbt kan bläddra i din musiksamling och få enkel åtkomst när du är i farten
Uppspelning av CD / CD-RW / mp3 / WMA / ATRAC (endast från USB) / AAC
USB-ingång för enkel uppspelning av digital musik
Kristallklar 3-raders bildskärm med punktmatris i tydligt blått/vitt som ger mycket lättläst informationsvisning
Främre Auxiliary-ingång för direktanslutning av bärbara ljudenheter
EQ3 Parametric- / DSO-förstärkare för 7 olika stämningar och otrolig uppspelning
Digital Music Plus för extra klart ljud
3 lågnivåutgångar
Fjärrkontroll medföljer (RM-X154)

kostar på brl 2298 kr glöm inte att medlemmar har 10 % också..
mycket prisvärd stereo....skall du ha en pioneer med samma funktioner får du punga ut med ca 3000 kr...

mvh christian

zchnygg
2008-04-09, 13:45
vad du än gör så snåla inte till det och köp en billig kinaimport med massa roliga saker som skärm o dvd för typ inga pengar alls.. dom låter oftast skit..

finns oftast på tradera..

razer
2008-04-09, 18:35
Menar du på fullaste allvar att du kan sänka och höja din belysning i din pioneer? Var blå display i denna. Kan den hetat 6900. Gav iaf 4 lök för ett år sedan för den så sniken tror ju jag inte är rätt ord...

På min Pioneer med OLED display kunde man ändra belysningen från 1-15 i menyn (inställningsmenyn)

R.Grönberg
2008-04-09, 19:07
På min Pioneer med OLED display kunde man ändra belysningen från 1-15 i menyn (inställningsmenyn)

Okey okey. bara hört att dom aldrig varit speciellt glada vid det och jag har inte haft det på mina bara men kul att dom har det ju=)

Spaza
2008-04-09, 21:40
Ångrar bittert att jag köpte en Pioneer för några veckor sedan..
Den piper högt varje gång jag höjer/sänker volymen, byter låt eller ändrar något. Visst, bra med hårddiskanslutning osv. Men jag blir galen på på pipandet.

R.Grönberg
2008-04-09, 23:01
Ångrar bittert att jag köpte en Pioneer för några veckor sedan..
Den piper högt varje gång jag höjer/sänker volymen, byter låt eller ändrar något. Visst, bra med hårddiskanslutning osv. Men jag blir galen på på pipandet.

det går ju visserligen att ta bort säkert=)

Manny
2008-04-09, 23:02
Min jättegamla pionäär pep osså, tills jag ändra inställningen. Sen snodde nån den...

Fredrix
2008-04-10, 17:02
Den har USB kontakt på baksidan vilket jag tycker känns ok eftersom jag tänker köra en 120gb hdd kopplad till stereon när jag byter.

Ett tips är att lägga ner tanken på hårddisk !
2,5" externa är KÄNNSLIGA för vibrationer/stötar.
Jag har förbrukat 3 st på 3 år 80, 100 och 160 Gb, dock inte i bilen men som rese-hårddisk ( och ja, jag ÄR försiktig om dem ), den sista höll 1/2 år.

Satsa på ett flash-minne ( USB minne ) ! Tål stötar och har inga rörliga delar.
ex. så tar tbh.se 271:- för ett SanDisk Cruzer Micro U3 8GB.
8 Gb ger ca 1400 låtar i bra mp3 kvalité.

Behövs det mera ??

mt4base
2008-04-10, 17:10
Ett tips är att lägga ner tanken på hårddisk !
2,5" externa är KÄNNSLIGA för vibrationer/stötar.
Jag har förbrukat 3 st på 3 år 80, 100 och 160 Gb, dock inte i bilen men som rese-hårddisk ( och ja, jag ÄR försiktig om dem ), den sista höll 1/2 år.

Satsa på ett flash-minne ( USB minne ) ! Tål stötar och har inga rörliga delar.
ex. så tar tbh.se 271:- för ett SanDisk Cruzer Micro U3 8GB.
8 Gb ger ca 1400 låtar i bra mp3 kvalité.

Behövs det mera ??

Tja, ett usb minne på 8gb räcker nog men min tanke var att få plats med allt man har i Mp3 väg (ca: 85-100Gb) så behöver man aldrig fundera över vad man har med sig - allt är med på hdd:n. Sen har jag ju ingen personlig erfarenhet av hdd i bil men har hört med folk som testat och ingen har klagat över att 2.5" diskarna gått sönder. Kanske har du haft extrem otur? Man får väl montera den i nått hembyggt rack ed i bilen så den sitter stadigt men man vet ju aldrig, vibrationer och datadelar är ingen bra kombination. Får väl se vad det blir.

Tack för varningen dock - ska kolla lite på om det finns mer stöttåliga hdd:s att köpa.

Fredrix
2008-04-10, 17:27
Nästan alla externa 2,5" har dålig upphängning. Skulle nog hålla bättre med en 3,5", men då har man storleken och separat drivning att tänka på.
Samtliga jag har haft är Lacie Porsche-design 2,5" externa. Kanske är extremt dåliga ?

Ska du bygga något för handskfacket så försök att få tag i en kasserad laptop, finns väl de som har skaplig upphängning som diskarna sitter i.

Själv så kör jag med USB minne i bilen, enkelt och driftsäkert.

Men, lycka till !
( där lät de som jag var ironisk vilket jag inte var, menar verkligen lycka till !! :-) )

mt4base
2008-04-10, 22:32
Såg det ultimata idag, en sorts hdd som är baserad på flashminnen, SDD tror jag det kallades. Fanns i 32/64/128GB - inga rörliga delar. Extremt snabba. Troligen framtiden för alla dataapps där det vibrerar. Nackdelen var väl egentligen priset. En 64Gb:s kostade 13 lök (jajadå, får väl vänta några år ;.)

Idag använder jag en JVC SH1000 HU med 4Gb:s minnepinne på fronten och det funkar utmärkt. JVC:n har även slot för SD kort innanför fronten så där har jag ett 2GB kort med "godingar" man alltid vill ha med sig och så byter jag på minnepinnen istället. Jag tycker dock det är skitfult och inte så där döpraktiskt med en utstickande USBminne mitt på stereon så rent handhavandemässigt hade jag önskat en enkelt löstagbar hdd i handskfacket som man lätt kunde docka till dator/bilstereo. Då är det ok med uttag på baksidan av HU och sen dra förlängningskabel från den. Det skulle ju iofs funka utmärkt med USB minnet med men idag har jag bara uttag på fronten så det är ju rökt som det ser ut nu iaf. Då är Pioneeren ett bra val i det hänseendet tror jag.

Marcus
2008-04-11, 18:45
Kan du inte använda en USB-kabel som du drar från huvudenheten till handskfacket där du lägger ditt USB-stick?

mt4base
2008-04-12, 09:16
Kan du inte använda en USB-kabel som du drar från huvudenheten till handskfacket där du lägger ditt USB-stick?


Borde självklart gå utmärkt men jag har usb-uttaget på fronten på min cd spelare och då får jag ändå ha en kabel där och då kan ju lika minnespinnen sitta där. VIll helst ha bort allt som sticker ut på fronten och ha ev USBpinne/USB disc inkopplad via kabel på cd:s baksida.

Pioneer har utgången på baksidan vilket skulle passa "en sån som mig" ganska bra. Nåja, vi har väl trashat denna tråd till oigenkännlighet nu så vi kanske ska lämna fältet fritt för den ursprungliga frågan. Tack för tipsen iaf. Hoppas det kommer bra mobila lösningar som inte är stöt och vibrationskänsliga i framtiden. Tills det får vi väl överleva de lösningar som finns idag (som funkar rätt ok trots allt).

nacud
2008-04-12, 14:20
Jag har slutat helt med dessa supermärken! Inte för att det är fel på dom utan dom e ganska begränsade när d gäller kompabilitet med olika filer! Själv har jag köpt denna:

http://www.itpalatset.se/?artnr=6304741

kvalitetkänslan e inte d bästa men fan vilken bra bild det är! Och den sväljer ju allt dessutom. Klarar av divx/xvid/mpeg4/bildfiler/mp3 m.m. Gött o kolla på serier medan man sitter i bilen och vänta på nån

Mr dOhC
2008-04-12, 14:51
Menar du på fullaste allvar att du kan sänka och höja din belysning i din pioneer? Var blå display i denna. Kan den hetat 6900. Gav iaf 4 lök för ett år sedan för den så sniken tror ju jag inte är rätt ord...

Sry att jag e lite seg på att svara men som razer säger har jag haft på mina också. När den är avstängd så håller man inne "function" knappen och sen kan man bläddra fram till ljusstyrka.

R.Grönberg
2008-04-12, 15:27
synd man inte visste deti nnan=)

Henrik.M
2008-04-12, 20:59
Pioneer har utgången på baksidan vilket skulle passa "en sån som mig" ganska bra.

Pioneer DEH - P40MP är en prisvärd maskin som täcker de flesta vardagsbehov och har ut+ingångar på baksidan.

Kör själv en sådan med en 80gb ipod via harman kardon drive+play.