handdator

Visa fullständig version : Lupo GTI, nåt att ha?



Johan99
2008-04-07, 13:35
Har för avsikt att sälja min Golf GTI mk1 för att jag känner att jag inte har tid att renovera (bara hemma helger, barn, hus mm). Så då började jag snegla på nåt modernare och ändå nåt med lite bus feeling. Hittade Lupo GTI :) Har aldrig åkt eller kört en sån så undrar jag lite om dem.

Är det nåt man ska se upp med eller kolla extra efter när man tittar på en sån? De har ju oftast gått 10-15000mil nu för tiden. Nån speciell årsmodell som är att föredra?

Hoppas på lite svar iaf ang denna lite ovanliga modell :)

kranzeen
2008-04-07, 13:42
Hej! Mitt tips är att du kollar på Lupos storebror, golf gti alltså! Dels är de större (bra om man har familj) och så är det en rejälare bil, och inte så mycket dyrare i inköp faktiskt... Säkerligen är både skatt, försäkring o bränslekostnaden något högre men tror att du kommer att ångra dej om du köper en Lupo, skulle iaf ja gjort. Har själv en golf gti -01, som går kanon, bara ett nyfunnet o lättfixat startproblem (kan ju hända även en lupo)

Lillen
2008-04-07, 13:48
Hmm vill man ha något som liknar Mk I GTi skulle inte jag vilja jämföra med en nyare Golf iaf.

Måste ju skilja nästan 7-800kilo dem imellan.
Lupon är ju då mycket närmare busbil med komfort i så fall.
Golf 4 är ju ett landsvägslok i jämförelse med lupon.

Hör med barbapappa på forumet.
Han är väl den som brukar sin Lupo GTi mest och till det mesta.
Han borde kunna ge en del åsikter på valet av bil?

Raz
2008-04-07, 14:00
Klart du ska satsa på en Lupo GTI, en roligare "nyare" bil får man leta länge efter!
Jag ägde en 02a för några år sen och ångrar att jag sålde min. Dom kostar lika mycket i försäkring som en vanlig Lupo 1.4a så den är inte dyr att försäkra direkt.

Jag skulle rekommendera en med den 6 växlade lådan som kom -02, den 5 växlade som sitter i -01orna är samma som sitter i polo gti och den är tyvärr känd för att gå sönder.

P-plats.se
2008-04-07, 14:37
Lupo GTi är en av får bilar värda namnet "GTi" i VW-familjen på senare år!

Evolver
2008-04-07, 16:26
Hej!

Jag instämmer med övriga. Det är en kul liten bil, men dyr att köpa. Dock får man ju ha i åtanke att det är en ovanlig bil med lite speciella grejer. Dörrar, huv skärmar är i aluminium för att få till en lätt bil. (Vill man lätta ännu mer kan man ju köpa en baklucka från 3L-varianten på skroten ;-) )
Tyvärr är tanken väldigt liten och en GTI drar ju ganska mycket bränsle av någon anledning ;-)

Den 6-växlade varianten är att föredra. Vet inte om den blir någe snabbare för det, men förbrukning och motorljud dras ned en aning på motorväg.

Good luck!
// A

Barbapappa
2008-04-07, 23:48
Hej!

Jag instämmer med övriga. Det är en kul liten bil, men dyr att köpa. Dock får man ju ha i åtanke att det är en ovanlig bil med lite speciella grejer. Dörrar, huv skärmar är i aluminium för att få till en lätt bil. (Vill man lätta ännu mer kan man ju köpa en baklucka från 3L-varianten på skroten ;-) )
Tyvärr är tanken väldigt liten och en GTI drar ju ganska mycket bränsle av någon anledning ;-)

Den 6-växlade varianten är att föredra. Vet inte om den blir någe snabbare för det, men förbrukning och motorljud dras ned en aning på motorväg.

Good luck!
// A
Dyr, möjligt, men nu finns det ju flera till 'bra' priser på blocket t.ex.
Ibland kan det gå flera månader innan det finns nån ute på annons, har följt dessa bilarna nu några år och ibland är det verkligen hopplöst att få tag på nån...

Bakluckan är väl ändå samma på just 3L redan från början, tillsammans med huven och dörrarna, så det är väl färdiglättat. Har ju inte vägt min nu, men så har det stått på alla ställen jag har sett i.a.f. ;-)

Att tanken är liten är något man verkligen kan haka upp sig på ibland, har börjat vänja mig nu vid att ha med extra jeepdunk på träffarna.

Den 6-petade har tydligen lite tätare lägen, men den varvar likförbannat lika mycket på 6:an, så runt 3000rpm eller strax över vid 100km/h. Bilen upplevs väldigt pigg med den 6-växlade lådan i.a.f. tycker jag.

Barbapappa
2008-04-07, 23:55
Hej! Mitt tips är att du kollar på Lupos storebror, golf gti alltså! Dels är de större (bra om man har familj) och så är det en rejälare bil, och inte så mycket dyrare i inköp faktiskt... Säkerligen är både skatt, försäkring o bränslekostnaden något högre men tror att du kommer att ångra dej om du köper en Lupo, skulle iaf ja gjort. Har själv en golf gti -01, som går kanon, bara ett nyfunnet o lättfixat startproblem (kan ju hända även en lupo)Det var ju inget vidare tips om han är intresserad av en Lupo! Och på vilket vis den skulle vara rejälare vet jag inte, rejälare mått och vikt möjligtvis. ;-) Dyrare i inköp är dom ju inte längre heller, fanns ju massa bilar under 70 t.ex.

Johan99
2008-04-08, 00:02
Se nedan

Barbapappa
2008-04-08, 00:03
Har för avsikt att sälja min Golf GTI mk1 för att jag känner att jag inte har tid att renovera (bara hemma helger, barn, hus mm). Så då började jag snegla på nåt modernare och ändå nåt med lite bus feeling. Hittade Lupo GTI :) Har aldrig åkt eller kört en sån så undrar jag lite om dem.

Är det nåt man ska se upp med eller kolla extra efter när man tittar på en sån? De har ju oftast gått 10-15000mil nu för tiden. Nån speciell årsmodell som är att föredra?

Hoppas på lite svar iaf ang denna lite ovanliga modell :)
Ovanliga ja, 36st i norden är ju inte jättemycket direkt...

Körmässigt är dom ändå rätt lika en Golf mk1 på många vis, fast modern då. ;-) Man får ju jobba lite för att hålla farten uppe precis som med gammelgolfen, chassit är kanske inte världens roligaste orginal kan jag tänka mig, men det finns ju firmor som lever på att sälja dämpare och fjädrar vilket jag tror gör väldigt gott, t.ex. H&R cupkit. Bromsar och sånt hänger med bra väldigt länge även om man kör på bana ibland.

Årsmodell att föredra är som sagt 2002, lådorna sägs inte vara i samma klass riktigt. Dock har jag ALDRIG hört nån som har haft problem med sin låda på en 01 gti, kanske för att det inte finns så många såklart.

Som sagt, kul bilar!

Johan99
2008-04-10, 22:20
Tackar för era svar :) Finns 2st till salu på blocket nu. Har framför allt kikat på den här: http://www.blocket.se/vi/14757620.htm

Den är tillverkad redan 9/2000. Kan det va nåt negativt att den är så tidig? Tyvärr är det väl bara den 5 vxl lådan men det känns som att jag kan stå ut med det. Kollar man i Tyskland så är de ännu dyrare :(

Fireball
2008-04-11, 13:00
En liten fråga till er som kan Lupo: På den bilen sitter det ju en stor "skärm" över mätarna, men jag kan ge mig katten på att jag sett Luposar med två små skärmar (en per mätare).
Är det en årsmodellsfråga eller har mina ögon sett så fel?

Raz
2008-04-11, 13:08
En liten fråga till er som kan Lupo: På den bilen sitter det ju en stor "skärm" över mätarna, men jag kan ge mig katten på att jag sett Luposar med två små skärmar (en per mätare).
Är det en årsmodellsfråga eller har mina ögon sett så fel?

GTI:erna har en stor "skärm" och alla andra modeller har två mindre "skärmar"

Rickard.v
2008-04-11, 20:54
kranzeen

kallar du golf för lupos store bror?? Skulle nog säga pappa.

O kalla polo gti för lupos storebror!!

Polon är snyggare än lupon tycker jag.

Jeopold
2008-05-30, 09:13
Har kört en Lupo GTi i 2 år nu, och jag måste säga att det är en trevlig bil. Det enda jag hört som man ska tänka på är som tidigare inlägg säger, att man bör titta på en -02a med den 6-växlade lådan i första hand.

+ Unik (finns endast 34st i Sverige)
+ Storbilslyx i liten förpackning (Xenon & ESP som standard, skinnklädsel på en del)
+ Bra prestanda för pengarna
+ MYCKET körglädje

- Ganska bullrig (oklädda dörrsidor, högvarvig)
- Drar en del bensin (min snittförbrukning ligger strax under 0,7, men den drar betydligt mer om man gasar lite). Att tanken rymmer 34L gör detta ännu mer påtagligt
- Svåra att få tag på, vilket påverkar priserna (detta borde å andra sidan innebära att man får tillbaks en del vid försäljning)

VWGolIV
2008-05-30, 20:09
Hade jag varit lite kortare så hade jag helt klart köpt en lupo GTi utan problem !!

Barbapappa
2008-05-31, 13:38
Hade jag varit lite kortare så hade jag helt klart köpt en lupo GTi utan problem !!Öhh, så länge du inte ska åka mycket i baksätet så fattar jag inte problemet, fram är den ju väldigt rymlig. Det är ju inte måtten fram i kupén som är små, det är baksäte och bagageutrymmet som är mindre, och då främst bagaget med sina 124L eller vad det nu är...

Raz
2008-06-02, 10:07
Precis, Lupon är ju nästan lika stor som en Golf 4a i framsätet. Det är som sagt baksätet som är obefintligt... Sen är takhöjden väl tilltagen så frågan är om det inte är en väldigt bra bil även om man är över 1.90 =)

Barbapappa
2008-06-22, 16:17
Nu kan ni passa på och unna er en go bil!
'Beemer-Tommy' ska sälja sin gti 01:a nu, knappt använd och aldrig bankörd trots att jag har tjatat på honom (herrn har andra vassare tyska bilar för det ändamålet)... ;-)
http://www.blocket.se/vi/16867935.htm?ca=15_s

http://213.132.112.100/images/51/5149060524.jpg

http://213.132.112.100/images/51/5142325184.jpg

Raz
2008-06-22, 17:26
Synd att den var röd bara, är sugen på en svart igen =)

Holmgren
2008-06-22, 18:19
Jag såg denna på blocket idag faktiskt.
Blev sugen på att köpa och göra till renodlad banbil.

Barbapappa
2008-06-22, 18:46
Synd att den var röd bara, är sugen på en svart igen =)Dom svarta kan ju inte vara vanliga, sällan man ser dom här i.a.f.
3M har säkert nån bra folie man kan montera för att byta färg, mattsvart eller nåt. ;-) Rätt vanligt nu sånt ju, måste ju vara billigare än att lacka i.a.f...

Jag såg denna på blocket idag faktiskt.
Blev sugen på att köpa och göra till renodlad banbil.Du tänker så bra! ;-D Det är ju inte så mycket man behöver greja med innan det går fint att åka.

Lilla_Vargen
2008-06-22, 23:46
Kan nog bara hålla med ovan talare.

LUPO:sarna är underskattade som busbilar. Vet nu inte varför men troligen pga att de "var" överprisade små lyx-paket...nu menar jag då GTI:n...

Har man nu inte möligheten till en Lupo Gti så finns "vanliga" 1.4 från ca30k och uppåt. Inte så mycke gemensamt om vi nu ska hård-dra det... iaf som standard.

LUPO Gti kostade ca 160k vid lansering i sverige och POLO Gti kostade då 148k ... om jag nu inte missminde mig.
Ska man nu "strippa" den till ban bil kanske man kan lossa ca 100-125 kilo utan att bli helt utflippad... Bara stolarna väger ju 25-27 kilo styck !!

En riktig rolig bil som standard och kan bli hemsk rolig med lite fin-lir !!!!

Barbapappa
2008-06-24, 17:23
Kan nog bara hålla med ovan talare.

LUPO:sarna är underskattade som busbilar. Vet nu inte varför men troligen pga att de "var" överprisade små lyx-paket...nu menar jag då GTI:n...

Har man nu inte möligheten till en Lupo Gti så finns "vanliga" 1.4 från ca30k och uppåt. Inte så mycke gemensamt om vi nu ska hård-dra det... iaf som standard.

LUPO Gti kostade ca 160k vid lansering i sverige och POLO Gti kostade då 148k ... om jag nu inte missminde mig.
Ska man nu "strippa" den till ban bil kanske man kan lossa ca 100-125 kilo utan att bli helt utflippad... Bara stolarna väger ju 25-27 kilo styck !!

En riktig rolig bil som standard och kan bli hemsk rolig med lite fin-lir !!!!
Lupo kostade 150 har jag för mig första året den såldes, sen när nästa årsmodell kom så steg priset upp till 160, det var ju så skumt för det var ju 'samma bil'. Lupomannen gav väl runt 180k för sin 03:a vill jag minnas, men den hade ju 'allt' som gick att få i Sverige också. Polon var hur som helst billigare och bättre på pappret med utrustning och sånt...

1,4 ja, det är ingen skit heller, blir riktigt kul när man har grejat lite! Och vikt kan man spara (på båda modellerna) ;-)

Dax att dra igång din snart igen!

Lilla_Vargen
2008-06-24, 22:44
Dax att dra igång din snart igen!

Jorå, den ska ut och piskas...snart...om budgeten med husrenoveringen håller... :-O